Jump to content

Hvilket betalingskort kan jeg bruge i Norge?

Flemming Torp

Recommended Posts

Hei Norske seilere,

Da jeg i 2011 sejlede på Sørlandet/Vestlandet imellem Lillesand og Kristiansund oplevede jeg adskillige gange, at forskellige betalingsautomater - typisk oplevet ved tankning af diesel (men f.eks. også i Rimi i Strusshamn, hvor jeg stod med en fyldt indkøbsvogn - og ikke kunne betale med mit bankort ... :sweat: ... :headbang: ... :confused: ... og ikke havde nok kontanter på mig ...) - afviste mit kort, som er udstedt af Nordea i Danmark og er et kombineret Dankort og Visakort ... Jeg har også et Nordea Mastercard, som heller ikke hjalp mig ... I nogle situationer hjalp venlige Nordmænd mig ved at jeg betalte dem kontant og tankede via deres kort, når automaten ikke tog imod kontanter ... I mange andre situationer, havde jeg ingen problemer og kunne bruge mit danske betalingskort eller mit Statoil-kort.

Nu planlægger jeg en ny tur op langs vestkysten og ville gerne kunne bruge mindst ét kort på hele turen ...

Har du et tips til, hvad jeg kan gøre?

mvh

Flemming Torp

PS - Nogle har sagt til mig, at man skal have et Norsk CPR-nummer for at kunne få en Norsk bankkonto med et Norsk betalingskort? Er det korrekt?

Min Danske Nordea bank siger, at de kan hjælpe mig med at få et Norsk Visa Elektron kort ... men jeg har ingen viden om et sådant kort vil løse problemet ... dvs. være bedre end mit nuværende? Er anvendelsen af Visa Electron betalingskort meget udbredt i betalingsautomater ... ofte i mindre samfund? ...

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Mastercard er av og til skummelt, da f.eks rimi++ ikke aksepterer disse.

Fruen har et rent visa kredittkort, og dette regnes som et debetkort av en eller annen grunn, og da funker det selv på polet;-D

Vi reiser aldri noen plass uten det. Det nytter ikke med 4 mastercard når kjeden er for kjip til å betale provisjon.

Rimi har ihvertfall mistet mange kroner fra oss.

bank.jpgHei Flemming. I ulike land har man ofte et eget kort system, i Danmark "Dankort", sverige "bankomat" i Norge "Bank axept". For å ta andre kort tillkommer en kostnad for butikken/marinaen. Så for å väre sikker på at kortet skal kunne brukes overallt i Norge må det stötte Bank Axept. Så et Norsk visa electron kort vill löse dette. Kortet må ha dette merket for at du skal väre 100 % sikker.

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Visa Electron bør funke stort sett overalt i Norge, hadde slik kort da jeg var yngre, hadde aldri noe problemer med å få fylt bensin på stasjonene her i distriktet(Jolle og moped bringer deg ikke så veldig langt ut i verden). Obs. Electron funker ikke i maskiner som er offline.

Mulig det finnes noe prepaid-løsninger som er debitkort?

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Kære alle... :flag: ,

Tak for de mange tips og kommentarer.

Min Nordea kontaktperson fortæller, at hvis jeg vil have et "normalt" Norsk betalingskort fra en Norsk Bank, skal jeg have fast bopæl i Norge, og det kan jeg (desværre ... :rolleyes: ... ) ikke præstere. Og det gælder selvom jeg indvilger i at indsætte et pænt beløb på kontoen ... ...

Det lyder som om, jeg skal gå videre med at anskaffe et Visa Elektron kort med Bank Accept, som jeg måske kan få, uden Norsk bopæl ..., da jeg helst vil have ét kort, jeg kan benytte i mange situationer på mange lokaliteter i Norge.

Det vil jeg forsøge.

Så jeg vil lade min bank gå videre med "papirarbejdet" ...

Tak for hjælpen.

Mange hilsener

Flemming Torp ... :flag_da:

Med sejlerhilsen

Hei Flemming.

Om et brukersted, les butikk, ikke har en brukerstedsavtale med et kreditkortinnløserselskap, akseptere de ikke Visa delen på ditt kort.

Dvs, de tar ikke kreditkort. Som tidligere sakt her i tråden, nationale bank aksept kort fungerer bare i , ja sitt land. Kreditinnløser selskapene tar en ca 2 % i gebyr av transaksjonsbeløpet, derfor er det noen butikker som ikke har åpnet opp for dette. Det å åpne opp for kreditkort, er veldig enkelt, tar max 2 daget mens NETS aktiverer avtalen mot kundens bax nr, men igjen, enkelte vegrer seg hardt. Forstår din frustrasjon, ta med masse penger på neste tur :cheers_wine:

Hei "Hansa",

Jeg har lært, at tage kontanter med i butikker ... f.eks. Rimi ...:giggle: ... :thumbsup: ...

Men problemet opstår, hvis du er "ute i havstokken" ...

og der BARE er en dieselautomat, der ikke accepterer kontanter -

eller et af mine danske betalingskort -

og der ikke er en hjælpsom Nordmand i nærheten ...

som jeg heldigvis mødte flere af,

som var villig til at lade mig tanke via deres kort

mod mine Norske kontanter... :yesnod:

... Så kan du ikke tanke diesel ...

og da jeg til sommer planlægger at komme langt nordpå,

har man fortalt mig, at der kan være ganske langt imellem

dieseltankningsmulighederne i de mindre havne mod nord ...

For at gardere mig, skal jeg nok have lidt flere reservedunke

med i kistebænken?! ... Men jeg håber at et Visa Elektron er løsningen.

Udlændinge kan iøvrigt opleve samme problem i Danmark:

Rigtig mange danske butikker med daglivarer/kolonial

accepterer kun det danske Dankort - som kontantkort -

og IKKE Visadelen, der er et kreditkort ...

Så frustrationen er nok hos alle seilere, der "krydser grænser" ... :confused:

mvh

Flemming Torp

Med sejlerhilsen

Hei Flemming.

Om et brukersted, les butikk, ikke har en brukerstedsavtale med et kreditkortinnløserselskap, akseptere de ikke Visa delen på ditt kort.

Dette stemmer, jeg bruker mitt utenlandske Visa Electron kort i Norge der de tar dette,og det er langt fra alle som tar dette kortet. Så mitt norske er alltid klart som "back up" eller "cash" En del billig kjeder ar ikke avtale med Visa....

Ved diesel/bensin fylling, så kan en ikke bruke kort automat ute på pumpen, men en kan betale inne på stasjonen med dette... iallefall på Shell.. Matbutikker varierer, men Spar kjeden tar iallefall visa electron...

En kan betale i f.eks Spar med utenlands visa, men ikke ta ut penger i butikken i tillegg... Dette varierer nok fra butikk til butikk vil jeg tro...

Selv erfarer jeg noe nytt hver gang vi forsøker å bruke dette kortet i Norge... men det funker ca. 50% av tilfellene

Biltema og andre billigkjeder har ikke en slik avtale, der er det kun bank axept som gjelder...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Udlændinge kan iøvrigt opleve samme problem i Danmark:

Rigtig mange danske butikker med daglivarer/kolonial

accepterer kun det danske Dankort - som kontantkort -

og IKKE Visadelen, der er et kreditkort ...

Og på dieselfyllingen i gjestehavna i Grenå var det kun seddelautomat...

Samme i Tyskland også, i alle fall når jeg hentet båten i Greifswald var det nesten ingen der som aksepterte Visa...

Syns jo dette virker litt snodig. Har nå reist en del i andre land, bl. a. midtøsten uten å møte lignende problem.

Samme i Sverige også?

... nationale bank aksept kort fungerer bare i , ja sitt land.

Nå blir jeg litt bekymret for om dette er et problem også andre veien. Jeg skal besøke Danmark/Sverige i sommer, og vil gjerne benytte mitt Visakort m. "BankAxept" fra Skandiabanken i minibanker og butikker overalt. Dette er et debitkort slik at min konto normalt belastes direkte ved bruk av kortet. Noen som har hatt problemer med slike kort i Sverige / Danmark?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg har Skandiabankens vanlige debetkort med BankAxept, og har brukt det mye i svenske butikker og havneavgiftautomater uten noe som helst krøll. Jeg har også et rent Visa kredittkort fra Santander som jeg har brukt i automater for havneavgift i Norge og Sverige uten problemer.

Ellers er det jo litt artig med denne nordiske forbrødningen. Jeg sto en gang i Strömstad og tok ut kontanter med bankkortet mitt. Altså, nordmann i Sverige med bankkort fra svenskeide Skandiabanken tok ut svenske penger fra en norskeid, Nordea-bankautomat plassert i Sverige!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Bank aksept som alle Norske debetkort er utstyrt med, er særnorskt. Som tidligere skrevet har svenskene sitt kort, tilsvarende danskene med sitt Dankort. Så all terminalbruk i Norge går på denne debet delen av kortet. Er ikke term online, går den på kortets Visa del, men blir en debet belastning på din konto. Nesten alle kort utstedt i Norge er kombikort, bankaksept med en Visa del. En årsak til at eks Nordea kunder får bruke kortene noen steder i utlandet som et bankaksept kort, er pga brukerstedet har ( tilfeldigvis ) kreditkortavtale med Nordea og derved går transaksjonen på Visa delen men så blir den som regel ført som en debet transaksjon. Enkelte store banker tilbyr kreditkort avtaler, andre overlater dette til eks Euroline, Teller osv.

Ble litt off topic dette :cheers:

• 1 måned senere...

Tak til alle for hjælpsomme tips.

Jeg har nu ansøgt om at få en Norsk bankkonto med et betalingskort, jeg kan bruge over HELE Norge.

Banken har nu sendt mig følgende information:

"Hei,

Iflg produktinformasjonen er Personkort Electron, som du vil få, utstedt med

BankAxept. Du finner mer informasjon på våre Nettsider ...

Mvh

... "

Mange hilsener og tak for hjælpen

Flemming Torp

Med sejlerhilsen

norskeid, Nordea-bankautomat plassert i Sverige!

Blir kanskje litt mye off topic her nå, men Nordea kan vel vanskelig kalles norskeid all den tid det er et finanskonsern med hovedkontor i Sverige som er notert på børsene i Stockholm, Helsinki og København (ikke i Oslo). De største eierne er det finske finanskonsernet Sampo og den svenske stat.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

• 2 måneder senere...

Alt er nu OK.

Jeg har fået åbnet en Norsk bankkonto med netbankmulighed og et Nordea VISA Electron kort med bank axept ...

Blev testet nogle gange i Arendal i dag ... :yesnod:

De næste par måneder vil jeg befinde mig i Norsk farvand og jeg håber på en god sejlsæson i den smukke Norske kystlinie. :thumbsup:

Mange hilsener

Flemming Torp

PS - jeg harf lidt spørgsmål om mulighed for at se TV, men jeg starter en ny tråd ...

Med sejlerhilsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...