BOBO II Startet 17.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2012 Spørsmål om seriekobling av batteribank forbruk og start. Har en bank men 2x 120ah Gel til start og 4x 120ah gel til forbruk. Har 2 stk se bilde som har en en hvilespenning på 12,5v og 13,7v, resten av batteriene ligger på 13,1v er det noen der ute som foreksempel kan si meg hvem av batteriene som er start og hvem som er forbruk. trenger også litt info om det er noe som er feilkoblet slik at jeg kan rette dette opp. Innvesterte i 6 nye Sønnak Exide Gel ES 1300 sesongen 2011og ønsker ikke at disse skal gå dukken. på forhånd takk. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
logget av Svart 17.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2012 (redigert) Hvis du legger sammen spenningen for batteri 3 og 4 så kommer du til 26,2 volt, og deler du dette på 2 får du 13,1 volt pr. batteri som er det samme for resten av batteriene. I og med at ingen 12 volt batteri har en hvilespenning på 13,7 volt så tyder det på at du har en ladekilde aktiv som har en floatspenning på 13,1 volt. (Jeg resonerer meg frem til dette i og med at enkelte batterier vil kunne ha en svevende hvilespenning på 13,1 volt kort tid etter at en lader er slått av, men at et batteri skal kunne få en svevende hvilespenning på 13,7 volt er lite trolig). Men så over til selve årsaken til problemet. Batteri 3 har sannsynligvis en høyohmig kortslutning i flere celler da en lavohmig kortslutning i en celle ville resultert i et fall i spenningen på ca 2 volt, som ville gitt en polspenning på ca 11 volt. Med andre ord så tror jeg batteri 3 og 4 som er seriekoblet har blitt offer for skjevladning. Redigert 17.Februar.2012 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 17.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2012 Hei Ole Petter takk for svar..Det er helt riktig at bateri 3 og fire har en spenning på 26,2 når disse måles sammen. men det jeg sytes er litt rart er at batteri nr 3 og 4 har en styrke på 13,1 når alt er kobblet fra alle kabler. er det en skjevlading som du nevner eller er batteriet kaputt. Når jeg ser på minus kablingen mellom batteriene kan det ha noe og si? kabel fra felles minus går til batteri 1 og derfra til batteri 5 og videre til batteri 3. kan det ligge noe der.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.