Seastar Startet 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2005 (redigert) Jeg gleder meg enormt - siste uken i februar drar jeg og en kamerat for å besøke en kamerat i Harstad. Vi har satt av vel en uke for å oppleve Henningsvær, Balstad, Leknes....og så bortetter, det er vel midt i fiskesesongen og fotolyset og motivene skal visstnok være fantastisk. Flybillettene fra Gardermoen til Evenes er bestilt (uke 7), og vi planlegger og må vel også snarest booke videre overnattingsalternetiver........! Er det noen som har noen forslag på steder og opplevelser vi må få lagt inn i programmet vårt - i tillegg til at det skal være en avslappende "guttetur" Ta gjerne kontakt per IM eller direkte på epost: heg1951alfakrøllstart.no , hvis dere har noen forslag til turen! På forhånd tusen takk. Hjalmar Redigert 7.Januar.2005 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Det tipset jeg vil gi dere er å ta en tur ut når det er mørkt hvis det er klarvær. Slår nordlyset til er det spektakulært. Det fasinerte meg mer enn midnattsola de årene jeg bodde nordpå. Bildet er scannet inn, resultatet av mange vinterkvelder ute. (Tar seg bedre ut i A3-format på veggen.) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hebbe Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Var i Harstad i millitæret i 9 mnd. (Åsegarden, nå nedlakt). Et suverent utgangspunkt ca 1 time med bil/buss fra Evenes flyplass. Reiste mye rundt i den tiden og opplevde "mye" natur og "sjø" som er gull verd for en "søring". En trenger ikke reise langt for å finne gode fiskeplasser (leie av båt) for å ha et godt opphold. Ta kontakt med det lokate turistkontoret i Harstad så vil de hjelpe deg med å sy sammen et opplegg som du vil leve lenge på. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Vinylester Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Som utflytta Lofotværing vil jeg anbefale bla vestvågøy som jeg selv er fra,dette er nordlands største jordbruks komune og er kjent for sine grønne fjell. Da er Borg vikingemuseet verdt et besøk ,Tangstad,unstad,eggum samt Alstad som jeg er fra med et flott fjell som heter hellfjellet som er overkommelig og bestige i løpet av 1.5 times tid,da har dere en vakker og vid utsikt.Bare spør lokalbefolkningen om råd,det er også overnattingsmuligheter der med hytter til leie.Vil også anbefale isfiske i pollen rett ved hvis isen er trygg. Ellers er det jo klart at de tradisjonelle stedene som Reine,Nusfjord,Å og Stamsund hvor bla annet det avholdes Snowboard konkuranser. Ellers er det bare og spørre lokalbefolkningen,det er nesten ikke annet enn hyggelige mennesker der oppe ;) Ellers er jo dette tiden for å besøke svolvær ,Henningsvær og Kabelvåg da det er fiske som står i senrum,kansje bli med en tur på en av fiskebåtene. Vil kansje anbefale og leie bil da det er litt avstander. Ha en hyggelig tur!! Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Jeg gleder meg enormt - siste uken i februar drar jeg og en kamerat for å besøke en kamerat i Harstad. Vi har satt av vel en uke for å oppleve Henningsvær, Balstad, Leknes....og så bortetter, det er vel midt i fiskesesongen og fotolyset og motivene skal visstnok være fantastisk. Flybillettene fra Gardermoen til Evenes er bestilt (uke 7), og vi planlegger og må vel også snarest booke videre overnattingsalternetiver........! Er det noen som har noen forslag på steder og opplevelser vi må få lagt inn i programmet vårt - i tillegg til at det skal være en avslappende "guttetur" Ta gjerne kontakt per IM eller direkte på epost: heg1951alfakrøllstart.no , hvis dere har noen forslag til turen! På forhånd tusen takk. Hjalmar Jeg er selv fra Ballstad og er glad dere allerede har satt av tid til besøk der. Ett av de mest aktive fiskeværene i Lofoten og er verdt besøk. Ellers er det ikke lang tids kjøring fra øst til vest i Lofoten så jeg anbefaler å ta en tur langs hele Lofoten. Fiskeværene og naturen/lyset er vel det som de fleste finner interessante på Lofot-tur. Det blir nok en opplevelse,- spesielt nå under Lofot-fisket. Lykke til og god tur! Sitér dette innlegget Link to post
Popeye Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Som nevnt tidligere her er Vikingemuseet på Borg et must å besøke, og Nusfjord er vel et av de mest pittoreske fiskevær man finner. Ellers har du mange severdigheter også i øst Lofoten. På Nyvågar (utenfor Kabelvåg) finner du samlet Lofotmuseet, Galleri Espolin Johnson og Lofotakvariet. (Kanskje snart eneste plassen du har mulighet til å se en Skrei, hvis vår eminente fiskeriminister får lov å fortsette saneringen av fiskeressursene). Og Henningsvær har du jo allerede nevnt. Som overnatting vil jeg anbefale rorbuer. Disse finnes i mange forskjellige varianter og prisklasser. I Svolvær finner du noen virkelig bra buer. Slutten av Februar er kanskje litt tidlig, for da går dere glipp av uka "Lofoteventyret" som varer fra 29 Mars til 3 April, med VM i Skrei fiske de to siste dagene. Dette er en hel uke med fest til ære for Skreien (torsken) og da er det mange tilreisende, både turister og deltakere i "VM i Skrei fiske" som arrangeres av Vågan Båt og Sjøfiskeforening. Det som er nevnt her er bare noen få alternativer. Lykke til og skitt fiske! Popeye Sitér dette innlegget Link to post
Glastron Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Arti å se at det er flere fra Vestvogøy her på båtplassen. Kan bare slutte meg til de anbefalinger du allerede har fått. Har du tilgang på bil, vil jeg også anbefale en tur videre vestover i lofoten. Litt avhengig av hva målsetningen egentlig er. Uansett er det en kjempefin tid å opleve lofoten på. Ha en fin tur. Hilsen X vestvogøy gutt. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 8.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Hei igjen! Takker så mye for hyggelige tilbakemeldinger og tips. Vi har bil til disposisjon hele tiden, og vi har tenkt også som noen av dere nevner å få med oss mest mulig av hele Lofoten. Jeg er mest for nybegynner å regne, mens de andre er erfarne /gode fotografer som også har vært der tidligere, for å feste naturen og miljøet til forhåpentligvis gode minner og bilder også denne gangen Vi har også disponibel hurtiggående større båt, med utgangspunkt fra Harstad området, men har tenkt å prøve å komme i kontakt med ekte yrkesfiskere og prøve å få være med når de går ut fra "fiskeværet". Vi har allerede booket to døgn i Rorbu - og ser frem til Skrei med tilbehør om kvelden og i tillegg redigering av dagens digitale fangst også! Skal love å legge inn noen bilder på denne tråden, på direkten fra rorbua, siden min GPRS-LapTop blir med på turen. Det er premierte fotografer jeg er sammen med, så jeg regner med å lære en god del om denne kunsten/hobbyen utover kveldene, og når de i tillegg er lidenskapelige fiskere, regner jeg med at motivene blir veldig maritime i dette miljøet. Jeg / vi gleder oss enormt, og bare liksom for at det er nevnt, så har jeg selv mye glede av og har mange års erfaring med vinlegging - så jeg har lovet å ta med noen smaksprøver fra de beste årgangene som måtte passe til skreimåltidene. Beholdningen i vinkjelleren skulle være nok til maaaaange slike turer........,så forutsetningene for en helhetlig vellykket tur burde være tilstede! Er veldig takknemlig for tipsene vi hittil har fått, og tar gjerne imot flere innspill også! Sitér dette innlegget Link to post
Alfa 1 Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Hei igjen! Takker så mye for hyggelige tilbakemeldinger og tips. Er veldig takknemlig for tipsene vi hittil har fått, og tar gjerne imot flere innspill også! [/quote Vil annbefale en avstikker til skarve smeden på Sund, er dere heldige får dere se når han smir skarver eller starter opp en av sine gamle glødehode motorer fra samlingen sin, absolutt vert et besøk for båt folk. God tur!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 (redigert) Støtter forslaget om Smeden på Sund. Har en skarv i flukt (smeden kalte den F-16 ) hengende på stua; Kostet ikke så mye heller!! Har kjørt Lofoten med bil noen ganger og kan bare anbefale turen. MYE å se!! Redigert 9.Januar.2005 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
jonol Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 (redigert) Seastar, du har vel sjekket en del på nettet, men her http://www.svinoya.no/paaske.htm kan det kanskje være noe. F.eks. "Ice-magic" og "VM i Skreifiske" http://www.vmiskreifiske.info/ , men uke 7 er kanskje litt langt utenfor sesongen. Mange severdigheter har knapt åpnet og Lofotfisket er nok ikke kommet skikkelig igang til da. Lofotfisket kommer senere og senere hvert år, men foto-fiske kan man jo bedrive uansett. Redigert 10.Januar.2005 av jonol (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Seastar Svart 10.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Alfa 1 og Marwin: Joda, Tipset om smeden er lagt inn i ønskene våre - og ikke å forglemme motormuseet med gamle Finnøy og Brunvoll motorer, som er laget så å si "utom stuedørene" her hjemme. jonol: Har jeg skrevet uke 7 ??, jada har jeg "blingset" litt, siste uken i februar er jo uke 9 og det er den uken vi har til disposisjon! Og etter alle tipsene jeg har fått her i tråden og fra noen også gode tilbud på blant annet overnatting i skikkelig utstyrte rorbuer (per e-post) og det jeg ellers har fått på bordet av tilbud og informasjon, ja da kan jeg ikke annet enn å se frem til dette! Har sjekket og komplettert fiskeutstyret - og tørrtrener på alle innstillingene på mitt kamera, slik at blender / lukker facilitetene skal passe til de forskjellige lysforholdene på dag / natt! Må jo være sikker på at dette sitter når jeg er midt oppe i eldorado'et Hjalmar Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 (redigert) Har jeg skrevet uke 7 ??, jada har jeg "blingset" litt, siste uken i februar er jo uke 9 og det er den uken vi har til disposisjon! Ja det høres bedre ut. Lykke til. Redigert 10.Januar.2005 av jonol (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
stefan Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 Gled deg ! Lofoten på vinteren kan være en fantastisk opplevelse dersom naturen spiller på lag med deg ! Om dere skulle få uvær, så ta turen til litt 'utsatte' steder og bli fasinert. Vikten med glasshytta når nordveststormen kaver sjøen oppetter veggene der er mektig....! Nyt turen uansett !! Hilsen lofoting. Sitér dette innlegget Link to post
KaFarsken Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 (redigert) Sjekk også http://www.Lofoten-info.no... Mye bra der Redigert 10.Februar.2005 av KaFarsken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 11.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Takker for den linken, KaFarsken. Der var det mye flott info, og jeg gleder meg "vilt" til vi skal oppover, når jeg ser bilder av naturen og opplevelsene som er i vente. Vi ankommer Lofoten 28.feb og skal hjem igjen på søndag 6. mars - for da har vi lagt inn i programmet et besøk på "Sjøen for alle" på Lillestrøm, før vi må hjem igjen! Er det rart vi gleder oss........., har hørt flere som skal norover og nyte noen fridager og massevis med "MØLJA" Holde på å trene opp både "fiskelykken" og "blinkskudd-fototeknikker" til turen. Når vi så er vel hjemme igjen, blir det vel mye hygge ogFoto- hobbykvelder med utveksling av kunnskaper og litt ros og ris også, tenker jeg! NB! Ekstra spennende med turen er at jeg også driver med slektsforskning på data, og har aner fra Lofoten , som jeghar kontaktet og skal besøke for første gang - blir nesten litt nervøs nå jeg..........! Skjønte det var noe spesielt som dro meg mot det maritime.........!!! Ship' O'Hoi Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Takker for den linken, KaFarsken. NB! Ekstra spennende med turen er at jeg også driver med slektsforskning på data, og har aner fra Lofoten , som jeghar kontaktet og skal besøke for første gang - blir nesten litt nervøs nå jeg..........! Skjønte det var noe spesielt som dro meg mot det maritime.........!!! Ship' O'Hoi <{POST_SNAPBACK}> Det vil helt sikkert gå bra! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 24.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 Takker for alle tips! Håper nå bare på bra vær (og spektakulære lysforhold) til fotofangsten og til å bedrive fiske! Reiser nå til helgen og blir en uke i dette landskapet, som for meg ser ut til å være et godt utgangspunkt for et eldorado av opplevelser! Jeg håper ihvertfall vi har alle gode krefter med oss til en vellykket tur, så kanskje jeg greier å formidle noen av inntrykkene ved noen bilder senere! Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 7.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Det ble en fantastisk uke, med hele spekteret av vær. En god del "Mølja" ble fortært, og fotofangsten ble skikkelig bra den også. Så nå står bare bearbeidingen igjen........., og bare så det er nevnt - det blir ikke siste gang Lofoten / Vesterålen blir besøkt - neste tur blir til sommeren. De meget hyggelige folkene, som vi leide rorbu av i Henningsvær, har allerede booket neste tur/opphold for meg. Gleder meg allerede til å oppleve dette fiskeværet ut i havet på sommers tid! Et besøk i denne landsdelen og den spesielle og flotte naturen anbefales på det varmeste! Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Det ble en fantastisk uke, med hele spekteret av vær. En god del "Mølja" ble fortært, og fotofangsten ble skikkelig bra den også. Så nå står bare bearbeidingen igjen........., og bare så det er nevnt - det blir ikke siste gang Lofoten / Vesterålen blir besøkt - neste tur blir til sommeren. De meget hyggelige folkene, som vi leide rorbu av i Henningsvær, har allerede booket neste tur/opphold for meg. Gleder meg allerede til å oppleve dette fiskeværet ut i havet på sommers tid! Et besøk i denne landsdelen og den spesielle og flotte naturen anbefales på det varmeste! <{POST_SNAPBACK}> Nå fikk jeg skikkelig hjemlengsel... Spørs om det ikke må bli en Lofottur i vinter på meg òg... Om somrene pleier vi å dra nordover hele familien, det har vi tenkt i år også Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.