Jump to content

Volvo Penta MD2040 gått 50 timer på 10 år. Kan den stå seg i hjel?


elskerseiling

Recommended Posts

Driver å titter på en 40 fot seilbåt med en Volvo MD2040. Båten ble levert ny til en regatta i 2003. Den ble da seilt i 2 uker og satt på land. Der stod den urørt til 2007. Jeg har blitt fortalt at den da ble dratt i gang for hånd(pga batteribanken ombord var død) og brukt noen dager i en ny regattasamling, og satt på land igjen. Den har stått der siden. Timetelleren sier at motoren har gått 52 timer. Det er aldri gjort noen service eller arbeid på motoren.

 

Jeg har ikke spesielt mye peiling på dieselmotor, men rykter om at motorer står seg i hjel osv har jeg i bakhodet. Jeg har enda ikke fått mulighet til å prøvestarte dette her, men er det noen generelle råd og tips fra dere?

 

Jeg har mange referanser på at båten er så lite brukt som nevnt. Så det er reelle data.

 

Håper på hjelp.

Redigert av elskerseiling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En motor kan så apsolutt stå seg til døde.Behandle den som et egg ved første oppstart.

Men før du vurderer og starte den er det en del ting du bør gjøre for og gi den best mulighet ved start.Bytt olje og diesel filter.Ny diesel.Ny olje,Men erstatt 1 liter motor olje med hypoid bakaksel olje.Ikke få panikk av det olje valget.Motoren tar ikke skade av det tvert imot,hypoid oljen har en egen effekt til og smøre siden den motoren er helt tørr innvendig for oljefilm i alle lagerene.(den oljen bytter du etter første varmkjøring til ren motor olje).Drei motoren minst 2 fulle omdreininger for håndmakt før du rører starteren.Dette for og forvisse deg om at ikke noe henger eller er fastrustet som vil gi innvendige skader ved starter bruk.Det er også mulig og få tak i noe lurium du kan tilsette i oljen for og hjelpe til med og mykne opp tørre pakkninger og tettninger.Sjekk så alle reimer og sjøvanns pumper.Samt kjølevann.Bytt frostvæske.

Da er du klar for og prøve starteren,men du skal dra stopperen ut slik at motoren ikke kan starte.Dette for at du kan kinne olje trykk rundt i motoren før den starter og gir belastning på alle lagerene.

Når du har fått opp oljetrykk i motoren kan du trykke stopperen inn og prøve og starte.

Vær HELT sikker på at motoren har kjølevann,for når motoren endelig starter bør den få lov til og gå til den blir varm første gang.

Om dette går bra så har du gode muligheter for en bra motor.Det eneste jeg ville holde et godt øye med i tiden etterpå er olje lekasjer fra uttørkede og sprekte pakninger eller slanger.Det er også mulig at den begynner og ryke litt etter en tid,da er det rimelig sikkert hettene på innsugs ventilene som er herdet og gåene.Men heldigvis enkle og bytte.

Behandle den som en NY motor og kjør den pent inn på nytt.

Etter så lang hvile er det ikke uvanelig med litt dårlig kompresjon eller litt olje forbuk.Dette siden noen stempel fjærer kan ha satt seg fast i ring sporet.(de pleier og løsne av seg selv etter noen timer gange)Men siden den ikke har svevet mere en 50 timer tviler jeg på at du vil ha det problemet siden det ikke er mye sot inni den motoren.

Men dette går helt sikkert bra.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...