Jump to content

Noen her som har oppdatert sin Yanmar 6 BY-260

Inter 9000

Recommended Posts

Ta en prat med dette firmaet. http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FYANMAR_BY_.html

Du får helt sikkert mange nei svar fra medlemmer her på forumet, og jeg kan være enig med at tuning av marinemotorer ikke bør gjøres av hvem som helst.

Har du en motor innenfor garranti, bør du vurdere og ikke tukle med motoren fordi dette kan gi deg problemer dersom du får havari på motor og en evt tuning avdekkes.

Jeg mener ikke at tuning gir deg havari på motor, men forhandler vil sikkert prøve og avskrive ansvar hvis det oppdages at det er gjort uansett årsak.

MVH K.K

• 1 år senere...

Hei. Hørte her på forumet at det var en oppdatering tilgjengelig til Yanmar 6 BY. Sendte mail til Yanmar Norge og spurte om denne oppdateringen var noe påkrevd til min motor som står i en Viknes 880.

Fikk til svar at denne oppdateringen gjaldt for de med trange motorrum og fare for høye temperaturer der. Dette gjelder ikke viknes sine motorrum, og dermed er denne motoroppdateringen uaktuell for deg, sto det i fra dem.

• 7 år senere...

Min erfaring fra BY til BY-2.

Etter som jeg husker er den største synlige forskjellen at de skifter ut plast deksel over motor til ståldeksel. Dette hvis noen trødde på plast deksel å knakk diesel rørene kunne deiesel lekk føre til brann. 

Det andre var skifte av kjøler, for å få ned motorroms temperaturen. 

Ble også ny software, noen opplevde 1. Genrasjon til å variere på turtallet i motvind og mot sjø. Etter ny software hokdt den turtallet. (Etter det jeg har hørt var viknesene de som erfarte endringene på turtallet)

Motoren ble demontert å sendt til Yanmar Norge. 

Riktig som det står over at det var kjn båter med trangt motorrom og der du står over motor når du åpner luka. (Fare for å trø på den)

Mvh Richard

Gleder meg til våren.....

Yanmar 6BY skrev 51 minutter siden:

Takk for svar 

kjenner du til trøbbel med oljetrykk giver ?

Tja, fikk skiftet den uten hel, så fikk jeg tilsendt nytt instrument. Begge på garanti.

Problem løst. 

Har du en slik motor? 

Jeg måtte bytte impeller hver sesong, mulig det har noe med hvor inntaket stod plasert. Syntes jeg hørte litt turbo støy av motor. 

Redigert av Inter 9000 (see edit history)

Mvh Richard

Gleder meg til våren.....

Har hatt en slik motor,var en kjempemotor.

kjøpte noen service deler fra lokal bmw forhandler.eneste problemet jeg hadde var en chek engine alarm som kom sporadisk og ikke kom fram på diagnose.etter mye feilsøking og div teorier var det en sensor på diesel filteret(vater in fuel)som levde sitt eget liv.byttet sensor,fikk forståelse av att denne røk ofte å var en kjent feil.ellers en fantastisk motor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...