qwerty Startet 19.Februar.2012 Del på Facebook Startet 19.Februar.2012 Da kjenner jeg det i kroppen, ser frem til vår og båtpuss og reparasjon. Her en AQ140, som må ha seg en ny startmotor. Kjøpte en på Finn her om dagen. Det ble kjøpt til AQ140, fra en forhandler av båtutstyr. Fikk den i posten her om dagen. Men jeg syntes den så liten og spinkle ut i forhold til den som står montert på i dag. Får ikke sjekket da båten er lagret innendørs og får tilgang først til påske. Noen som sitter med kunnsap om dette? Når jeg finne en som er like stor/kraftig som den som står på motoren i dag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 10.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 Ingen som har info her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders_O Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 Jeg har flere startmotorer til min Volvo B20, både store og små. Alle yter den samme effekten, og alle passer. Mange "nye" startmotorer er egentlig bare gamle fabrikkoverhalte motorer. Min teori er at eldre startmotorer var større, og at nyere motorer er mindre, dog med samme effekt. Om det er forskjell i levetiden er annen sak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 Hei, jeg har hvertfall funnet to startere fra VP sine deleister med følgende VP-nummer: 1. 834339 2. 840808 Om det kun er byttet fordi den ene typen har erstattet den andre eller om begge er i bruk vet jeg ikke. Men dette med startere bringer deg også inn på forskjellen på bil og båt startere. Du kan helt fint bruke bilstartere, men de er ikke gnistsikre. En VP starter koster ny 9000,-, regner med at de prøver å rettferdigjøre det med at den er "marinisert". dette har blitt diskutert mange ganger på forumet, noen tror på dette med at de er gnistsikret andre tror ikke på det. Men det som er klart i bensinbåt kan fort bensindamp forekomme i motorrom. Denne vil da synke til bunns og er rimelig eksplosiv, derfor man skal kjøre utblåsingsviften før man starter, med tanke på å forebygge en smell. Så får du selv avgjøre om du synes det er verdt å betale mer og lete etter en maritim starter, eller om du bare vil smelle inn en bilstarter. men der har du forskjellen i startere hvertfall og dermed også i utseende på startere. For praktisk bruk kan de brukes om hverandre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 19.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2012 Har hørt om dette med gnistsikre startere. Sikkerheten er meget viktig ombord i en båt, så jeg ønsker en "maritim" starter. Har fått tak i en ny starter, som er kjøpt av en maritim forhandler. Som tidligere nevnt er denne forskjellig fra den som står montert i dag. Nr på den nye starteren er: Bosch 0 001 108 132 Noen som ut i fra dette kan si om det er en "maritim utgave" (gnistsikker)? Den gamle har nummer (vanskelig å lese); 0 001 611 103, eller 0 001 811 103. Tror dette er VP nr 840808. ref. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742860-30-15911.aspx Ja, jeg kjører bestandig motorrmosvifta før jeg starter motoren. Tørr ikke benytte meg av den nye starteren før jeg vet om det er gnistsikker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.