bjornhal Startet 17.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2012 Jeg er litt usikker på korrekt navn/benevning på motor og drev som sitter i min relativt nyinnkjøpte 1986 Draco 20 Daycab. Derfor tenkte jeg rette min uvitenhet mot det store baatplassen.no-orakelet i håp om å bli litt klokere. Her følger litt info: Motor, Mercruiser 140 hk: Drev, Mercruiser: Jeg vet det ser skittent og slitt ut, men så fort været og tiden tillater det skal drevet få seg en god omgang TLC. Også et par spørsmål til, om sikkert mye omdiskuterte emner: 1. Er det OK å bruke 15w-40 mineralolje på denne motoren? Evt. andre anbefalinger? 2. Hvilken olje bør jeg bruke i drevet? Er f.eks. Castrol EPX Mineral 80W/90 grei til formålet? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2012 (redigert) Det står på lappen på motoren, MCM140, og ut i fra serienummeret så er det en sen 60 talls eller tidlig 70 talls motor, ville tippe kanskje 1971. Drevet er litt vanskeligere, men drev fra sekstitallet og syttitallet hadde gjerne et løfteøre på toppen, så drevet er sannsynligvis noe nyere enn motoren, og det er sannsynligvis et tidlig MR/Alpha drev. Det ble vel en gang i verden anbefalt SAE 30-ettellerannet til de motorene, men de siste 20 årene har de vel gått på det meste, og 15w-40 mineralolje bør være greit. For drev anbefales som regel Mercury's egne oljer, men en hver 80w/90 olje bør duge, men som regel brukes det syntetiske oljer på drev, og uten at jeg kjenner noe til den Castrol oljen så ville jeg tippe at den fungerer helt fint til det drevet, og Castrol er bra greier så jeg tror ikke det er noe problem. Redigert 17.Februar.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 17.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2012 (redigert) drevet ditt er et alpha one (gen1) drev som vel kom i 1983 , motoren din er en 3 liter som ble produsert mellom 1968 og 1982 Redigert 17.Februar.2012 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjornhal Svart 17.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2012 OK, takker og bukker! Slik jeg forstår det da kan det faktisk være tilfelle at drevet er det som ble levert med båten som ny, mens motoren er byttet ut i senere tid. Nå blir det enklere å handle inn deler og smøring. Med det været som er nå, dvs. vårvær begynner det å klø i fingra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.