Jump to content

Hvor mye ville du betalt for en dagstur på havfiske?


jensemann2

Recommended Posts

Tenk deg en 8-10 timers dag med ei skøyte på rundt 70 fot i skjærgården på trøndelagskysten, der man blir fraktet til de beste fiskeplassene, god plass på dekk til å filitere fisken og pakke, mulighet for kjølig lagring til båten kommer til kai. enkel matservering ombord og koselig messe med vedovn. Dusj og toalett.

 

Hvor mye vil det være mulig å ta pr hode for slike turer? 1000?

Link to post
Share on other sites

Dette bør være en grei pris.

 

-Hvor mange skal du ha med på hver tur?

 

-Hvor skal du hente kundene dine? Dette er mye mer eksotisk for tyskere og polakker(der finnes mange av dem med mye penger)

 

-Hva legger du i enkel servering? Forslag: Ha med basis tul fuskesuppe i en stor gryte så må dere fiske fisken selv. Med nybakt loff blir det helt konge.

 

Blir engasjert for synes det er en god idè. Synes det er helt utrolig at det ikke finnes et slikt skikkelig opplegg i Saltstraumen så har tenkt på dette siden jeg var tolv eller der omkring.

 

Var forresten en fisker for en del år siden som tok med seg svenker på lofotfiske. De betalte 800 pr døgn for å bo i båten, spise fisk og jobbe som vanlig mannskap :-)))

Link to post
Share on other sites

jeg kan ikke overstige 12 passasjerer. Det florerer

med tyskere her ute om sommeren så det blir nok mye tysk. Fiskesuppe og loff er genialt tror jeg:) kanskje man kan få en skjenkebevilling også? Men kan man leve av

noe slikt tro? (båten er gjeldfri)

 

Det jeg lurer på er om folk heller vil leie egne små båter og reise rundt selv. det finnes nok av slike firmaer her som leier ut 20 fots båter.

Link to post
Share on other sites

Tror du må "skreddersy" noen forskjellige pakker, til forskjellige priser, for å nå flest mulig og kunne dra mest penger ut av konseptet.

Hvis du kan ta 12 stk med på tur, 12000kr på 10-timer. 2-3 timer for og etterarbeid må vell regnes så har du 12000på 14timers arb dag. Hva kan man regne av utgifter til diesel, forsikring, vedlikehold, mat?3000?

da sitter du kanskje igjen med 8000kr for 14-16 timer(ca 2 vanlige arbeidsdager). Så må du jo ha et foretak, NUF?/ENK?, og skal betale skatt++. Etter 10 økter sitter du vell igjen med 60-80 000kr skulle jeg tro, før skatt osv, for ca "20 arbeidsdager". Skulle tro det burde være greit.

MEN, med å tilpasse litt, så kan du nok selge pakker som gir mer igjen og mer profit. Hvis du senker "standardpakken" til 8 timer, så kan du ta 2 økter pr døgn(morgen+kveld) hvis du står på(for og etterarbeidet med mat osv er jo det samme uansett), og tror prisen kan være den samme. "brus og bokstavkjeks" går med 100% fortjeneste på slike turer :smiley:

 

Lykke til.

 

Nå må du også huske på "teambuilding-turer" og "tematurer" til bedrifter. Kan du samarbeide med noen som leier ut "rorbuer" eller liknende og tilby pakker med overnatting for "weekend opplevelser"?

Link to post
Share on other sites

For å være med å fiske i 8-10 timer, ville jeg vel tatt ca 250,- pr time.

Men så er det det at jeg gjerne ville ha fått dekket reisen opp til trøndelag også da..... Men om fiskeplassen er bra nok og jeg drar inn masse fisk, kan du sikkert selge den slik at du har råd til å betale meg... Kan få det på avdrag om du vil.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

En fin tanke og en rimelig pris men. Det er et men.Tillatelse,sertifikater,redningsutstyr og alt det andre mølet som myndigheter kan pålegge driftige sjeler.

Ikke for å ta motet fra deg,men undersøk alt dette før du starter så slipper onkel å komme og ta deg etterpå.

Vil for all del ønske deg lykke til med prosjektet hvis det blir noe av.

Link to post
Share on other sites

Tenk deg en 8-10 timers dag med ei skøyte på rundt 70 fot i skjærgården på trøndelagskysten, der man blir fraktet til de beste fiskeplassene, god plass på dekk til å filitere fisken og pakke, mulighet for kjølig lagring til båten kommer til kai. enkel matservering ombord og koselig messe med vedovn. Dusj og toalett.

 

Hvor mye vil det være mulig å ta pr hode for slike turer? 1000?

For en 1000 lapp uten tvil. Heller i en skøyte med alle fasiliteter, mat, drikke, kunne slappe av en å sitte i en jolle.... Det koster noen kroner å leie en jolle for en hel dag også... Så differansen mellom å leie jolle for en hel dag og en 1000 lapp med det en får med må være billig.

Kanskje prisen skulle vært høyere?

Link to post
Share on other sites

Dette var noe min far drev med i mange år på 1980/90-tallet. Det var spesielt svenske havfiskeklubber som var kundene hans. Han hadde en fast pris og så kunne de selv bestemme hvor mange de ville ha med inntil det antallet han hadde lov til å ta med. Det hendte ofte at de bare var et par stykker som ble med og betalte hele prisen. Jeg husker ikke hvor mange han kunne ta med, men det var ganske strenge krav til rednings- og sikkerhetsutstyr. Han var gammel fisker og lommekjent i Viknaøyene, han visste hvor de gode fiskeplassene var og når det var best å få fisk og de fikk mye fisk. Han hjalp dem også å ta vare på fisken etter at de kom til land igjen. Dette førte til at de samme folkene kom igjen år etter år og han hadde oppdrag nesten så mye han orket. I starten gjorde han dette i de periodene han ikke var ute på fiske selv. Han fortsatte også etter at han ble pensjonist, noe som gjorde at han kunne beholde fiskebåten så lenge han levde.

Mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Kanskje prisen skulle vært høyere?

Eller som jeg nevnte tidligere, kortere tur til samme pris.

Du har uansett et poeng med det å leie ei jolle, det har flere ulemper. Større båt er jo som regel stødigere. Samt at man slipper å "lete" etter fisken, når man har kjentfolk. Så får de også en kyndig båtfører(vil jeg tro) med i pakken...

Link to post
Share on other sites

ja båten må selvfølgelig være godkjent ihht forskrift om begrenset passasjerbefordring, det er ikke all verden. Flåte og redningsvester og en del annet. Jeg jobber fast som navigatør, så reiser ute halve året. jeg har funnet ut at jeg ønsker å være mer i nærheten av hjemmet, og ser på mange ulike muligheter. men i og med at jeg har skuta så burde det gå an å ta ut en akseptabel lønn til seg selv, hvertfall i sommerhalvåret.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tenkt som så:

 

100 utfartsdøgn i sommerhalvåret (Mai t.o.m. September, 5 måneder med 20 arbeidsdager hver). Gjennomsnittlig driftsintekter på 10000 kr/dag i.e. 1 million i sesongen. Etter moms!

 

Så er det kostnader: Diesel, reperasjoner, utstyr som må skaffes, forsikringer, lønn til en vikar i noen dager her og der etc. Klarer du å sette opp et budsjett der du klarer deg med 500000 i slike driftsutgifter så har du en 500000 Bruttolønn (som du må skatte av). Dette bør vel være ok for et halvt års arbeid?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Drøbakksundet og havområdene rundt Hitra og Frøya er litt forskjellig vinterstid!!

 

Her er en som driver med det samme i samme området:

http://www.msgotland.no/skepparen/skepparen.htm

 

Sommerhalvåret? Her i Drøbkasundet er det flere skøyter ute hver helg hele vinteren.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Vi er en gjeng bosatt på Østlandet som har dratt på årlig havfiske de siste 10-15 årene. Men kun med løsninger hvor vi fikser alt selv siden det har vært mulig for oss og fordi det holder kostnadene ned.

 

Vi har fisket en del i Hordaland og ved Stadt kysten, dvs utenfor Måløy.

 

Sesongen for fisketurer har alltid vært vinteren, sommeren har ikke en gang vært diskutert som alternativ.

----------------

 

De siste sesongene har det vært drøftinger rundt å dra lengre nordover for fiske. Det som er åpenbart er at om vi skal betale for oss hele veien så gidder vi ikke å drive å sy i sammen løsninger selv, da må vi få ordnet overnatting tilpasset formålet (sløye, salte, frysemuligheter, kjøkken osv) og også muligheten for guidet fiske og småbåtleie fra en og samme person.

 

Guidet fiske dag 1 og båtleie uten de påfølgende dagene.

---------------

 

En ting er båt og lokakunnskap men det vil også være en stor fordel om guiden er oppdatert på utstyr og kan komme med anbefalinger på det området, og ikke minst ha kunnskap om dypvannsfiske og lokaliteter for dette.

 

Å dra torsk på 30-50 meter er kanskje hvor volumet av kundene er men man må kunne tilby mer enn det. Muligheter for kveite og annen flatfisk er veldig positivt, uer, brosme osv gjør godt. Fiske på storsei er alltid gøy osv.

 

Og selvsagt må en guidet båt kunne stille med godt agn og kjølemuligheter for fisken.

 

Om jeg betalte for guidet fiske og ble liggende å pilke på diverse torskegrunner rundt om kring en hel dag ville jeg blitt sur. Torskefiske er gøy for å få opp stemninga om annet fiske er dårlig, men er ikke noe å bruke hele dager på.

--------------

 

Dess mer bredde i arter og muligheter man tilbyr dess mer øker betalingsviljen. Men man kan sikkert tjene godt på "torskedunking" også, men det er litt amatrømessig hvis man skal satse på dette. Skal man ta betalt som proff så bør man prøve å være litt proff også.

 

----------------

 

Som eksempel på kunnskap så bør man også kunne noe om mulighetene for ferskvannsfiske i nærheten. Alle i "gjengen" er enige om at det kan være greit med et avbrekk fra havfiske og da bør "vår mann" lokalt kunne vite noe om hva som er hvor, hvor vi ordner fiskekort og komme med gode anbefalinger også på dette.

 

Det jeg sier er at man kanskje bør ha en genuin interesse for fiske og sportsfiske hvis man skal drive med noe sånt. Tror ikke at en sjark og kunnskap om grunnene som bestefar brukte nødvendigvis er godt nok.

Link to post
Share on other sites

Når er du, larsstraalheim, en kresen Nordmann - Tror betalingsviljen hos tyskere og ikke minst firma med tyske kunder for en hel dags torskefiske er absolutt til stede.

 

Ha vært med på 90-tallet på fisketokter med sjark og torskefiske i Nord-Norge for tyske forretningsforbindelser. Da var det torsk hele dagen og det var absolutt stor suksess.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er marked for det her. Jeg tror dessuten du kan ta mer i pris eller kortere turer for samme pris (så får du selv en hyggeligere dag). larsstraalheim er nok ikke representabel for gj.snitts personen. De fleste vil være opptatt av å få fisk og være fornøyde med det. Suksessen for turen blir målt i antall fisk for mange. Husk på en annen ting, fisk er dyrt og her får de med fangsten hjem, så den kan de trekke i fra på prisen.

Med firmaer og selskaper vil du også ha ett stort marked, og de betaler en pris uansett om de er 5 eller 12 (som båten din tar). Team-buildinger, kick-off arrangement etc, er populært å ha noe action preget aktivitet som f. eks havsfiske.

 

En annen ting jeg har lært meg av de lokale innbyggerne på øyene utenfor Bergen,(min X-svigerfamilie kom derifra) er at de aldri forteller om sine fiskeplasser, disse går i arv innen familien. De karene viste hvor de skulle gå ønsket de kveite, eller hvitting, muligen heller en steinbitt til middag. De delte ikke ut denne kunnskapen, det skal du kanskje huske på selv også, eller så kommer det mange larsstraalheim neste år leier småbåt og drar ut til de samme stedene.(larsstraalheim ikke ment for å mobbe deg, kun ment som eksempel, siden du tydelig er en meget dreven sportsfisker)

 

 

Kanskje kan du gå i dialog med noen lokale hotell, så de har overnattingen og du kan tilby aktiviteten?

 

Som sagt jeg tror det er "liv laga" alt er også avhengig av hvor store forventninger du har til inntekt etter alle utgifter er trekt i fra.

Link to post
Share on other sites

takker for gode innspill fra mange kloke hoder. Jeg gleder meg til å komme igang, men lurer jo på om 12 er litt lite passasjerantall. Men skal jeg over 12 blir det veldig mye dyrere å få passasjersertifikat tror jeg. Det er flere hoteller og rorbuer her som sikkert kan skaffe meg kunder, men jeg er nok avhengig av en massiv kundemasse for å kunne drive med dette på heltid( som er det jeg har lyst til). Det viktigste er vel å begynne i det små med den båten jeg har( som det ikke er gjeld på). Det skal ikke store investeringer til å komme igang med den. Hvordan bør man markedsføre seg ovenfor firmaer osv? Sende ut reklame på epost, evt annonse i avisene kanskje. Jeg kan også jobbe "freelance" på andre båter, feks supply hvis det er dårlig med oppdrag om vinteren. Det virker som om det er veldig stor etterspørsel etter navigatører på kortere vikariat for tiden. ( Jeg har D1)

Målet mitt med dette er jo å drive mest mulig selvstendig, samt å slippe å være 180 døgn borte fra hjemmet, samt å tjene greit.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke 12 er for lite, men heller alt for mye.

 

Betaler man for å ut og fiske, er det fiske man vil, ikke stå i kø og vente på tur.

 

Skal du ha mere enn 6-8 til å fiske samtidig, må du som skipper ha stålkontroll på hva som skjer og at alle andre også vet hva man driver med.

Værste som er er å betale for å fiske, så har du noen som forårsaker floker på floke pga av skipper som ikke har kontroll.

 

Og i tillegg å tøffe rundt i 5 knop og lete etter fisk i timesvis fungerer ikke, å bruke mere enn 3 timer av en heldag på transport er ikke akseptabelt for min del ihvertfall :)

 

sett deg en pris for hva du skal ha for en dag, så fordeler du den på antall passasjerer, mange vil betale litt mere for å være færre og være med å bestemme hva og hvor det skal fiskes.

 

Men området du holder til i er svært spennende, sjekk fangstene til Gotland og Wyrwa, så det burde være gode muligheter for flere til å etablere seg :)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...