Jump to content

Fjerne misfarging av Black Varnish på glassfiberbåt?


Sunnmøringen

Recommended Posts

Jeg har dessverre glemt å fjerne diverse maling/olje/tjære-produkter fra stedet jeg pusset opp sjarken. Dette har stått under tak, trygt plassert i sine bokser og spann med lokket på. Det har stått trygt gjennom vinterens stormer, men i løpet av helgen har trolig vinden tatt disse og kastet avgårde, med det som resultat at en plastbåt som stod på kaia har fått tilgriset ene siden av båten med et eller annet.

 

Slik det ser ut for meg, så er dette en mix jeg lagde for de første strøkene under vannlinjen; Steinkulltjære (Black Varnish), Terpentin, Linolje og Antiparasit.

 

Båteier har forsøkt å fjerne dette med terpentin og også skuret med Jif. Han har fått bort det verste, men båten er kraftig misfarget av tjære.

 

Er det noen som har tips til hva som kan fjerne dette?

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En fin rubbing (feks Hugos) etter å ha fjernet eventuelle rester på overflaten er mitt forslag.

 

Båten er velstelt, men det er sikkert maaange år siden den ble vokset. Matt gelcoat har gitt kjempegodt feste for tjæremix'en min. Aceton og all verdens rensemidler jeg fant ble forsøkt, men løsningen ble Hugos. Noen timers gnikking, så er den siden av båten mye finere enn den andre. Nesten som ny :thumbsup:

Hadde jeg hatt tilgang på maskin, så hadde hele jobben vært gjort på under 1 time...

 

Takker for tipset Big Horn!

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding. Rubbing er en undervurdert prosess som tar det meste da du fjerner gelcoaten som har absorbert stoffet man vil fjerne. Ingen tynner eller syrer fjerner absorberte stoffer.

Du får ikke krav om å rubbe ned andre siden også da??

Link to post
Share on other sites

Du får ikke krav om å rubbe ned andre siden også da??

 

Hehe ...jeg venter spent på den problemstillingen. Og kanskje et spørsmål om overbygget også, siden det ser noe slitt ut i forhold til skroget? Men det vil danse hvite engler i helvete før jeg tar den oppgaven :giggle:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...