Jump to content

Propellvalg Mørebas 27 kombisjark

Maeko

Recommended Posts

@Maeko

Hei. Jeg holder på med et motorbytte på en Mørebas 27 fots kombisjark. Jeg skifter til en Yanmar 72 hk med ei ZF hydraulisk girkasse med 1 : 2.8 utveksling.

Tidligere motor, en tre sylindret 45 hk BMW hadde med 1: 2,7 utv. med en trebladet Radice 18 X 16. Båten gjorde da 10 knop. Denne propellen ble byttet pga skade til en 19 x 13, og gjorde da maks 7,5 knop.

I følge Vicprop prop calculator bør jeg ha en 20 x 19, men det er det ikke plass til. Ved å legge til ca 2 tommer på pitch pr. reduserte tomme i diameter får jeg da anbefalt enten en firebladet 19 x 21 eller 18 x 23.

Flott dersom noen på båtplassen har erfaring med propellvalg til denne båttypen, eller andre 27 fots halvplanere med denne motorstyrke/girutveksling:)

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21428/s6300263.jpg

• 6 år senere...

Hei. Kan desverre ikke hjelpe deg med propell valg. 

Har kjøpt en samme type båt der det skal stå en ford sabb 68 hk, men den er ikke montert enda så har ikke fått prøvd båt enda. Så lurte på om du kunne si noe om hvordan båt oppfører seg i sjøen, hvilken fart du får med 72 hk? Er det behov for flaps? 

Lurte på å sette inn 130-150 hk Yanmar eller Iveco dersom jeg skal skifte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...