Ødde Startet 20.Februar.2012 Del på Facebook Startet 20.Februar.2012 Hei Jeg har kjøpt en Nordic Power 50A 3-stegs lader som skal lade en forbruksbank på 3x100A AGM (Maritim)batterier, og et startbatteri 120A AGM (Maritim). Jeg har også fått hjem et Bep 125A voltsensitivt rele (ikke dual sense), som skal skille batteribankene når dynamo ikke lader. Denne står da mellom + på forbruk og + på startbatteri. Siden forbruksbanken er større enn startbatteriet, og har større forbruk, så settes det prioritet på forbruksbanken for å ungå at rele slår inn og ut. Slik jeg har forstått det så lader dynamoen først forbruksbanken, når spenningen her blir 13,6 V så legger releet inn og lader begge batteribanker. Når spenningen faller til 12,8V så så bryter releet og batteribankene blir adskilt (Når motor stoppes). Det jeg lurer på, er hva skjer med releet (og ladingen)når jeg setter på lading via Nordic Power laderen som har to separate utanger, en til hver batteribank ? Releet vil vel koble batteribanken sammen når spenningen når 13,6 Volt på den den ene banken, hva vil dette ha å si for ladingen av batteriene ? Skadelig ? Jeg vet jeg kan unngå dette ved å sette inn en bryter mellom Bep releet og den ene batteribanken, men jeg hadde håpet å unngå det hvis det lar seg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 (redigert) Jeg har en Nordic Power 30a lader og samme bep relee som deg. Fikk litt kalde føtter før montasje, men fikk opplyst av leverandør at dette ikke skal være et problem. Allikevel interessert å høre hvilke synspunkter andre har på dette... Velkommen til baatplassen, forresten! Redigert 20.Februar.2012 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ødde Svart 20.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Hei, og takker for svar Vil det si at leverandøren av Nordic Power laderen mente det ikke hadde noe å si at releet koblet sammen batteribankene under lading ? Hvorfor var ikke dette et problem mon tro ? Jeg trodde kanskje at laderen ville bli lettere "forvirret", når den er i ferd med å lade to separate banker, og disse to plutselig blir koblet i sammen. Jeg er litt grønn når det gjelder strøm i båt, så jeg hadde satt pris på om noen kunne forklare meg litt nærmere det jeg lurer på. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Tja, er det ikke bare og ta styrestrømmen til releet fra tenningsnøkkel. Da kobler ikke releet sammen uten at tenning er slått på og motor er startet. Da slipper du også disse få milliamperene som releet trekker i hvilemodus når du ikke har lader på. Men da burde nok startbatteri vært koblet direkte til dynamo, og ikke forbruk slik du har nå. Eller blir dette feil?? Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Ellers må den bare kobles til den ene banken fra den ene utgangen. Da gjør jo releet jobben sin. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Begge utgangene på laderen inn på "inn" kontakt på releet vel? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
taunus Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Hvis jeg forstår denne laderen rett, vil den gi samme ladespenning ut på begge utgangene. Og da kan du koble releet som først planlagt. Dette på grunnlag av at reklamen i linken din sa: kan ikke lade forskjellige batterityper samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 (redigert) Ødde : Siden forbruksbanken er større enn startbatteriet, og har større forbruk, så settes det prioritet på forbruksbanken for å ungå at rele slår inn og ut.Sikkert greit dette, men tenk også litt på hva som skjer hvis releet feiler, og ikke kobler inn. Startbatteri vil da tømmes langsomt men sikkert, og det kan være ille nok med ny motor og elektronisk styring. Den får jo strømmen fra et batteri som da ikke lades. I det minste ville jeg montert voltmeter koblet til tenningslås. Når dette stiger til ca 14volt er alt ok og rele har koblet inn. Blir det stående på rundt 12volt lenge etter start så er det på tide å sjekke. Trolig vil også ladelampen lyse svakt pga spenningsforskjellen mellom dynamo og nøkkel hvis releet svikter.Har du store forbrukere tilsluttet startbatteri som truster eller vinsj ville jeg nok kjørt ladestrømmen direkte til startbatteri istedet for forbruk. Med ladestrøm så mener jeg strømmen fra dynamo. Redigert 21.Februar.2012 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ødde Svart 22.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 Hei, takker for alle svar Jeg har samtidig som jeg postet spørsmålet her på forumet, spurt leverandøren om akkurat det samme. Maritim var veldig behjelpelig, men kunne i dette tilfelle ikke gi meg et klart svar, så de videresendte problemstillingen til Elfa Elektronikk i Oslo. (Nordic Power er en del av Elfa group). Her svaret fra Elfa: "Det er vel 2 måter å gjøre dette på. Kunden bruker kun den ene utgangen fra laderen og kobler på samme punkt som dynamoen. Da styrer det voltsensitive releet all lading hele tiden." "Den andre måten er å koble de to ladekanalene fra laderen til hver sin batteribank, men da ville jeg styrt det voltsensitive releet via tenningsnøkkelen for eksempel med et rele, slik at den kun er aktiv når motoren er i gang. Da får kunden det beste fra begge systemene." Det var vel nesten det jeg mistenkte (selv om jeg ikke fikk vite hvorfor laderen ikke takler dette), så da får jeg gruble litt på om jeg skal kutt ut Bep releet og heller kun bruke et dynamostyrt rele. (Noen som vet om et bra et ?). Samtidig må jeg tenke litt på om lading fra dynamo skal prioritere startbank eller forbruksbank først, jeg hadde tenkt å ha thruster og vinsj på startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 (redigert) Nå vet ikke jeg hva slags motor du har, men volvo sine D motorer vil ikke ha noe thruster på samme batteri. Det som kan skje hvis batterier ikke er helt fulle, eller etter noen års bruk er at motorene får black out. Elektronikken mister spenning og motoren stopper.. Redigert 22.Februar.2012 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ødde Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Jeg har en Volvo Penta AQAD41 (A- tror jeg), er dette en såkalt "D motor" ? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Jeg har en Volvo Penta AQAD41 (A- tror jeg), er dette en såkalt "D motor" ? Nei, D serien er full av elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post
zimsen Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Drar opp denne med ett NP 50A spm. Fikk en Nordic power 50A i posten i dag. Satte den på ett tilnermet fullladet 200 ah AGM batteri , laderen gikk rett i float. Tok så ett gammel 100AH syrebatteri , som jeg viste det var dårlig med strøm på , men også her gikk laderen rett i float! Det kan da ikke være riktig? mvh Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Kva heiter de forskjellige trinn på laderen ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
zimsen Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Hei.. Det er Bulk , absorption og float. De jeg kjøpte den av sa at det var vanlig at den kunne stå på float i en 5 minutters tid. men jeg har testet i timesvis. Uten hell. på det ene batteriet er den innom absorption i ett par sekunder før floating. Hvis ingen har bedre forslag tror jeg at det blir til å koble på en heftig forbruker , for å se hva som da skjer.....? Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
hegra Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 I manualen til min lader mener jeg å huske at hvis batteriet var veldig dårlig kunne jeg risikere at ladingen ikke startet. Det er beskrevet ett triks i manualen for hva man skulle gjøre i ett slikt tilfelle, men den har jeg ikke her nå. Forøvrig ikke samme lader heller så det hjelper kanskje ikke så mye, men det kan jo være noe lignende på din også. Sitér dette innlegget Link to post
zimsen Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 i den manualen som fulgte her står det forsåvidt ingenting ang dette. Det er ikke en feilmelding at den går rett i float heller. Jeg får teste ut litt her. Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
Tekno Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Hei zimsen og alle dere andre! Veldig bra tråd dette her. Har du zimsen gjort flere erfaringer med NP-laderen? Hvordan har du koplet laderen nå? Trådstarter Ødde er du fornøyd med NP-laderen din? På forhånd takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.