Miss Ellie Startet 19.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2012 Hei, vi er en familie på fire som har bestemt oss for å kjøpe en daycruiser i størrelsen 20-22 fot. Vårt primære mål vil være dagsturer med mulighet til å kunne overnatte en gang i blant, vel vitende at det kan komme til å bli kommerlige forhold med en båt i denne "klassen". Evt. ta med et telt i tillegg. Hadde satt pris på om det er noen som har noen erfaringer og råd i vår båtjakt :-) Har ikke eid noen båt selv, men har hatt tilgang på det i familien fra før, med andre ord ganske så ferske i "gamet". Vi har siktet oss inn på merker som Yamarin,Askeladden,Skipsplast og Uttern, da det ser ut som markedsverdien holder seg relativt godt på disse merkene.Er forøvrig opptatt av at det en en båt som er lett å omsette senere, betaler gjerne de ekstra kronene det måtte medføre. Er noe fleksibel på prisklassen, men ser for oss at kr. 350.000 er mer enn nok å bruke i første omgang.Har til tider funnet fine båter mellom 250-300.000 kr. Ønsker selvfølgelig så ny som mulig, spes.motor.... Har primært sett på båter med utenbordsmotorer med en oppfatning om at de er billigere og enklere med tanke på servicer og evt. bytte til større motor, samt ettermarkedet? Har også kommet over noen med innenbords diesel som ser greie ut, er det noen som har erfaringer på området her? Håper det er noen erfarne sjeler som har noe å dele :-) Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 19.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2012 ibiza 20 touring ibiza 22 touring disse to er med påhenger ibiza 21 touring med disselmotor. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ibizafan Svart 19.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2012 Har hatt mange båter.har nå en ibiza 19 touring med 115 hk suzuki. lurer på bytte til 20 eller 22 touring. så jeg kan anbefalle. ibiza 20 touring ibiza 22 touring De er en av disse jeg har tenkt å kjøpe. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
:båt1 Svart 19.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2012 windy 8000 Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2012 windy 8000 Nå er vel ikke akkurat dette noen daycruiser på 20-22 fot som trådstarter er ute etter? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 19.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2012 Jeg ville trods nationalfølelsen overveje en amerikaner. Vi startede vores større bådliv i en Bayliner 2355 og det fortrød jeg ikke. I får meget båd for pengene og køber I til den rette pris så er "varen" også kurant og omsættelig hvis I beslutter at bytte op eller ned i størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
spyrald Svart 19.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2012 Jeg har også sett etter en båt rundt 20 fot med god ute/inne plass det siste halvåret og kom over denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32789001 Har vært og kikket på den og det er en flott båt med stor lugar og toalettrom. Liker disse nye walk around modellene da uteplassen blir mye større. Absolutt vært å ta en kikk. Blir nok denne for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Ellie Svart 19.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2012 Takker for forslag så langt, flere fine båter som blir foreslått her :-) Synes amerikanske båter er fine, men det er sikkert jeg som har feil oppfatning av at de taper seg fort i pris og er vanskelige å omsette senere :-) Ibiza er forøvrig et merke vi har vurdert fra før, de ser ut til å ligge i det øvre prisnivået som igjen gjenspeiler seg ved videre salg. Sitér dette innlegget Link to post
windyén Svart 19.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2012 Hei. Vi har nå hatt båt i seks år, den første båten var en Skibsplast 21 fot med 115 hk suzuki, fantastisk flott båt, enkel i bruk, god kvalitet og pene linjer, annenhåndverdien er også god. Min erfaring er at norske båter også har noe bedre elektrisk opplegg,. Har nå en flott Windy, men våre beste opplevelser på sjøen hadde vi i skibsplasten... Lykke til med valg av båt, det er mye bra å velge i. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Ellie Svart 19.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2012 Jeg har også sett etter en båt rundt 20 fot med god ute/inne plass det siste halvåret og kom over denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32789001 Har vært og kikket på den og det er en flott båt med stor lugar og toalettrom. Liker disse nye walk around modellene da uteplassen blir mye større. Absolutt vært å ta en kikk. Blir nok denne for min del. Har vært inne på denne fra før, en veldig fin båt. Vi har sett for oss en sittegruppe med mulighet for kalesje. Men det er nok en båt som treffer de aller fleste :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2012 Yamarin sine båter vinner stort sett alt av tester. Høy kvalitet, gode sjøegenskaper, Yamha motorene er gode, og båtene er populære, dvs lette å bytte ut når den tiden kommer Jeg har hat Uttern i noen sesonger, anbefaler ikke det. Vi hadde en Nidelv 690 med Mercruiser 1,7 på 120 hk. For liten motor i så store båter har desverre flere opplevd. Motorene havarerer pga overbelastning/ dårlig mekanisk kvalitet. Nidelv 690/610 med innenbord bensin med ferskvann kan kanskje tenkes på? Flottebåter du også kan sove over i. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2012 Alle de båttypene som du nevner i innlegget ditt (Askeladden, Yamarin, Skibsplast, Uttern) er jo annerkjente gode produkter, ikke minst når et eventuellt videresalg kommer, er jo disse sikre salgsobjekter. Har sjøl hatt 4-5 nye Askeladden båter i fra 16 til 20 fot, og har vært godt fornøyd med disse båtene. De ble jo tidligere levert som båtpakke sammen med Mercury, men dagens modeller har jo Suzuki. Uttern har vel stort sett Mercury på sine båter mens Skibsplast har Mercury/Suzuki. Og for ikke å glemme Yamarinen med sine Yamaha motorer. Alle disse er jo bra båter, men det er jo like viktig å tenke på hva slags motor som står på båten du skal ferdes i, med hensyn til sevice/vedlikehold/verkstedbesøk etc. I den størrelsen og den prisklassen du er ute etter er der uansett veldig mye til salgs,så det gjelder og ta seg god tid for å vurdere hvor man får det beste tilbudet. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 19.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2012 Hva med en gammel god klassiker en Scand Dynamic 7600 ,flott båt til kurante priser. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32607733 Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 19.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2012 Hei, vi er en familie på fire som har bestemt oss for å kjøpe en daycruiser i størrelsen 20-22 fot. Vårt primære mål vil være dagsturer med mulighet til å kunne overnatte en gang i blant, vel vitende at det kan komme til å bli kommerlige forhold med en båt i denne "klassen". Evt. ta med et telt i tillegg. Ikke uventet vil du få mange anbefalinger av båter som de som skriver har selv. Så jeg hiver meg på den trenden.... Var i samme situasjon som deg for en 5-6 år siden og endte opp med en Skibsplast 655. Noen argumenter hvorfor vi valgte den og hvorfor det fortsatt kanskje er det mest fornuftige kjøpet i klassen: * Norskbygd og gjennomført god kvalitet. * Tidløs design * Kanskje klassens beste plass i cabinen. Og god takhøyde er kjekt. * Stort utvalg = mulig å prute. * Selv om utvalget er stort er dette en klassiker som du får solgt igjen. * Båten går mykt, stabilt og tørt i sjøen. * En sitter ganske høyt og med god skjerming rundt. * Praktisk innredning med vask og kokemulighet. Bord ute og inne. * Tørrklosett eller vannklosett * Ikke kjøp mindre enn 115 hk. Kommer du over 140 hk er det ennå bedre. * Mitt personlige syn; kjøp 4-takt. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
bliss X Svart 19.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2012 Hva med en fjord terne 21? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32894261 Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 20.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 første ibizaen jeg hadde jeg to sesonger nesten og solgte for de jeg ga da jeg kjøpte den ny! der for jeg anbefaller disse båtene. har også hatt ukurante båter som jeg har tapt foreks NAVETTE GA NESTEN BORT KJØPTE FOR 90000 OG SOLGTE FOR GI BORT PRIS. Se nærmere på disse to som jeg sa tidligre. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Kenneth 81 Svart 20.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 Som LM 605 sa, så e alle de merkene du nevnte i første posten veldig kurante og du kan nesten ikke velge feil hvis du går for en av de produsentene. Når det gjelder motor så vær obs på åssen du tenker å bruke båten og hvor mye last og passasjerer du tror du vil kjøre med. Er du sjeldent mer enn to ombord og kjører med lett last, eller tror du vil tilbringe mesteparten av tiden i "kosefart" på 5-7 knop så vil de mindre motoralternativene være nok. Skal du derimot tilbringe mye tid i marsjfart med 4 pesona ombord samt ting og tang til en helgetur så vil en for liten motor fort ta livet av mye av båtgleden. Med en større motor vil du slippe å måtte "piske" motoren for å holde den farta du ønsker og motoren vil da slites mye mindre enn en liten motor som må tynes hele tiden. Som bonus vil du og få lavere drivstoffutgifta. Jeg kan til dags dato ikke huske å ha hørt noen klage på at motoren i båten dems er for stor. Det motsatte derimot... Du får ha lykke til med båtjakten! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
altmuligbåt Svart 20.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 Kjøp deg gjerne Ibiza. Men IKKE 20 foteren. Kommer litt and på hvor du skal bruke den, men er det på Sjøen så slår den for mye! 19 foteren (ikke turing) har et bra skråg 22 Foteren har et bra skråg 19, 20 og 21 turing er altfor flatte i bunn og slår MYE i bølgene. Men får du tak i en Ibiza 22 til riktig pris så er det en kjempe flott båt! Ellers er det masse flott der ute, men husk og prøve båten i litt bølger. Lykke til Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Tor Arild Svart 20.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 Jeg ville faktisk anbefale å gå opp en og en halv fot, og sterkt vurdert en Askeladden 705 Voyager som første båt. En grei båt som er enkel å håndtere, med fire faste køyer og eget toalettrom. Ikke stor plass, men intelligent pakket. Relativt rimelig i innkjøp med bensin motor, og bruker relativt lite på marsjfart medmde større motoralternativene. En god første båt om dere ønsker friheten til å overnatte i ny og ne, samt ha tilgang til toalett. Personlig synes jeg det er bedre å starte bitte litt større enn tenkt. Da er det bedre plass, enklere å områ seg ombord. Ergo vil det være mer praktisk, og da er alle mer fornøyde. Sitér dette innlegget Link to post
Arve A Svart 20.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 Som Tor Arild sier ville jeg sjekket ut Askeladden 705, norges største 23 foter. En kompis hadde en sånn i en periode, en knallbåt, til størrelsen å være. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33186985 Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 20.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 Men får du tak i en Ibiza 22 til riktig pris så er det en kjempe flott båt! Dersom denne er aktuell er jeg ikke i tvil om at jeg ville gått for Ibiza 24. Ikke langt unna den ultimate daycruiser, nydelig skrog, utenbordsmotor ville jeg valgt i denne klassen. Men båtvalg er prioritering av hva som passer best for eget bruk, lykke til med valg av båt! Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 20.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 Hei. jeg hadde en Nidelv 690 med ny dieselmotor som innbytte hos Heitmann Marin i fjor, ved kjøp av seilbåt. Den står nå til 425.000,- med legg inn skambud på 350K får du den, så gjør du årets kjøp :-) Jeg kjenner den båten ut og inn, og har hatt mine fineste opppevelser i den båten. Du får bla en motor som jeg skiftet i 2010, og betalte rett under 250K inkl montering og stål propell. Henger er det og med (evnt kan du legge inn bud uten henger) send meg IM hvis du trenge mer info. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29605100 Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Merlis Svart 20.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 Hei! Som Tor Arild og Arve A sier er Askeladden 705 Voyager en flott båt som første båt dersom du har som mål å bruke båten til dagsturer eller noen helgeturer. Her er det da plass til hele familien i båten og det er en meget god båt i sjøen. Dersom du ikke ønsker så stor båt vil jeg anbefale deg Askeladden C6 eller Askeladden 605 Explorer. Dette er også flotte båter som er fine i sjøen og enkle å manøvrere. Det er mange gode forslag her. Jeg anbefaler deg å gå etter magefølelse og hvilken båt/prisklasse du ønsker å legge deg i. Alle båtene som er nevnt her er vel egentlig gode forslag til en daycruiser. Faren min har i dag en Askeladden C6 som han er meget fornøyd med. De har hatt litt foskjellige båter oppgjennom, men Askeladden C6 er den beste båten han har hatt. Lykke til! :) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 20.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 Nå er vel ikke akkurat dette noen daycruiser på 20-22 fot som trådstarter er ute etter? oki sorry den.. hva mede windy 22 sport da, nydelige sjøegenskaper, og solid kvalitet, god annenhåndsverdi Sitér dette innlegget Link to post
nidelv725 Svart 20.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 Hei Sjekk Nidelv sine daycruisere, 690 og 725 sport Utsøkt kvalitet og gode sjøegenskaper Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.