Jump to content

Flere typer startmotor til AQ140a?


qwerty

Recommended Posts

Da kjenner jeg det i kroppen, ser frem til vår og båtpuss og reparasjon.

Her en AQ140, som må ha seg en ny startmotor.

Kjøpte en på Finn her om dagen.

Det ble kjøpt til AQ140, fra en forhandler av båtutstyr.

Fikk den i posten her om dagen.

Men jeg syntes den så liten og spinkle ut i forhold til den som står montert på i dag.

Får ikke sjekket da båten er lagret innendørs og får tilgang først til påske.

Noen som sitter med kunnsap om dette?

Når jeg finne en som er like stor/kraftig som den som står på motoren i dag?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har flere startmotorer til min Volvo B20, både store og små. Alle yter den samme effekten, og alle passer. Mange "nye" startmotorer er egentlig bare gamle fabrikkoverhalte motorer. Min teori er at eldre startmotorer var større, og at nyere motorer er mindre, dog med samme effekt. Om det er forskjell i levetiden er annen sak.

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg har hvertfall funnet to startere fra VP sine deleister med følgende VP-nummer:

1. 834339

2. 840808

 

Om det kun er byttet fordi den ene typen har erstattet den andre eller om begge er i bruk vet jeg ikke.

Men dette med startere bringer deg også inn på forskjellen på bil og båt startere. Du kan helt fint bruke bilstartere, men de er ikke gnistsikre. En VP starter koster ny 9000,-, regner med at de prøver å rettferdigjøre det med at den er "marinisert". dette har blitt diskutert mange ganger på forumet, noen tror på dette med at de er gnistsikret andre tror ikke på det. Men det som er klart i bensinbåt kan fort bensindamp forekomme i motorrom. Denne vil da synke til bunns og er rimelig eksplosiv, derfor man skal kjøre utblåsingsviften før man starter, med tanke på å forebygge en smell. Så får du selv avgjøre om du synes det er verdt å betale mer og lete etter en maritim starter, eller om du bare vil smelle inn en bilstarter. men der har du forskjellen i startere hvertfall og dermed også i utseende på startere.

 

For praktisk bruk kan de brukes om hverandre.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har hørt om dette med gnistsikre startere. Sikkerheten er meget viktig ombord i en båt, så jeg ønsker en "maritim" starter.

Har fått tak i en ny starter, som er kjøpt av en maritim forhandler.

Som tidligere nevnt er denne forskjellig fra den som står montert i dag.

Nr på den nye starteren er: Bosch 0 001 108 132

Noen som ut i fra dette kan si om det er en "maritim utgave" (gnistsikker)?

 

Den gamle har nummer (vanskelig å lese); 0 001 611 103, eller 0 001 811 103.

Tror dette er VP nr 840808. ref. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742860-30-15911.aspx

 

Ja, jeg kjører bestandig motorrmosvifta før jeg starter motoren.

Tørr ikke benytte meg av den nye starteren før jeg vet om det er gnistsikker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...