Jump to content

Er det mye problemer med volvo Penta BB170?


seppola

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har ikke så mye peiling på båt så jeg håper

det er noen her inne som kan gi meg noen svar :yesnod:

 

Jeg vill kjøpe en Fjord 27ac 77mod med en motor type volvo Penta BB170.

 

Det jeg lurer på er om den motoren der bruker mye bensin.

Er det noen problemer med den som går igjen å igjen?

Redigert av seppola (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til båtplassen, hyggelig med nye medlemmer. :flag_bp:

Når det gjelder den motoren kjenner jeg ikke den spesielt. Men det blir fort mye penger når en skal fylle tanken. Jeg disponerte en windy 25 med 260 hk?? eller noe i den duren. Den slurpa mye bensin. Når det er sagt, skulle du kjøpt tilsvarende båt med diesel.. så hadde nok den blitt en del dyrere i innkjøp. Så det er en vanskelig vurdering om hva som er mest økonomisk. Det kommer veldig an på hvor mye motortimer du regner med å bruke båten.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hei!

motoren du referer til er veldig gammel, og er ikke kjent for og være blant de mest driftsikre, den er nok også litt for liten til båten du har tenkt til og kjøpe. men hvis den er tatt godt vare på, kan den vare en god stund til.

Du må nok regne en 40-50 L i timen på marsfart med den motoren, samt at den antagelig vis ikke er glad i tomgangkjøring,

Alt dette må du nesten veie opp i mot hva båten koster, og hvor mye du tenker og bruke båten, i tilegg bør du regne med at båten ikke er den mest lettsolgte med denne motoren i, så hvis du skal selge den igjen, kan det være vanskelig

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Ser at det er saltvannskjøling, det ville jeg være veldig skeptisk til. Kan bli mye rust i kjølesystemet. Og som nevnt over her, enda vanskeligere å selge. Men båten så jo fin ut ellers da. Men jeg for min del hadde styrt unna motor med saltvannskjøling. Windyen jeg nevnte i tidligere innlegg hadde motor med store rustangrep, så der gikk kjølevannet i olja. Da måtte motor byttes.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hallo!

 

Tror ikke du skal belage deg på mange år med problemfritt båtkos med den motoren.

Hvis du derimot er nevenyttig og forberedt på å ha med verktøykassa og en tålmodig familie på tur kan det stille seg anderledes en liten stund.

Jeg tror uansett at den motoren takker for seg innen relativt kort tid..

 

Hvis du får den for "riktig pris" kan det jo være verdt å vurdere motor bytte på sikt.

Båten var jo greit utstyrt, men motoren ville jeg som sagt ikke lagt min lit til.

 

I annonsen neves heller ikke motoren med et ord annet enn at den er saltvannskjølt og fra 1977...

Det sier vel samtidig alt.

En selger kan selvfølgelig ikke gå god for denne motoren.

 

Husk også at hvis resten av mannskapet ikke er innstilt på mulige problemer kan dette være nettop det som dreper interessen deres for all fremtid..

 

Med andre ord, et regnestykke på flere nivåer.

 

Shalom

Link to post
Share on other sites

Betrakt den motoren som vrak. Jeg har pusset opp 2 stykk slike, vanskelig motor. Saltvannskjølt medfører utrolig mye rust innevndig, som tilslutt vil gi deg varmegangproblemer.

Videre er dette på bil en motor som er kjent for å være underdimensjonert slik smøringsmessig og meg bekjent er det akkurat samme oljeopplegget på maritimt som som i bil. Til slutt er det 3 forgassere, som du nesten aldri får helt synkront, kun når du justerer de og en kort periode deretter, så ja den er veldig tørst. Det mest positive er at en rekke B20 deler kan brukes på denne motoren. Hvis en slik motor var til salgs på finn, ville jeg ha gitt 5000,- maks når ikke tilstand kan dokumenteres. Da betaler du 125.000,- for båten, noe jeg synes høres mye ut. Du må da kunne finne samme båtstørrelse med en diesel til den prisen vil jeg anta.

 

Ett lite tips, er med båt som med bil, ikke forelsk deg, da mister du "gangsynet" og hjertet styrer for mye :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...