Johansen Startet 16.Februar.2012 Del på Facebook Startet 16.Februar.2012 Jeg vurdere å kjøpe Merry Fisher 755 2012 modell. Den kan leveres med 150 hk Evinrude E-tec eller 150 hk Suzuki. Leverandør holder en knapp på den førstnevnte - trenger ingen service de tre første årene. Noen som har erfaring med E-tec motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 (redigert) Og med et lite søk her finner man flere E-tec-tråder... Kjetil S Redigert 17.Februar.2012 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
CSL Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Søk litt, så finner du mye om Evinrude. 150hk Suzuki og E-tec Evinrude er to ganske forskjellige motorer. Jeg ville utvilsomt gått for E-tec. Lavt forbruk, riktig lyd, masse drag osv. osv. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
is_620 Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 vedr service Suzuki - hvis en er ørlite praktisk anlagt , så dreier dette seg om å kjøre gjennom ferskvann,skiftet plugger, gearolje, motor olje + filter , samt sjekke og ev.bytte zink. Dersom man kjører i rent vann holder vannpumpe impeller minst i 5 år. Så service gjør man selv, i tillegg til å spare penger , så blir man kjent med motoren sin, og er sikker på at alt blir gjort som det skal. Ikke for å være ekkel, men er det helt sikkert at skoleungdommen eller polakken hos forhandler, alltid rekker over alt de skal ? Det kan kanskje bli kluss med garanti, men jeg mener at direkte fabrikasjons feil , som ikke er relatert til plugger og oljeskift, er dekket selv om Importør / forhandler prøver å knytte garanti opp mot at de skal tjene penger. Så til slutt poenget. Dersom Du kan fixe den enkle oppgaven med å skifte olje & plugger , så bør ikke service intervall være utslagsgivende. Min påhengs historie er : 25 Johnson 2T 0-feil, 40 Yamaha 2T 1-feil, 70 Evinrude 2T 0-feil , 90 Evinrude 2T - havarerte etter pakningsbrudd , 70 Suzuki 4T - svettet litt olje fra defekt O-ring - ble stjålet og nå 2008 Suzuki 90 4T som er feilfri hittil. Tilsammen 32 år og minst 32000 spart . Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Kjøp den motoren som har en bra forhandler i nærheten hvor du bor,E-Tec er en sprek motor med omtrent det samme forbruk som Suzukien, den har litt høyere lydnivå (gromlyd) på sakte fart og dette utjevner seg på høyere turtall.Suzukien er stillegående og har en kultivert gange og er sprek for å være en 4T motor(høyt slagvolum).>Så dette er et valg mellom to gode motorer.En god forhandler i nærheten hvor du bor bør styre valget av motor,etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 (redigert) Som flere sier her: Søk på etec eller etech så finner du mye om emnet. Her er et par eksempler: HER, og HER Ellers kan det være et godt argument at du bør sjekke at du har en god forhandler / service-mulighet i nærheten, uansett hvor du bor. Som flere her sier. Redigert 17.Februar.2012 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mouche Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Og når båten skal selges om noen år, hvilket den trolig skal selv om man ikke tenker på det ved kjøp, så er det lettere å selge en båt med Suzukimotor enn med en E-tec! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Og når båten skal selges om noen år, hvilket den trolig skal selv om man ikke tenker på det ved kjøp, så er det lettere å selge en båt med Suzukimotor enn med en E-tec! Stemmer vel ikke helt det da jeg har lyst på e-tech og ville valgt båten med denne om resterende var likt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
LM 605 Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Og når båten skal selges om noen år, hvilket den trolig skal selv om man ikke tenker på det ved kjøp, så er det lettere å selge en båt med Suzukimotor enn med en E-tec! Støtter dette 100%. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Stemmer vel ikke helt det da jeg har lyst på e-tech og ville valgt båten med denne om resterende var likt Sikkert også andre enn deg som tenker slik, men tenkte du kanskje så poenget mitt mht hva markedet generelt vil mene, og markedet har alltid rett. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Vbunn Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Og når båten skal selges om noen år, hvilket den trolig skal selv om man ikke tenker på det ved kjøp, så er det lettere å selge en båt med Suzukimotor enn med en E-tec! Snakker du av erfaring eller?. Jeg synes løse etec motorer ser ut til å holde seg veldig godt i pris jeg, så ser ikke noen grunn til at det ikke kan overføres til pakker. Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 At e-tec har samme drivstoff forbruk som suzuki 4t er oppskrytt!Er mange her ute som har begge disse motorene,og suzukien er nok overlegen når det gjelder drivstoff forbruk.Er mange som har byttet ut e.tec motoren til 4t pga drivstoff forbruk og støy.Men kvikk er e-tecen Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Som "Mouche" skriver at `markedet har alltid rett`ja det er faktisk brutalt.Selv om Evinrude i dag leverer gode produkter med sine 2T motorer, Så er alle de store aktørene i ferd med å forlate denne teknologien til fordel til 4T teknologien,markedet(publikum)registrerer dette og stiller dermed spørsmål om hva er årsaken til dette,denne nagende tvilen slår til slutt hardt ned på salget av 2T motorer,som kanskje er helt urettferdig. Det ser ut til at selv Mercury gir opp Optimaxen,det har ikke vert noen utvikling på denne motortypen på flere år,selv om mange ting kunne med letthet blitt forbedret på disse. 4T syndromet er nå så inngrodd hos folk flest at jeg tror trenden ikke kan reveseres,4T motoren vil dominere markedet i overskuelig fremtid, enten om vi liker det eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Nei det er tull!Jeg har hatt 115 etec og den hadde en fantastisk fin lyd,mørk/grov som man ikke blir sliten av.Jeg har også kjørt en Benetau med 100 Suzuki mye og den har et helt annen type lyd.Stille og greit helt til en kommer opp i turtall,da hyler/uler den og det er slitsomt å høre på,lite behagelig.Det samme gjelder for Honda 90 som jeg eide tidligere,riktignok en 99mod,(havarerte med sprekk i blokk).Ellers er Suzuki en fin motor.E tec er helt klart mitt valg,veldig happy spesielt med lyden,V6 eren har jo enda grommere lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Trådstarter skal ha motoren på en Merry Fisher, altså en typisk bruks- / fisketurbåt. Han får svare for det selv, men da er kanskje ikke "gromlyd" det største poenget med motorvalget? Med en slik båt blir det antagelig også dorgeturer på lite turtall, da er 4-taktsmotor absolutt å anbefale. Bra motorer begge, men jeg hadde selv valgt Suzuki DF 150 uten å nøle et sekund. Har eid Suzuki DF 115 og har nå DF 140, begge var og er ren nytelse! Kompisen har E-tec i sin båt, den er grei nok, men i lavere hastigheter (f.eks. dorgefart) drar båten eksos fram i båten, så der sitter vi da på fisketurer og puster blå røyk ut av munn og nese. To-takt er og blir to-takt ... Men i Merry Fisher sitter du nok oftest inne i lukket kabin, og da blir antagelig verken eksos eller totakts-støy noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Snakker du av erfaring eller?. Jeg synes løse etec motorer ser ut til å holde seg veldig godt i pris jeg, så ser ikke noen grunn til at det ikke kan overføres til pakker. Jeg kan ikke belegge min påstand med noen statistikk, men det gir en viss indikasjon når man ser hvor mange som spør om e-tec, skepsisen og usikkerheten råder, mens det er få som stiller spørsmålstegn ved Suzuki sine fire-taktere. E-tec har en meget uheldig fortid hva angår renomee som Ficht og deretter Ficht Ram, og selv om det her påpekes at e-tec er en helt ny motor så hefter det fortsatt noe ved e-tec enten man liker det, eller ei, og uavhengig om det er berettiget, eller ikke. Hvor mange e-tec motorer selges i forhold til Suzuki sine fire-taktere? Når du sier at e-tec holder seg i pris, på hvilket grunnlag sier du det? Jeg har noe erfaring med e-tec, mye erfaring med Suzuki og er selv ikke i tvil om hva jeg foretrekker. Og når det gjelder trådstarters valg av båt og bruk så er jeg enda sikrere i min sake mht hva jeg hadde valgt- Suzuki! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BAN Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Hvis det er fisketurer båten skal brukes er valget enkelt. Suzukien er stille, bruker lite og mer en kraftig nok til denne båten. Denne typen båt er vel sjelden noe man bedriver racing med, så den raskere akselerasjonen etecen oppnår er bortkastet. Hva service er enkelt på Suzuki, og ikke noe du trenger å gå til spesialister med. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Jeg kan ikke belegge min påstand med noen statistikk, men det gir en viss indikasjon når man ser hvor mange som spør om e-tec, skepsisen og usikkerheten råder, mens det er få som stiller spørsmålstegn ved Suzuki sine fire-taktere. E-tec har en meget uheldig fortid hva angår renomee som Ficht og deretter Ficht Ram, og selv om det her påpekes at e-tec er en helt ny motor så hefter det fortsatt noe ved e-tec enten man liker det, eller ei, og uavhengig om det er berettiget, eller ikke. Hvor mange e-tec motorer selges i forhold til Suzuki sine fire-taktere? Når du sier at e-tec holder seg i pris, på hvilket grunnlag sier du det? Jeg har noe erfaring med e-tec, mye erfaring med Suzuki og er selv ikke i tvil om hva jeg foretrekker. Og når det gjelder trådstarters valg av båt og bruk så er jeg enda sikrere i min sake mht hva jeg hadde valgt- Suzuki! Må si meg enig med Mouche her. Har personlig ikke erfaring med noen av merkene, kun lest en god del tester og tråder her på BP. Personlig hadde jeg ikke vært i tvil, har mye mer tro på 4-takts enn moderne 2-takter a la E-tec. Teknologien er vel heller ikke ulik Mercury Optimax, og det finnes masse mindre hyggelig lesing om den motoren. Bruksområdet er selvfølgelig viktig, og er topp aks og ønske om en "grom lyd" vesentlig så velg gjerne E-tec. Jeg har dog mer sansen for at sjølivet skal være så stille og behagelig som mulig. Et annet element er driftskvalitet over tid, altså om en 10 år og mer. Her har jeg tillit til japansk motorteknologi. Mulig E-tec'en vil holde bra, men er usikker. Erfaringene med forløperne Ficht og Ficht Ram er også av det tvilsomme slaget. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Ficher Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Har en i familien som har en Merry Ficher med 115 E-Tek fra 2006 ...... E tek n går som en klokke enda, uten noen feilslag. Kraftpakke !! Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Jeg kan ikke belegge min påstand med noen statistikk Nei, jeg har heller ingen statistikk over gjennomsnittlig verditap basert på alder f.eks. Jeg bruker/disponerer 4 av suzuki 4 taktere. Jeg har heller ikke mye vondt og si om dem, men jeg har ingen problemer å se at det finnes fordeler og ulemper med en motor konstruksjon. Etec:Lavere vekt,V6,dreimoment. Suzuki:Tomgang,enkel,tradisjonell 4 takter. Lydbilde vil naturlig nok være en personlig preferanse opptil hver enkelt, på tomgang går japaneren klart mer stille. På fullfart tilltar den et vesentlig mer irriterende støybilde en v6 til evinrude. Ting som design ,og utstyr blir også vel subjektivt selvom noen velger å trekke det frem. Hva gjelder tidligere mindre heldige konstrukjoner som ficht - ficht ram, syns jeg ikke det er rettferdig og sammenligne etec med disse noe du gjør. Til informasjon kan jeg si at jeg kjøre en Evinrude 150 fict 97 mod, uten tull så det så Når det kommer til prisnivå har jeg ikke annet en følelse av hva de pleier å gå for på finn, der syns jeg ikke at 4 takterene taper seg noe mindre en etec i sammnelignbare klasser. Dere må huske på at den tiden hvor en kunne kjøpe å selge en 4 takter etter 10 år, nesten uten tap er over. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Teknologien er vel heller ikke ulik Mercury Optimax, og det finnes masse mindre hyggelig lesing om den motoren. Vi som har vært med noen år her på BP har merket seg `roesok`s alltid negative holdninger angående Amerikansk produserte utenbordsmotorer (spesielt Mercury). Når det gjelder Mercury Optimax (115 hp) har jeg gode erfaringer med denne, siden jeg kjøpte den ny i 2004 frem til jeg solgte den høsten 2010. Mercury har hatt noen problemer, men det er spesiellt 4-TAKTERE produsert fra 2000 til 2003. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 "Roesok" nevner `Japansk motorteknologi` som noe særdeles bra,jo det er mulig det,men det er et faktum at Ford leverer powerheads til Yamaha utenbordsmotorer .Nei i dag blir motorer og motordeler produsert over hele verden av ulike underleverandører og nesten ingen lager en komplett motor selv lenger.Kvalitetsforskjellen mellom produsentene har aldrig vært mindre en den er i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Kvalitetsforskjellen mellom produsentene har aldrig vært mindre en den er i dag. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Vi som har vært med noen år her på BP har merket seg `roesok`s alltid negative holdninger angående Amerikansk produserte utenbordsmotorer (spesielt Mercury). Når det gjelder Mercury Optimax (115 hp) har jeg gode erfaringer med denne, siden jeg kjøpte den ny i 2004 frem til jeg solgte den høsten 2010. Mercury har hatt noen problemer, men det er spesiellt 4-TAKTERE produsert fra 2000 til 2003. Ta nå ikke dette personlig. Og i min barndoms glade dager var det de sorte Mercury-motorene som var det grommeste på sjøen. Nå var riktignok ikke konkurransen fra de andre aktørene videre imponerende, men det er en annen sak... Og 20/25 hk Mercury fra rundt 1970 husker jeg som en liten kruttønne, har stått på vannski etter slike... Og som jeg skriver, har ikke noe personlig erfaring med nyere Mercury eller Evinrude. Jeg kommenterer ut fra det jeg har lest meg til av erfaringer på godt og vondt her på BP. Selvsagt er det mange, forhåpentligvis de fleste, som har et utmerket forhold til sine amerikanske utenbordsmotorer. Eller for å si det slik; det meste er bra idag. Men min personlige og helt subjektive mening er at japansk motorteknologi er det beste markedet kan tilby pr idag. Ser det samme også når det gjelder bil, MC, snøfresere, gressklippere etc. Japanske motorer = driftssikkerhet. It just works! Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Kiekhaefer Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Men hva er Japansk motor teknologi da "Roesok"?? Det er da merkelig at flere Japanske bil produsenter bruker Franske dieselmotorer(PSA) i sine biler,det tyder jo på at franske produsenter kan lage svært bra motorer. Eller at Tyske Bosch leverer fuel injection systemer til Japanske bilmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.