Jump to content

VHF med eller uten AIS?

KSE

Recommended Posts

Det er bla. en kjekk funksjon på Garmin (truleg og på andre merker)der du kan markere et AIS objekt på skjermen, og kalle opp direkte på VHF.

Ja, har lagt merke til det, men da tror jeg man må ha en Garmin VHF og Garmin plotter. Garmin sin AIS VHF er forholdsvis kostbar, men kjekt at du kan gjemme bort selve radioen/AIS mottakeren. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å legge meg på en vanlig stasjonær VHF for brakett eller flush montasje.

Dette er riktignok berre AIS mottaker, kansje du tenker på en AIS transponder?

Nei, det blir litt "overkill" synes jeg. Og langt utover mitt budsjett. Det viktigste er å ha en radio (og antenne) som du vet fungerer og har god nok rekkevidde. De andre funksjonenen her blir litt sånn "kjekt å ha", eller hva?

Nei, det blir litt "overkill" synes jeg. Og langt utover mitt budsjett. Det viktigste er å ha en radio (og antenne) som du vet fungerer og har god nok rekkevidde. De andre funksjonenen her blir litt sånn "kjekt å ha", eller hva?

Ja, å bruke øyne og hørsel er heller ikke dumt. Men AIS er kjekt å ha. For all del, kjøp hvis du har lyst.

Ais er veldig viktig sikkerhet. Da ser andre hvor du er mdu trenger hjelp. Jeg ville valgt med

Hvis jeg ikke har fulget rett med så har vel vhf er med aies motager bare muliheten til å mota andre båter, ikke og sende ut din egen posisjon. Eller fins det Både motager og sender av ais på vhf?.

Hvis den bare motar er det ikke mye til sikerhet. Siden da må du som den lille båten følge med å se om du ser båter. i stenden får at en annen båt ser deg og du ser han.

Så en motager vil jeg si at bare er kjekt å ha. :flag_bp:

Bør man kjøpe VHF med, eller uten intern AIS mottaker? Det blir fort snakk om 1500-2500 ekstra for VHF radio med AIS mottaker.

AIS sender eller AIS Sender/mottaker er noe du må vurdere. Fordelen med å kjøpe en VHF med integrert AIS fremfor en egen AIS er selvsagt at du får betydelig enklere montering, og slipper å kjøpe og montere en ny antenne, alternativt kjøpe en antennesplitter som lett gir dårligere signal. Integrert VHF med AIS gir også mulighet for en reserve GPS med mulighet for veipunkter. Selv har jeg anskaffet en Standard Horizon GX2100E fra Seatronic http://www.seatronic.no/ais-c-15/standard-horizon-gx-p-2223. Jeg vurderer det som viktigst for meg å se større fartøyer ute på havet og også i situasjoner i havner med begrenset oversiktlighet. Lykke til med valget!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...