Jump to content

Hva er rett betegnelse for min Mercruiser motor og drev?

bjornhal

Recommended Posts

Jeg er litt usikker på korrekt navn/benevning på motor og drev som sitter i min relativt nyinnkjøpte 1986 Draco 20 Daycab. Derfor tenkte jeg rette min uvitenhet mot det store baatplassen.no-orakelet i håp om å bli litt klokere. Her følger litt info:

Motor, Mercruiser 140 hk:

img_20120215_201801.jpg

Drev, Mercruiser:

img_20120215_202023.jpg

img_20120215_202134.jpg

Jeg vet det ser skittent og slitt ut, men så fort været og tiden tillater det skal drevet få seg en god omgang TLC.

Også et par spørsmål til, om sikkert mye omdiskuterte emner:

1. Er det OK å bruke 15w-40 mineralolje på denne motoren? Evt. andre anbefalinger?

2. Hvilken olje bør jeg bruke i drevet? Er f.eks. Castrol EPX Mineral 80W/90 grei til formålet?

Det står på lappen på motoren, MCM140, og ut i fra serienummeret så er det en sen 60 talls eller tidlig 70 talls motor, ville tippe kanskje 1971.

Drevet er litt vanskeligere, men drev fra sekstitallet og syttitallet hadde gjerne et løfteøre på toppen, så drevet er sannsynligvis noe nyere enn motoren, og det er sannsynligvis et tidlig MR/Alpha drev.

Det ble vel en gang i verden anbefalt SAE 30-ettellerannet til de motorene, men de siste 20 årene har de vel gått på det meste, og 15w-40 mineralolje bør være greit.

For drev anbefales som regel Mercury's egne oljer, men en hver 80w/90 olje bør duge, men som regel brukes det syntetiske oljer på drev, og uten at jeg kjenner noe til den Castrol oljen så ville jeg tippe at den fungerer helt fint til det drevet, og Castrol er bra greier så jeg tror ikke det er noe problem.

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...