Slagskibet Startet 8.Januar.2005 Del på Facebook Startet 8.Januar.2005 I forbindelse med politiksk utredning om forurensing fra småbåtflåten er undertegnede bedt om å sette noen vise ord om dette på papiret for et politisk parti. Siden jeg ikke er så veldig vis så sender jeg en tanke til dere,er det praktisk mulig å drive søppel sortering ombord? I Slagskipet bedrives ingen kildesortering av noe slag. Alt går i samme haugen uansett hva det er for så å legges i søppel containeren i havna. Litt matrester går overbord,men det er minimalt og stort sett som svanemat. Til en viss grad er det plass ombord til mere enn en søpplebøtte. Å sortere vanlig avfall og papir ser jeg på som relativt lett. Litt værre med matavfall kanskje? I den grad det blir matavfall ombord da. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 8.Januar.2005 Del på Facebook Svart 8.Januar.2005 (redigert) Dette er egentlig et interessant tema. Kildesortering er satt i system for noen av kommunene vi som båtfolk besøker, men slett ikke over alt. Bare i dette området har ulike kommuner forskjellig praksis. Det å kildesortere anser jeg for å være et mindre problem, det får vi til hvis vi vil. Men det at kommunene har ulike ordninger gjør at jeg synes dette blir mere håpløst. Om det var en ordning som sa at i gjestehavnene (overalt) skal det sorteres slik eller slik, da ville det vært greit. Men en ser jo at kommuner som har gjennomført kildesortering ikke har annet oplegg for å fange opp båtsøppel enn stativ hvor alt går i samme haug(f.eks Tjøme kommune). I de svenske sopmajaene er det mulig å skille glass, blikk, papir og rest. Dette kunne være et eksempel til ettrfølgelse. Redigert 8.Januar.2005 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2005 Tror det er et lignende opplegg de vil ha her også kanskje,inkludert på øyene. Egentlig tviler jeg på at det blir særlig vellykket på Tjøme etter alt som flyter i grøftekantene her ute. Riktig ille til sine tider. Hørte jeg noen si holdningsendring? Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 8.Januar.2005 Del på Facebook Svart 8.Januar.2005 (redigert) Jeg tror at de fleste båtfolk synes det er ålreit at det er rent og ryddig der vi ferdes. Svin finnes, men de er vel ikke båtfolk? Men, av og til tvinges vi til å være svin. Når søppelkassa/containeren er stabbj##lafull, og vi skal videre, setter vi igjen posen. Så kommer skha, skaha, måkene og oppfører seg som svin. Altså når tømmingen av søppel blir for sjelden oppstår disse lite hyggelige situasjonene. Det blir da punkt 1. Frekvens av tømming. Punkt 2. Sortering av søppla, det får vi til hvis punkt 1 er oppfylt og det er et likt system for sortering rundt der vi ferdes. Å sortere matavfallet som egen fraksjon er jeg skeptisk til, men glass, blikk, papir og plast er det mulig å sortere selv ute i skjæra. Redigert 8.Januar.2005 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.Januar.2005 Del på Facebook Svart 8.Januar.2005 Syntes dette høres greit ut. Er selv ingen god søppelsorterer men ombord med det lille som hoper seg opp der skal nok dette gå greit. Det står nok mer på vilje til å kunne sortere bedre enn på evne. La oss håpe båthavnene klarer å få til et mottaksapparat som fungerer. Tenker også på alle søppeldunkene som står rundt om i de forskjellige uthavnene som tømmes av skjærgårdstjenesten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bliss X Svart 8.Januar.2005 Del på Facebook Svart 8.Januar.2005 Har en søppelpose som står i et stativ og har ikke plass til flere. Gamle aviser og densalgs legges i en plastpose, og noe matavfall går til krabbbene eller måkene. Så hva er det jeg skal sortere ? Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 8.Januar.2005 Del på Facebook Svart 8.Januar.2005 Har en søppelpose som står i et stativ og har ikke plass til flere. Gamle aviser og densalgs legges i en plastpose, og noe matavfall går til krabbbene eller måkene. Så hva er det jeg skal sortere ? Enig med sistnevnte, det er kun havner at man ikke forer krabbene eller måkene med matrester. I havner får det bli som kommunene bestemmer (der er det stor variasjon) Intruder Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 8.Januar.2005 Del på Facebook Svart 8.Januar.2005 Jeg tror at de fleste båtfolk synes det er ålreit at det er rent og ryddig der vi ferdes. Svin finnes, men de er vel ikke båtfolk? Men, av og til tvinges vi til å være svin. Når søppelkassa/containeren er stabbj##lafull, og vi skal videre, setter vi igjen posen. Så kommer skha, skaha, måkene og oppfører seg som svin. Hmm båtfolk i mine øyne tar da søppelet med seg videre til neste havn, eller venter til en annen dag. Ikke ment som kritikk, bare mitt synspunkt Sitér dette innlegget Link to post
mami Svart 8.Januar.2005 Del på Facebook Svart 8.Januar.2005 Hmm båtfolk i mine øyne tar da søppelet med seg videre til neste havn, eller venter til en annen dag. Ikke ment som kritikk, bare mitt synspunkt Da går det i dreggluka foran til neste havn (det samme hvis det er uthavn uten søppeldunker) men må huskes! Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 8.Januar.2005 Del på Facebook Svart 8.Januar.2005 Jada, men det er jo ufattelige mange eksempler på at det ikke er sånn. Folk setter igjen søppel, det må kommunene som har ansvaret for renovasjonen takle. I dag er det mangelfult. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 8.Januar.2005 Del på Facebook Svart 8.Januar.2005 Jada, men det er jo ufattelige mange eksempler på at det ikke er sånn. Folk setter igjen søppel, det må kommunene som har ansvaret for renovasjonen takle. I dag er det mangelfult. Der er jeg helt enig med deg, mangen har oppfattningen Your problem not my problem. Tror ikke vi bør yppe oss for mye angående renovasjonen, det kan fort slå tilbake i form av regler, betaling Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.Januar.2005 Del på Facebook Svart 8.Januar.2005 Men guttær da, tenk ! Båtavfall er da mer enn matrester og tomme øl og makrellbokser ? Olje, batterier, nesten-tomme bunnstoffbokser, EE-ræl og polyester-rester, er også aktuelle saker vi må bli kvitt på en forsvarlig måte. PS Thor; kona har lang utdannelse innenfor miljø, og jobber innenfor bransjen, så sender du en IM om hva dette gjelder, skal jeg se om jeg kan få lokket frem noen kloke ord vedr. saken.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 8.Januar.2005 Del på Facebook Svart 8.Januar.2005 Da går det i dreggluka foran til neste havn (det samme hvis det er uthavn uten søppeldunker) men må huskes! Samme her. Enten dreggluka eller inn i en krok i stuverom akter Å legge igjen søppel på uegnet sted er helt uaktuelt. Det regner jeg med gjelder alle her på baatplassen Olje, batterier, nesten-tomme bunnstoffbokser, EE-ræl og polyester-rester, er også aktuelle saker vi må bli kvitt på en forsvarlig måte.Det du nevner er mer av typen "båtpuss" søppel. Det andre er "ut på tur" søppel.På padda har vi et opplegg for slike ting (båtpuss søppel). Det burde alle større marinaer ha. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.Januar.2005 Del på Facebook Svart 8.Januar.2005 Er ikke poenget her egentlig ganske enkelt? Enten gjør man det på den enkle måten (dvs. slik det til enhver tid er lagt til rette for) eller så gjør man det vanskelig (for seg selv ... samvittigheten ... skal jo se seg selv i speilet om morran). Hvorfor grise mer enn nødvendig? OG: Sortere ... mye lettere da å holde orden ombord og begrense volumet på luktende boss. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Suzuki Svart 8.Januar.2005 Del på Facebook Svart 8.Januar.2005 Olje, batterier, nesten-tomme bunnstoffbokser, EE-ræl og polyester-rester, er også aktuelle saker vi må bli kvitt på en forsvarlig måte. Det du nevner er mer av typen "båtpuss" søppel. Det andre er "ut på tur" søppel. På padda har vi et opplegg for slike ting (båtpuss søppel). Det burde alle større marinaer ha. Jada, det forstår jeg. Minner derfor om Thor`s innledend spm: I forbindelse med politiksk utredning om forurensing fra småbåtflåten er undertegnede Er faktisk ikke sikker på HVILKEN del av båtsøppelet som egentlig var poenget selv, men det kan kanskje oppdragsgiveren vår, Thor klare opp i ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Slagskibet Svart 9.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2005 Må konsultere de vise politiske herrer og be om klargjøring om hva de egentlig er ute etter tror jeg. Første inntrykket var at de bekymret seg for sortering av søppelet i containere i havnene og avfallsdunker som skjærgårdstilsynet tar seg av på øyene. Det pussige er at den som spurte har båt med hittil ubrukt septik tank...... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 9.Januar.2005 Del på Facebook Svart 9.Januar.2005 ..... Olje, batterier, nesten-tomme bunnstoffbokser, EE-ræl og polyester-rester, er også aktuelle saker vi må bli kvitt på en forsvarlig måte. Suzuki Ja, men slikt har du neppe med deg på TUR?? I båthavner (hjemmehavn, båtforening) er det vel oppsatt beholdere for slikt? Hvor det ikke er organisert båthavn, må det være opp til den enkelte å kaste slikt på dertil egnet sted (bestemt av kommune). Ellers er jeg enig med Lasse: "Har en søppelpose som står i et stativ og har ikke plass til flere. Gamle aviser og densalgs legges i en plastpose, og noe matavfall går til krabbbene eller måkene. Så hva er det jeg skal sortere ?" Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.