Jump to content

Kjøpe seilbåt i Hellas - erfaringer?

1mate

Recommended Posts

Det kan funke fint å kjøpe båt der nede. Dra ned og sørg for å ha god tid til å vurdere objektene. Regn med at de ikke er så gode på å vedlikeholde kosmetiske ting. I motsetning til her blir jo båtene der nede faktisk brukt. Så lenge prisen er riktig er det ingenting i veien for å kjøpe en brukt charterbåt. Sun Flyer er kjøpt i Kroatia.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Byråkratiet er nok annerledes enn hjemme i Norge. Å handle båt uten en megler kan nok gå bra men jeg fraråder dette da det er en god del dokumenter (båtens historie) en bør få opp i dagslyset. Ikke minst ved registrering hjemme i NOR registeret. Småbåtregisteret kan anvendes men dette kan kun skje etter at en har ankommet Norge og betalt VAT ved fortolling (Kjøpesum + frakt til Norge).

Og registrering må en ha før en kan forlate Gresk område. Det samme gjelder om en ønsker å ha båten liggende utenfor Norge og her kommer NOR inn som redningen, men NOR krever dokumentasjon av båtens historie fra første sjøsetting til en overtar. Nedenfor finnes en beskrivelse fra min megler i Hellas som jeg liter på. Problemer oppstår, men det er som oftest selger som ikke har papirene i orden ved salg og da kan dette ta noe tid. Ikke betal noe som helst før en vet at dokumentene en krever er hos megler og kan overleveres via PDF fil til deg. Da kan en teste ut om NOR godtar historien før en går til skrittet å kjøper.

BOAT SALE PROCEDURE - BUYER

When you decide on the boat you wish to buy you pay a deposit of 10% to (xxxxx) bank account. Details will be sent at the same time as the Deposit Contract. This deposit can take up to five working days to clear (xxxxx) account. You can also pay by credit card but we discourage payments in cash.

If you are here I ask you to sign the Deposit Contract in the office. If you are not here then I send you a deposit contract to sign usually by email or fax. This Deposit Contract guarantees that the boat is kept for you for up to six weeks. It guarantees also that it cannot go up in price in this time. The six weeks waiting time allows you to organize a survey should you wish and we always recommend that you do. We recommend a survey because we cannot do a complete inventory check on every boat we take onto the brokerage. We rely on the honesty of the seller so getting a survey we feel is important for your peace of mind. The six weeks also gives us time to gather together all the relevant papers needed to conclude the sale. We cannot accept any more deposit than this as we have to pay VAT on everything that goes into the bank account even if the money is not intended for (xxxxx). That is why we cannot accept any more than the agreed commission rate as a deposit.

If the survey is fine and you carry on with the sale of the boat (the only way a deposit is returned is if there are major faults on the boat) then I draw up two Bill’s of Sale – (one for the seller and one for the buyer) which are signed by the seller in front of a Notary who stamps and witnesses his signature. The sellers passport must be shown to the Notary at the time of signing. If the seller is not in Greece at the time and the buyer wants to register the boat in Greece, then the Bills of Sale are sent to him with the instructions to take them to be signed in front of a Notary. (Again don’t forget the passport) The Notary then has to send the Bills of Sale to be Apostilled at the Commonwealth office. This Apostilling is a verification that the seller is in fact who he says he is. The seller then sends the two Bill’s of Sale back to (xxxxx) office by registered post or Courier.

I hold onto the Bill’s of Sale until the balance of the cost of the boat is paid by the buyer and is cleared in the sellers bank account. The balance is paid directly to the seller and I will give you the bank account details when you have to pay the balance. The balance due must never be paid into (xxxxx) account. If you are in the local area you then come to the office and we take you to the KEP office where your signature is stamped and witnessed too. If you can’t come to the office then we send you the Bill of Sale and ask you to make two copies and get them notarized and apostilled if needed, keep one for yourself and return the other one to us at the office – again by registered post or by Courier. This concludes the sale.

We deal with everything to do with the sale and there is no extra cost to you except for the Apostilling if you cannot sign the documents here. This can cost up to 150 pounds sterling.

We can also get insurance cover for your boat should you wish but it will be third party if the boat is older than 10 years old.

However, every country is different when it comes to registering a boat. We do not deal with registering a boat so you have to find out what information the Port Police in your country needs on the Bill of Sale. For example in Greece, as well as the boat specifications, they want all the engine details and the VHF make on the Bill of Sale.

To register it in Greece is a fairly time consuming procedure and costs 3.6% of the cost of the boat in tax plus Luxury tax of 10% plus between 500 and 800 euros depending on the size of the boat to get a Marine lawyer to do the paperwork. As you can see it would be wise if you could either contact the Port Police or a Marine Lawyer in your own country to find out how the boat can be registered and how much it is going to cost you.

Also remember that once you have the Bill of Sale and the boat is legally yours then you have to be with the boat yourself or organize someone to look after the boat for you under guardiannage as it is against the law in Greece to leave a boat unattended. You are also then responsible for any mooring and boatyard fees there may be from the date you signed the Bill of Sale.

A useful site for getting better exchange rates than the banks is www.hifx.co.uk. This means that you can exchange sterling into euros and keep it at the same exchange rate until you need to pay the balance of the cost of the boat should you need to.

Velkommen til båtplassen :flag_bp:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg ville vært ytterst forsiktig var jeg deg.

Selvfølgelig må en være forsiktig, men dette gjelder jo også hjemme i Norge. Får en orden på dokumentene - og at en selv har sertifikater som en trenger - er det i realiteten ingen forskjell om en handler båt i Hellas, Portugal, Frankrike, England m.fl., så lenge en handler innenfor EU/EØS område. At noen kommer ut i uføre skyldes som regel de selv for ikke å ha vært varsom nok.

Spesielt bør en være aktsom vist båten ligger i et helt annet land enn selger og megler i et tredje land. Og megler anbefaler jeg på det sterkeste vist en på forhand har sjekket at megler er til å stole på for det er ikke alltid dette er et faktum. Selv hjemme i Norge.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Bill of Sale skal settes opp og er en fortrolig med dette dokumentet kan en gjøre dette selv. Megler tar i de aller fleste tilfeller 10% og dette går jo med fradrag i kjøpesummen til selger. Om disse 10% har noen innflytelse på salgsummen må en jo avgjøre hva en foretar seg under budrunden. Resten av dokumentasjonen over båten, byggesertifikat, eventuell CE-sertifikat vist påkrevd, nåværende registrering (flaggstat), bill of sale fra tidligere eiere, ønsker i hvertfall jeg å motta en kopi (PDF) i forkant for å sjekke gyldigheten til disse før jeg betaler noe depositum. Og ikke minst en bekreftelse på at selger virkelig er den han utgir seg for å være. Pass kan forfalskes, men folkeregistrene har info over selger vist han kommer fra en nasjon som opprettholder dette. Det kan by på mange problemer å få frem fakta opplysningene til disse dokumentene. Megler vet som oftest hvor de skal henvende seg får å sjekke dette i løpet av de 6 ukene (Hellas) de har til rådighet.

Min megler i UK fortalte meg her om dagen at det har blitt til et mareritt for dem da mange bruktbåter er solgt i tidligere år med manglende dokumentasjon og når folk innenfor EU/EØS har begynt å handle båter på tvers av grensene. Mange av oss kjenner oss igjen ved handel i Norge hvor en har tatt lett på dette. Noe å tenke på vist en ikke ønsker å bli sittende med båten resten av livet og videre for arvingene. Selv ønsker jeg en båt som ligger i UK, men mangel på dokumentasjon (opprinnelig en båt fra Syd-Afrika) medfører at jeg knapt nok kan ta denne ut fra kysten av UK.

Eksempel på bill of sale fra RYA. Ikke så vanskelig å fylle ut dog helst maskinskrevet.

Redigert av Jawik (see edit history)

Dette gjelder riktignok ikke et rent kjøp og er lenge siden, men les alikevel historien. Den vil nok gi et pekepinn på hvor lite du har å stille opp med som Nordmann i Hellas. Det er ille nok å vinne frem i Norge når man har problemer, hva med Hellas nå om dagen, tja.. :pray:

http://www.my-dream.no/management.htm

"Så hvor er de greske myndighetene? Jo, i stedet for å sørge for at min mann får tilgang til båten, velger de altså å bøtlegge meg. Mitt råd til alle som måtte gå med tanker om managementbåt i Hellas blir mer og mer entydig. IKKE GJØR DET."

Dette gjelder riktignok ikke et rent kjøp og er lenge siden, men les alikevel historien. Den vil nok gi et pekepinn på hvor lite du har å stille opp med som Nordmann i Hellas. Det er ille nok å vinne frem i Norge når man har problemer, hva med Hellas nå om dagen, tja.. :pray:http://www.my-dream.no/management.htm"Så hvor er de greske myndighetene? Jo, i stedet for å sørge for at min mann får tilgang til båten, velger de altså å bøtlegge meg. Mitt råd til alle som måtte gå med tanker om managementbåt i Hellas blir mer og mer entydig. IKKE GJØR DET."

Skrekk og gru! Hørtes ut som han der Harry Kourmousis ikke akkurat er svigermors drøm...

Mvh
Simon

Ja triks og fiks dessverre mye utbredd i Hellas. Men selv med disse skrekkhistoriene er det tross alt mange som har gjort bra båtkjøp her også.

Var skipper og co-skipper på nokså mange charterturer her nede på 90-tallet, og leide en gang båt hos Prime, båten var ok med utleierne gjorde ikke noe særlig godt inntrykk. Torleif har vi også hatt mye å gjøre med, han er vel ute av dette markedet nå.

Jeg vil nevne Tyrkia, tror myndighetene er mer å stole på her. I f.eks. Yatmarinaen i Marmaris lå det mange båter for salg sist vi var der.

Dette gjelder riktignok ikke et rent kjøp...

Trist historie du havnet oppi. Managementbåt kan som i mange tilfeller oppleves ok så lenge dette går som smurt etter avtalene. Og innenfor dette segmentet er det ikke bare i Hellas en får problemer når utgangspunktet er bevist svindel mot deltagere. Kun en ting å si om dette segmentet - VÆR VARSOM.

Jeg vil nevne Tyrkia, tror myndighetene er mer å stole på her. I f.eks. Yatmarinaen i Marmaris lå det mange båter for salg sist vi var der.

Som nevnt i en annen tråd var jeg inne på fastlandet i forbindelse med survey på en båt i Marmaris og to båter i Gocek for min megler i UK. Joda det ligger da noen fine eksemplarer til salgs i dag også, men om det er enklere med byråkratiet i Tyrkia enn andre steder gjenstår å se. Foreløpig ser det byråkratisk bra ut :wink:

Eg importerte en båt fra Hellas og en fra Irland og brukte lokal megler begge ganger. I Hellas var det inkluding da selger kjøpte ny båt med samme megler, i Irland var denne tjenesten rimelig. (går å prute der også) Spesiellt i Hellas var det mye byråkrati så der er det greit med lokal hjelp, men ikke absolutt nødvendig. Viktig å være forsiktig og husk å prute....til du skjems...og så litt til, da kan det lønne seg, men prisene er egentlig lave i Norge.

Sjekk denne posisjonen 36°49'3.96"N 28°18'25.40"E i Marmaris på Google Earth og fortell meg hvor båten ligger. Ikke rart det tok 4 dager da situasjonen var verre en da Google var der :lol:

Mulig at en kan får en oversikt/kontakt ang. båter til salgs ved henvendelse til marinakontoret

(hvor de vakre damene sitter og styrer hele butikken)Bruk f.eks. hjemmesiden.

På marinaen er det også ett toll-kontor hvor tolleren påtar seg klareringa av alle papirer (dette må normalt gjøres på flere kontor i byen)

for noen små euro.

:giggle: Hadde liten lyst til å foreta survey på feil båt og i disse ulvetider med mangfoldet av Bav båter er det enkelt å ta feil. Spesielt når ikke båten er merket utenfra noe flere av disse ikke var. Men fant den i mangfoldet tilslutt med litt hjelp fra :thumbsup:. I det kaoset av båter er det ikke enkelt å gå kanossagang for å komme fram til rette objekt. Hadde posisjonen til båten (ikke den samme som nevnt ovenfor), men hadde lagt igjen GPSen i Gocek :headbang:

• 3 måneder senere...

Sjekk denne posisjonen 36°49'3.96"N 28°18'25.40"E i Marmaris på Google Earth og fortell meg hvor båten ligger. Ikke rart det tok 4 dager da situasjonen var verre en da Google var der :lol:

Korleis i alle dagar får ein ut ein båt frå midten av klynga på land? Det ser jo ut til at dei er stua heilt kompakt saman... :confused:

En begynner å sjøsette i en ende og håper at den båten en ønsker ut kommer ut innen noen få uker (måneder) :wink: Har aldri opplevd maken til stuing og her var plassen utnyttet til det maksimale. Når jeg gikk langs "rekkene" av båter måtte jeg gå krumbøyd mye av tiden noe som ikke var særlig behagelig for ryggen.

Papirmølla blir nok den samme i Hellas og forsåvidt også i Tyrkia, vist en ønsker å være på den sikre siden uavhengig av om eier er bosatt i Tyskland eller Italia. Kan en møte selger i f.eks. Tyskland har en jo muligheten til en rask avtale, mot gyldige dokumenter - inklusiv dokumentasjon på at selger er den han sier han er. Har kjøper gått i baret er det hans egen feil og vanskelig å rette opp senere.

Og er en eventuell megler involvert i salget kan jo han også komme fra et annet land, enn der båten ligger og selger oppholder seg. Og megler kan da kun stole på at selger har gitt han sanne opplysninger over båten da han ikke har muligheten til å vurdere båten selv - vist han ikke kan engasjere noen til å vurdere båten på kjøpers regning.

Men vær obs på at mange båter kan ha ligget i flere måneder og år uten vedlikehold. Og vinterslitasje her nede er jo omtrent som i Norge bare kortere. Ligger båten i bøye sier det jo mye om selger vist han/hun ikke har vært ombord på flere måneder. Derfor kan pene bilder tatt på en fin dag et par år tidligere være det en representeres for i annonsen og båten ikke er i nærheten av annonsen. Nå er jo eier pålagt å sørge for tilsyn av båten alle årets dager i Hellas - noe mere fleksibelt i Tyrkia - og da kan jo resultatet vise seg annerledes, men stol ikke på dette før du har besiktiget båten selv.

Tilsvarende fenomen gjelder også for båter som ligger i andre EU/EØS land om enn ikke så kompliserte, men dog en morsom opplevelse for kjøper.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...