Jump to content

Grønnskolling søker hjelp vedr. inverter, batterier og forbruk.


Møkkalasset

Recommended Posts

Som tittelen sier er jeg ganske grønn når det gjelder strøm. I tillegg har jeg veldig respekt for temaet. Jeg vurderer å anskaffe meg denne inverteren. Den skal jeg klare å installere. Jeg har en strømforbruker jeg skal installere med en effekt på 580 W . I tillegg står det spesifisert 220V/10 amp. Betyr det at max.effekt er 2,2 kW, eller er det bare en veiledende opplysning i forhold til bruk i "hjemmenett"?)

Så til hovedspørsmålet: Hvor lenge kan jeg belaste batteribanken med inverter og dette anlegget? Har 2x120AH batteribank. (I tilleg startbatteri på 80AH). Eller må jeg glemme å kjøre dette anlegget ved landligge? Hva med under kjøring. Dynamoen er 14,4V - 65 A. Vil den klare å drifte anlegget og samtidig klare å lade batteribanken mens motoren går? Eller skal jeg kun satse på at dette kun lar seg drifte via landstrøm?

Takknemlig for svar - og mottagelig for spydigheter. :smiley:

 

P.S. Regner med at jeg har trigget en del nysgjerrighet m.h.t. hvilket anlegg det er snakk om. For de det måtte interessere så får jeg følgene anlegg i gave. :drink: Og vennligst ingen moralske pekefingre takk. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Anlegget vil jo grovt regnet trekke ca 50ah. Med 240ah batteribank, som i praksis ikke bør tappes mer enn halvparten og som ikke er 100% fulladet --> da har du til maks 2 timers drift av anlegget ved stilleligge. Dynamoen vil alene ha en formidlabel og nesten umulig oppgave å "motvirke" et slikt strømforbruk, og maaaange motortimer må påregnes hvis du ikke har annen lademulighet. Er vel egentlig av den oppfatning at et slikt anlegg stort sett bør brukes samtidig med at båten er koplet til landstrøm. Og da er jo "leddet" med inverter egetlig unødvendig.

Link to post
Share on other sites

Hadde en mistanke om den konklusjonen. Nå er det selvsagt mest aktuelt å benytte et slikt anlegg ved landligge uansett. P.t. har jeg ikke landstrømsanlegg, men hvis valget står mellom dette og inverter så er valget klart. Men som Ole Brum sa; "Ja takk...." :smiley:

Takk for svar. :thumbsup: Jeg fusker i de fleste fag, snekring, muring og bilmekanikk :smash: , men strøm er jeg dårlig på.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo åpenbart at denne saken ikkje trekker 580w kontinuerlig, da ville man veldig fort fått en stor isklump. Den har så stor effekt for å kjøle ølet raskt fortløpende som man tapper istedenfor å ha en tank på kjøling. men når ingen tapper vil den stoppe av thermostaten. Om du derimot tapper 16 liter /t som er oppgitt som maks, eller mer- så vil den nok gå heile tiden. Den krever ganske stor oppstartstrøm og er nok derfor den er merket med 10A

Link to post
Share on other sites

For å være ærlig har jeg ingen anelse. Men det er vel en buffer i systemet siden det har en begrensning på 16 l/time. Vil da anta at det trekker mindre hvis man tapper 4 halvlitere i timen. Må vel erfares. Og ikke ver redd, dette blir testet. Kan jo bli konge i havna med et slikt anlegg. :drink:

Link to post
Share on other sites

Mix. Du er velkommen. Ikke det at det betyr noe om energimåleren koster et par hundrelapper fra eller til. Melder når anlegget er i hus. Største bekymring er om det er mulig å få kjøpt fat i Norge. Hvis ikke må jeg ta med meg et på hver av mina ca månedlige danmarksturer...

Link to post
Share on other sites

Begynner å ane at det kan bli fullt av båter som kommer til å samle seg rundt en fin agder i tvedestrands skjærgård.. :thumbsup: satser på at stresstesten ikke blir så dramatisk som første svar du fikk.. for da må du nok fylle båten med Batterier... og hvor skal du da lagre alle fata??

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

har en 2000w ekte sinus inverter på 300 amp batt bank, kjører en velger mellom inverter og landstrøm, og her drives alle230v stikk ute og i kabinen, micro, induksjonskoketopp, vv bereder og 12v lader er koblet utenom og dir til landstøm før fordeling til inverter. Har en 180 amp dynamo. Og et xantrex batterimonitor som viser anp + - og gjverende tid spenninger osv...... . Har et eget startbatt, som er koblet i mellom forbruksbanken med et Victron cyrix laderelee. Detta funker bra, men hvis fruen skal kokkelere en hel middag, starter jeg diesel motoren, så hjelper denne på at ikke vi tapper batt vesentlig, og spenningen holder seg oppe. har måtl -260 amp på max når den yter ca 2000w. Vurderete å ettermont generator, men dyrt, og bråker MYE mere enn hovedmotor, og ettersom vi ligger 80% på gjestebrygger med strøm, så syntes jeg dette ble en grei løsning på vårt behov. Men husk en ting, hvis men setter på og bruker inverter i vilden sky, så er dette meget hardt for batteribanken, vi snakker her om mord av batterier hvis man bruker dette feil. Jeg har AGM deep cycle batterier fra Varta, som er meget gode, er meget motagelige på lading, har en 60 amp 12v lader, og denne lader fort opp 300 amp banken.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er anlegget i hus. :smiley: Mangler nå bare slange mellom kjøleren og tapphanen, samt fat og kullsyrebeholder. Fikk med 2 tapphaner, slik at jeg kan ha en til bruk hjemme hvis jeg ønsker å ta anlegget med hjem. Trykkbeholder til rensevæske, samt selve rensevæsken fikk jeg også med.

 

fatoelsanlegg.jpg

 

Så nå er det snart :cheers:

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...