anton Startet 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2005 Jeg har en "eldgammel" PC som jeg bruker ombord i båten på ferieturer med kartprogram installert. Samme maskin har jeg en tid benyttet hjemme til en begrenset surfing på internett. Fram til jul hadde jeg oppkopling via ISDN (64 kbs). Da jeg synes dette ble utrolig tregt, bestilte jeg ADSL Basis 704. Imidlertid er jeg skuffet da jeg fremdeles synes det går noe tregt. I prinsippet skulle hastigheten nå være 10 ganger raskere. På jobb har jeg også ADSL. men en forholdsvis ny PC (3år gammel med ny hardisk for ett år siden) Der går det vesentlig raskere. Kan forskjellen skyldes min gamle PC som jeg har hjemme?? Det er en Toshiba 470 CDT . Prosessor: Pentium. Operativsystem: Windows 98. RAM: 48. Hardisk : En disk på 1,99 GB hvor 1,79GB er brukt og 209 MB er ledig . Hvis tregheten syldes min PC, kan den oppgraderes til å bli raskere på internett, eller er den moden for skraphaugen? Jeg håper at noen av forumets mange flinke datafolk kan gi meg svar, selv om dette ikke direkte har med båt å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Test Internett hastigheten på "Dinside.no" Der ser du vilken hastighet ditt internett har. Faxen PS! Din PC er omtrent som min stasjonære hjemmePC, og den går bra fort, faktisk kjappere enn en 5 ganger så rask PC på jobben, og en T1 linje. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Mats Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Det er en Toshiba 470 CDT . Prosessor: Pentium. Operativsystem: Windows 98. RAM: 48. Hardisk : En disk på 1,99 GB hvor 1,79GB er brukt og 209 MB er ledig . førsøk frigjør mere plass på disken windows vill ha ganska stor plass til diverse swapfilermer ram kan skadar aldrig ser att du har 48 mb ram kanske du kan få tag på några 32 mb bricker eller større om maskinen klarar det Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Jeg har en "eldgammel" PC som jeg bruker ombord i båten på ferieturer med kartprogram installert. Samme maskin har jeg en tid benyttet hjemme til en begrenset surfing på internett. Fram til jul hadde jeg oppkopling via ISDN (64 kbs). Da jeg synes dette ble utrolig tregt, bestilte jeg ADSL Basis 704. Imidlertid er jeg skuffet da jeg fremdeles synes det går noe tregt. I prinsippet skulle hastigheten nå være 10 ganger raskere. På jobb har jeg også ADSL. men en forholdsvis ny PC (3år gammel med ny hardisk for ett år siden) Der går det vesentlig raskere. Kan forskjellen skyldes min gamle PC som jeg har hjemme?? Det er en Toshiba 470 CDT . Prosessor: Pentium. Operativsystem: Windows 98. RAM: 48. Hardisk : En disk på 1,99 GB hvor 1,79GB er brukt og 209 MB er ledig . Hvis tregheten syldes min PC, kan den oppgraderes til å bli raskere på internett, eller er den moden for skraphaugen? Jeg håper at noen av forumets mange flinke datafolk kan gi meg svar, selv om dette ikke direkte har med båt å gjøre. Kombinasjonen av relativt lite RAM og en nesten full disk er nok med til på å gi deg en tregere internettopplevelse enn linjen din gir mulighet for. Når du har såvidt lite RAM, så må operativsystemet (Win98) relativt hyppig aksessere disken å lagre informasjon der som ellers ville ligget i RAM om du hadde hatt mer av det (fenomenet kalles virtuelt minne). Å lese/skrive til/fra disk er vesentlig tregere enn fra RAM. At du har lite plass igjen på disken gjør det i tillegg enda vanskeligere for Windows å finne ledige adresser på disken til denne mellomlagringen. Raskere prosessor og bedre skjermkort vil også kunne bidra til å prosessere informasjonen fra internettsidene raskere. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
`MINA' Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Speedometertesten på Itavisen er fin å sjekke hastigheten med Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Nutte Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 (redigert) Redigert 7.Mars.2005 av Nutte (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Hvor stor prossesor har du da? Og du har alt for liten ledig plass på disk ja... Sitér dette innlegget Link to post
Trond M. Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 I prinsippet skulle hastigheten nå være 10 ganger raskere. Feil. Upload-hastigheten ti ganger raskere, men download er bare en dobling. Dette er hvis du har Telenor Basis med 704-/128kb/s. mvh Trond M. Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Er vel slik at download er 704 og upload er 128 på telenor Basis. Dermed skulle det være riktig at hastigheten er tilnærmet 10 ganger det ISDN gir. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Trond M. Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Ooma har selvfølgelig rett. Det var en liten kortslutning i min ende, beklager. mvh Trond M. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 :Prosessor: Pentium. Operativsystem: Windows 98. RAM: 48. Hardisk : En disk på 1,99 GB hvor 1,79GB er brukt og 209 MB er ledig . Hvis tregheten syldes min PC, kan den oppgraderes til å bli raskere på internett, eller er den moden for skraphaugen? Jeg håper at noen av forumets mange flinke datafolk kan gi meg svar, selv om dette ikke direkte har med båt å gjøre. Det kommer noe an på hvilken Pentium du har (I eller II), jeg tror ikke du har noe høyere enn det. Harddisken din er kliss full. Der er rart at du får det til å funke. Sannsyligvis har du også en drøss med .dll- og andre filer som ligger og senker farten, og som ikke lenger er i bruk. Den gangen jeg var mer engasjert i data enn det jeg er nå, ville jeg trolig formattert harddisken og tatt installasjonen av Win98 på nytt. Maskinen har meget lav RAM. Den gamle som jeg sitter og skriver på nå har 512 Mb. Min gamle jobbmaskinen min som står ved siden av meg har klokkefrekvens 870MHz og 128 Mb RAM. Hastigheten på den maskinen er egentilg helt grei. Den har en fysisk HD med to partisjoner. C-drevet har 6,41 Gb brukt og 3,33 Gb ledig, her ligger det kun programmer. D-drevet er forbruksdisken, brukt 11,2 Gb og ledig 6,91 Gb. Jobbmaskinen er ca. 4 år gammel. Din maskin er for "liten" til å ha noe mer enn Win98, ikke bytt operativsystem. En ny RAM-brikke som eksempelvis gir 128 Mb (hvis det er plass) og reformattering av HD vil sannsynligvis gi deg rakettfølelse. Selv om maskinen uansett vil være langsom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.