Janee Startet 17.Februar.2012 Del på Facebook Startet 17.Februar.2012 Vi har en Fairline Phantom 37 (1995 mod) som må bytte sink anodene (skroganode under båten) før årets sjøsetting. Hvilke anoder er det som brukes på denne båten (standard Fairline/Princess anoder med 230mm hullavstand?), og hvem selger slike til fornuftig pris på østlandet? Noen med erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 18.Februar.2012 Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 Jeg har kjøpt mine på Aktiv Marin, nå Best Marin i Lillestrøm. De sender hvis du ringer Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 19.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Jeg har kjøpt mine på Aktiv Marin, nå Best Marin i Lillestrøm. De sender hvis du ringer Takker, da tar jeg kontakt med dem i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Telefon 63810944 Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Skal det være sinker på propellmutterene på Fairline 37? I tilfelle hvilken type? Eller er det ikke nødvendig. . Sitér dette innlegget Link to post
Alf erik Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Eg har ikke sink på mine Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 15.September.2016 Del på Facebook Svart 15.September.2016 Eg har ikke sink på mine Har skjønt det slik at de store sinkene på skroget er koblet sammen innvendig til sleperingene på propellakslingene. Derfor er det ikke nødvendig med noen sink på akslinger (egganoder som noen har erfart vibreringer med) eller sink på propellakselmutteren. Skal sjekke resistansen mellom hver av propellene og de store sinkanodene under båten nå når jeg har den på land et par dager for stoffing mm. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 15.September.2016 Del på Facebook Svart 15.September.2016 Fikk verifisert dette med Stavanger Marinesenter idag. De to 7 kilos skroganodene er koblet til felles terminering inne i båten. Derfra går det forbindelse via sleperingene til akslene. Det skal derfor bare være 2 stk 7 kilos skroganoder, og 2 stk 1 kilos flapsanoder på båten. Og i tillegg anode på baugthruster. . Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 15.September.2016 Del på Facebook Svart 15.September.2016 Noen som vet hva resistansen skal være mellom aksler og skroganodene på Fairline/Princess? . Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 Monterte akselanoder (type egg) på båten. Gjorde dette fordi BB akslings slepering har for stor motstand fra skoganode til aksel (antagelig pga brudd/korresjon i kretsen på BB side, SB er ok). Har sett at flere Fairline/Princessbåter har montert nettopp slike egganoder på akslingene i tillegg til skroganode. Har fått tilbakemelding på fra en at hvis egganoden skulle løsne og skli mot cutlesslageret på akselopphenget, vil dette miste kjølingen og bli ødelagt. Jeg kan ikke se at dette vil bli noe problem fordi at vann uansett vil strømme gjennom da vann også har mye større tetthet enn luft. Noen som har synspunkter på dette? Bilde av nymonterte egganoder på akslinger (i tillegg til skoganoder, 2 stk a 7 kg). . Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 (redigert) Min erfaring med ekstra anoder på akslingene, var at det grodde som aldri før. Leste endel på nettet at med for mye sink, så gror det mye. Leste ett innlegg, tror det var på svenske Krysserklubben. Der var det en som viste hele den kjemiske forklaringen og hva som skjedde med for mye sink. I tillegg hadde de kjørt tester med flapsplater i sjøen med mye og normalt med sink over ett år for å verifisere dette. Det siste året etter at jeg fjernet anodene på akslingene, så er det nesten ikke antydning til groe. Har nå bare de to 7 kilos skroganodene under båten som er originalt. Men skroganodene er dyre, rundt 1300 pr stk. De tæres jevn og trutt. De som sitter der nå har sittet 2 år, og det er fortsatt mye igjen. Men de virker som de skal og ofrer seg selv hele tiden. Redigert 15.Juni.2018 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Sammenhengen utledet av en viss 'Hulda' her på forumet nokså mange ganger. Snakket med en pensjonert fisker som hadde sin Maxi 95 oppe for stoffing i Bua for et par uker siden. Lurte i samtalens løp hva han egentlig skulle beskytte med en gedigen kloss av en akselanode. Hadde ingen klar oppfatning. Men 'det grodde som faen i Bua'. Ikke på fiskebåten. Brukte ikke propellanode på de fartøyene. Etter noen minutter med fleip og fakta, skudde han av anoden. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Etter å ha hatt brudd i slepering til anode systemet med påfølgende herlige utgift til akslinger og propeller som har vært tæret, har jeg også slike anoder på de nye akslingene. Veldig mye billigere det. Jeg har en slangeklemme bak anoden - når den evt løsner stopper den i slangeklemmem i stedet for å legge seg foran lageret i P braketten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.