Jump to content

Byttet starter og startkrans - Virker ikke - Hvorfor?


Gnisten

Recommended Posts

Var nylig og kikket på en båt der det fremkom at motor (OMC 5,8l m. Cobra drev) hadde startvansker. Forklaringen til eier var at han først hadde skiftet starter men at dette ikke hjalp. Deretter hadde han skiftet startkrans og at dette heller ikke løste problemet. Jeg tok en liten kikk på den gamle startkransen og denne så for meg helt grei ut (se bilde). Han mente da at han hadde fått feil startkrans (ikke telt tagger) i forhold til ny starter.

 

Er dette en plausibel forklaring?

Det letteste vil vel da være å skifte starter som passer til denne kransen?

 

Hva mener folket?

 

imag0206.jpg

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Høhø..Plutonium. Da er vi vel egentlig to som sitter igjen med flere spørsmål en svar. Siden båten ligger på land fikk ikke jeg høre selv hvordan startproblemene arter seg. Han nevnte riktignok at den gamle starteren var av "stor" type og den nye en mindre. Det betyr jo at han ikke har byttet 1-1

 

Vil likevel ikke slå dette helt fra meg enda hvis problemet kun er å få "riktig" startmotor på plass. Ba eier forsøke å få data på den nye kransen.

Redigert av Gnisten (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Var nylig og kikket på en båt der det fremkom at motor (OMC 5,8l m. Cobra drev) hadde startvansker. imag0206.jpg

 

Første bud er nå å faktisk se med selvsyn hva som er problemet. Om båten står på land eller ikke har jo ikke noe å si for å starte opp maskinen.

 

Jeg har en innebygget skepsis mot alle forklaringer fra selgere som skal selge noe med bagatellmessige feil :rolleyes:

 

Startvansker kan bety så mangt...

 

Ta deg en tur ut igjen, og se hva som faktisk skjer (eller ikke skjer) når han vrir på tenningsnøkkelen.

Og ha gjerne med deg et startbatteri for å parere selgers neste unnskyldning når han sier batteriet er flatt :lol:

 

Ikke meningen å påstå at alle som skal selge noe er potensielle kjeltringer, men litt skepsis er nok sunt å inneha når man skal handle.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

, men litt skepsis er nok sunt å inneha når man skal handle.

 

Helt på linje her Christel III. Selv om prisen er lav på denne båten vil det ikke bli handel før motor er på stell og båt er prøvekjørt på vannet. Noe som forøvrig ble meddelt selger. Så får vi se om han finner ut av dette med kransen v/s startmotor som et 1. steg...

 

Noen som vet hvilke startere som er aktuell på disse motorene (oppgitt til 93mod.)?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

...

 

Jeg har en innebygget skepsis mot alle forklaringer fra selgere som skal selge noe med bagatellmessige feil :rolleyes:

 

Startvansker kan bety så mangt...

 

Ta deg en tur ut igjen, og se hva som faktisk skjer (eller ikke skjer) når han vrir på tenningsnøkkelen.

Og ha gjerne med deg et startbatteri for å parere selgers neste unnskyldning når han sier batteriet er flatt :lol:

 

Ikke meningen å påstå at alle som skal selge noe er potensielle kjeltringer, men litt skepsis er nok sunt å inneha når man skal handle.

 

Enig!

Og for å vurdere en båt må dette gjøres. Ta evt med deg litt verktøy å skru ut impeller, så tåler motor noen minutter før eksosslangen blir for varm, dersom det ikkje finnes vannslange du kan trykke inn i vanninntaket fra undersiden.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...