motor Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Hvilket merke man skal velge og hvilket merke som gir lavest kostnad over tid er helt umulig å forutsi. Servicekostnader vil være ganske likt for begge merker. Noen tror at man må bytte plugger i gang i året på firetakteren. Det er bare tull. De holder nok garantert 150 timer og det tilsvarer 5 års normalt fritidsbruk. Olje på gear bør skiftes etter første sesong, etter det holder det etter mitt syn å skifte etter 100 timer,dog kontroll av farge på olja for sjekk av vanninhold bør gjøres i gang i året. Motorolje og filter kan de fleste kjøre et par sesonger på før skift. Viktig her også å kontrollere farge på olje for å se om den er grå av vann. Totakteren bruker olje så der har vi kontuinerlig utgift. Press inn fett der det er påkrevet når båten tas opp om høsten. Driftsikkerheten er vel i utgangspunktet ganske lik. Begge motorkonstruksjoner har avansert styre-elektronikk som gir noe uforutsigbarhet. Dog erfaringen fra USA er at fler og fler har mest tillit til Suzuki. Det er ofte eierens selv som kan påvirke levetid. Kjør motoren god og varm før turtallet og belastning økes. Spyl ferskvann gjennom motor når båten blir ubrukt over 14dager osv. Suzuki har uttak på motoren for slik spyling. Jeg monterte på hurtigkopling/gardena på min og flusher motoren flere ganger pr.sesong. Påse at det er montert skikkelig drivstoffilter med vannutskiller og kontroller noen ganger pr. sesong. Drivstofforbruket er vel ganske likt på disse motorene, overraskende nok er Etec gjerrigs på lavt turtall. Leser vi forbruksdata oppgitt i tester så blir de fleste skuffet når de erfarer større forbruk på sine båter. Testene er ofte gjort på lette/raske båter under optimale forhold. Min 2009 Suzuki 150hk bruker 1,2 liter på mila på 1500kg lettdrevet båt ved hastighet 18-24 knop. Blir det mye bølger og farten reduseres til 14-15 knop øker forbruket til 1,5-1,6 liter på mila. Jeg vil anta at de som har båter som Benetau antares 680 ol erfarer det samme med 150hk motor. (Jeg har forbruksmåler over kartplotter) Suzukimotoren er perfekt til båter hvor faktorer som lavt støynivå og lite vibrasjon er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 (redigert) "motor" nevner i sitt innlegg over om drivstoff forbruk, ja her tror jeg det er mye å hente på korrekt monterings høyde på motoren og ikke minst valg av rett propell. Dette er et område som forhandlere og leverandører ikke tar alvorlig nok,eller for å si det på godt Norsk, dei forstår fanden ikke hva dette er for noe,jeg har et inntrykk at mange bare slenger på motoren uten å optimalisere høyden og velger en propell (med bind for øynene) som gir noenlunde rett turtall. Dei fleste forhandlere jeg har vært i kontakt med kan absolutt INGEN TING om de forskjellige propeller typene på markedet. Det er tusenvis av båter i Norge som kjører med feil propellere og oppsett dette betyr unødig drivstoff forbruk og kanskje det viktigste redusert marsjfart og høyt forbruk. Det kan med andre ord være flere desiliter pr mil å spare med rett oppsett av motor og propell. Redigert 19.Februar.2012 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Du er inne på noe der Verado, men ved lav fart , under 15 knop har monteringshøyden mindre betydning. Suzuki har brukt en propell med stor diameter for godt grep i lav fart på 150 hk'eren da motoren er vedig sterk på lave turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Jeg legger ved en link der det er et forum som folk flest kan søke råd og tips om riktig valg av propellere. Dere vil oppdage at dette temaet ikke er noe abc for å si det sånn. http://www.propgods.com/Content2/HOMEPAGE/tabid/69/Default.aspx Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Hmm 1,2 til 1,6 l pr nm er jo slett ikke ille. Trodde faktisk det var mer. Disse 0-100 testene (om vi kan kalle dem det ) har ikke vi 60 åringer den helt store interessen for selv om mange sikkert har glede av dem også. For min del er det forbruk, støy og totalkostnader som vil være avgjørende. Det er jo fullt brukbare langturbåter også(mf 755 eller mf 780) men da må jo ikke bensinforbruket være for høyt. Synes tallene var godt innenfor grensa jeg hadde sett for meg. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Nei da ikke så veldig stort forbruk , men godt over det man forventer etter å ha lest tester. Jeg lever godt med det forbruket selv på lange turer. I sommer tilbakela vi ca 400 nm på ferieturen, uten at drivstoffkostnaden la noen demper på gleden. Jeg var inneforstått med forbruket før jeg handlet min båt da jeg hadde gleden av å lese forbrukererfaringer via mv-marin klubben i Sverige. Min erfaring er at båt opp til 22-25 fot med gjennomsnittsbrukerens bruk med fordel kan være med påhenger, da det gir lavest totalkost over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Evinrude skal forresten fornye sine modeller/teknologi i 2013, så det blir jo spennende å se hva det blir for noe. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 DF150 er samme motor som DF175 (som jeg har), men uten variabel ventilstyring. Har prøvd en demobåt med E-Tech 150. Suzukien går mye stillere på lave og midlere turtall enn Evinrude, lydbildet fra Suzukien er også "mykere" og mer behagelig. DF150/DF175 er faktisk betraktelig stillere enn DF115 (som jeg også har). På en slik båt du skal er en 4-takter med stort sylindervolum det beste valget. Anbefalingen av Evinrude i stedet for Suzuki fra akkurat denne forhandleren kommer etter hva jeg kjenner til av bedre oppfølging fra Evinrude enn fra Suzukiimportøren. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Er du sikker på at det kun er manglende oppfølging i fra suzuki importøren som gjør att nevnte forhandler foretrekker evinrude på sine båter, det tror ikke jeg. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Erling Sande er forholdsvis greie med å godta reklamasjoner så lenge service er fulgt og kan dokumenteres. Suzuki har "kun" 3 års garanti,erfarte dette selv på en DF 50 fra 07 i sommer som motorens styringsrele ble noe ustabilt...... Er det noen vesentlig prisforskjell på de respektive motorene? Ser på Sande sine sider at den rimeligste Suzuki DF 150 motoren har en innpris inkludert alle avgifter til forhandler på 86300,- Litt snedig at enkelte forhandlere dobler denne prisen ut til kunden bare ved å videre fakturere motoren uten en gang å ha åpnet esken...... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
motor Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Motors styringsrele kan du kreve reklamasjon på i 5 år fra kjøpsdato i henhold til forbrukerkjøpsloven. Spiller ingen rolle hva Sande dekker på garanti og deres egne regler om servicedokumentasjon. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 (redigert) Er du sikker på at det kun er manglende oppfølging i fra suzuki importøren som gjør att nevnte forhandler foretrekker evinrude på sine båter, det tror ikke jeg. Jeg er rimelig sikker på det ja. Har du god kjennskap til denne forhandleren, eller rettere sagt importøren? Det har jeg. Problemet med Sande er ikke garantireperasjoner for kunder, som skrevet over går alt greit hvis servicer er utført hos autorisert forhandler. Redigert 20.Februar.2012 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Ser på Sande sine sider at den rimeligste Suzuki DF 150 motoren har en innpris inkludert alle avgifter til forhandler på 86300,- Hvordan kom du fram til den prisen da? jeg kjenner et par båtmotorforhandlere, og såvidt jeg vet er det ikke snakk om i nærheten av slike avanser. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
68 GT Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 jeg kjenner et par båtmotorforhandlere, og såvidt jeg vet er det ikke snakk om i nærheten av slike avanser. HeHe. Tar man høyde for Veil utpris så er det god avanse.... Er noen "billige" forhandlere på finn som selger langt under Veil,men har fortsatt et 5 sifret beløp i fortjeneste selv på på en 50 hk motor. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
ultra1 Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 På en såpass tung båt som Merry Fisher 755 ville jeg gått for en DF150, pga motorens store dreiemoment gjennom hele turtalsregisteret. At Suzuki DF 150 motoren har en innpris inkludert alle avgifter til forhandler på 86300,- er bare tull. Les listen en gang til og sjå om du finner noe du har glømt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 (redigert) Nye Mercury F150 har enda større volum enn DF150, men båtmerket er kanskje låst til Suzuki. Vedr. moment så har jo en 2-takter gjerne større moment enn tilsvarende 4-takter, iallefall på lavere turtall. Redigert 21.Februar.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
BAN Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Nye Mercury F150 har enda større volum enn DF150, men båtmerket er kanskje låst til Suzuki. Vedr. moment så har jo en 2-takter gjerne større moment enn tilsvarende 4-takter, iallefall på lavere turtall. Nå har vel firetaktere større dreiemoment... Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Nå har vel firetaktere større dreiemoment... Det er feil. Det er motsatt. For en 2 taker er vært slag et kraftslag, mens enm 4 taker bare har annehver slag. Dette gjør at en 2 takter har større evne til å forandre turtall med belastning en en 4 takter i samme situasjon. Blir litt som diesel med og uten turbo. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 (redigert) I og med at 2-taktere har dobbelt så mange kraftimpulser pr omdreining, samt at E-tec 150 er en 6-sylindret motor, så er den minst like momensterk som 4-takterne. Sylindervolumet er forøvrig 2,6 liter så det er ikke vesentlig mindre enn 4-takterne, derimot er den litt lettere. I en akselerasjonstest vil nok E-tec dra i fra i 4-takterne. Det viser vel mange tester. Snøscootermotorer har jo i en årrekke vist at det er et enormt effektpotensiale i 2-takterne (f.eks. ca 160hk på en 0,8 liters E-tec motor), men det er jo et annet bruksområde naturlig nok. For båtbruk må forbruk, støy, dreiemoment og driftssikkerhet veie tyngst. Redigert 21.Februar.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
G-sabb Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Når det gjelder dreiemoment se youtube filmen lenger oppe på sidene.Filmen er nok ekte den.Motorene fra Evinrude er sterke. Sitér dette innlegget Link to post
yngvenilsen Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Hei. Jeg kan anbefalle Suzuki på Merry Fisher 755. Har en Marlin 755 som er totalt ombygget nå innvendig + spesial laget bugnebb og komplett tak over akterdekket, så båten er nok ca. 250 kg. tyngre enn normalt. Motoren går bra, og trives best i området 4400 omr. Da ligger båten og koser seg på 20,5 knop. Valgte ikke Evinrude- da jeg har hatt dette før og var da ikke fornøyd. Evinruden har nok mer drag, men regn også med høyere bensin forbruk....her er Suzuki ganske så grei å ha med og gjøre....men uansett.....Marlin 755 med 150 hk drikker suppe! Skal skifte motor til neste år...og kommer til å velge motor som tilbyr normalt priset elektronisk gass/ gir. Dette er ikke bra på Suzuki....da systemet deres er vannvittig tregt. Her vinner nok Eivinrude soleklart :) Uannsett.....vannvittig flott og grei båt som jeg har lagt ned ca. 340 timer arbeid på ombygging :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 (redigert) Bilder ? 150 hk vanlig 4-syl virker litt svakt på en såpass tung båt... tipper den nye Yamaha F200 4-syl ville ha gjort en bedre figur. Mercurys nye F150 med 3 liters volum er vel også noe sterkere, men E-tec 150 V6 med evt. omprogrammering til 200 hk (185 hk på propellakslingen) hadde vel gjort susen vedr. grei marsjfart Tror også at Yamahas 4,2 liter V6 på 225 hk hadde gjort vei i vellinga på denne båten Redigert 4.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
G-sabb Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Når motor skal velges,blandt alle som selges,se nøye på merke,velg e-tec den sterke Sitér dette innlegget Link to post
blia Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Siden trådstarter etterspør erfaringer med e-tec: Her er mine korte med 115 hk med 50 timer på telleren: Kjøpte motoren, og siden har den bare gått. Bruker ca 1l / nm på marsjfart (25). Røyker lite (ingenting i forhold til 9,9 på jollen), bruker overraskende lite 2t olje. Støyer noe mer enn 100hk 4t Yamaha, men det er støy det er lett å like. Er enig med det som stort sett alltid blir nevnt når det gjelder båtmotorere; Sjekk forhandleren / verkstedet nøyere enn motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.