Jump to content

Sinkanoder til Fairline Phantom 37


Janee

Recommended Posts

  • 4 år senere...

Eg har ikke sink på mine

 

Har skjønt det slik at de store sinkene på skroget er koblet sammen innvendig til sleperingene på propellakslingene. Derfor er

det ikke nødvendig med noen sink på akslinger (egganoder som noen har erfart vibreringer med) eller sink på propellakselmutteren.

Skal sjekke resistansen mellom hver av propellene og de store sinkanodene under båten nå når jeg har den på land et par dager for stoffing mm.

 

bilde

 

 

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Monterte akselanoder (type egg) på båten. Gjorde dette fordi BB akslings slepering har for stor motstand fra skoganode til aksel (antagelig pga brudd/korresjon  i kretsen på BB side, SB er ok). Har sett at flere Fairline/Princessbåter har montert nettopp slike egganoder på akslingene i tillegg til skroganode. Har fått tilbakemelding på fra en at hvis egganoden skulle løsne og skli mot cutlesslageret på akselopphenget, vil dette miste kjølingen og bli ødelagt. Jeg kan ikke se at dette vil bli noe problem fordi at vann uansett vil strømme gjennom da vann også har mye større tetthet enn luft. Noen som har synspunkter på dette?

 

Bilde av nymonterte egganoder på akslinger (i tillegg til skoganoder, 2 stk a 7 kg).

 

bilde

 

.

 

 

 

Link to post
  • 1 år senere...

Min erfaring med ekstra anoder på akslingene, var at det grodde som aldri før. Leste endel på nettet at med for mye sink, så gror det mye. Leste ett innlegg, tror det var på svenske Krysserklubben. Der var det en som viste hele den kjemiske forklaringen og hva som skjedde med for mye sink. I tillegg hadde de kjørt tester med flapsplater i sjøen med mye og normalt med sink over ett år for å verifisere dette. Det siste året etter at jeg fjernet anodene på akslingene, så er det nesten ikke antydning til groe. Har nå bare de to 7 kilos skroganodene under båten som er originalt. 

Men skroganodene er dyre, rundt 1300 pr stk. De tæres jevn og trutt. De som sitter der nå har sittet 2 år, og det er fortsatt mye igjen. Men de virker som de skal og ofrer seg selv hele tiden.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post

Sammenhengen utledet av en viss 'Hulda' her på forumet nokså mange ganger. Snakket med en pensjonert fisker som hadde sin Maxi 95 oppe for stoffing i Bua for et par uker siden. Lurte i samtalens løp hva han egentlig skulle beskytte med en gedigen kloss av en akselanode. Hadde ingen klar oppfatning. Men 'det grodde som faen i Bua'. Ikke på fiskebåten. Brukte ikke propellanode på de fartøyene. Etter noen minutter med fleip og fakta, skudde han av anoden. 

Link to post

Etter å ha hatt brudd i slepering til anode systemet med påfølgende herlige utgift til akslinger og propeller som har vært tæret, har jeg også slike anoder på de nye akslingene. Veldig mye billigere det. Jeg har en slangeklemme bak anoden - når den evt løsner stopper den i slangeklemmem i stedet for å legge seg foran lageret i P braketten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...