Jump to content

Nordic Power 50A, hvordan bruke i lag med Bep voltsensitivt rele ?


Ødde

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har kjøpt en Nordic Power 50A 3-stegs lader som skal lade en forbruksbank på 3x100A AGM (Maritim)batterier, og et startbatteri 120A AGM (Maritim). Jeg har også fått hjem et Bep 125A voltsensitivt rele (ikke dual sense), som skal skille batteribankene når dynamo ikke lader. Denne står da mellom + på forbruk og + på startbatteri. Siden forbruksbanken er større enn startbatteriet, og har større forbruk, så settes det prioritet på forbruksbanken for å ungå at rele slår inn og ut. Slik jeg har forstått det så lader dynamoen først forbruksbanken, når spenningen her blir 13,6 V så legger releet inn og lader begge batteribanker. Når spenningen faller til 12,8V så så bryter releet og batteribankene blir adskilt (Når motor stoppes). Det jeg lurer på, er hva skjer med releet (og ladingen)når jeg setter på lading via Nordic Power laderen som har to separate utanger, en til hver batteribank ? Releet vil vel koble batteribanken sammen når spenningen når 13,6 Volt på den den ene banken, hva vil dette ha å si for ladingen av batteriene ? Skadelig ? Jeg vet jeg kan unngå dette ved å sette inn en bryter mellom Bep releet og den ene batteribanken, men jeg hadde håpet å unngå det hvis det lar seg gjøre.

Link to post

Hei, og takker for svar :smiley:

 

Vil det si at leverandøren av Nordic Power laderen mente det ikke hadde noe å si at releet koblet sammen batteribankene under lading ? Hvorfor var ikke dette et problem mon tro ? Jeg trodde kanskje at laderen ville bli lettere "forvirret", når den er i ferd med å lade to separate banker, og disse to plutselig blir koblet i sammen.

 

Jeg er litt grønn når det gjelder strøm i båt, så jeg hadde satt pris på om noen kunne forklare meg litt nærmere det jeg lurer på.

Link to post

Tja, er det ikke bare og ta styrestrømmen til releet fra tenningsnøkkel. Da kobler ikke releet sammen uten at tenning er slått på og motor er startet. Da slipper du også disse få milliamperene som releet trekker i hvilemodus når du ikke har lader på. Men da burde nok startbatteri vært koblet direkte til dynamo, og ikke forbruk slik du har nå. Eller blir dette feil??

Link to post
Ødde : Siden forbruksbanken er større enn startbatteriet, og har større forbruk, så settes det prioritet på forbruksbanken for å ungå at rele slår inn og ut.
Sikkert greit dette, men tenk også litt på hva som skjer hvis releet feiler, og ikke kobler inn. Startbatteri vil da tømmes langsomt men sikkert, og det kan være ille nok med ny motor og elektronisk styring. Den får jo strømmen fra et batteri som da ikke lades. I det minste ville jeg montert voltmeter koblet til tenningslås. Når dette stiger til ca 14volt er alt ok og rele har koblet inn. Blir det stående på rundt 12volt lenge etter start så er det på tide å sjekke. Trolig vil også ladelampen lyse svakt pga spenningsforskjellen mellom dynamo og nøkkel hvis releet svikter.

Har du store forbrukere tilsluttet startbatteri som truster eller vinsj ville jeg nok kjørt ladestrømmen direkte til startbatteri istedet for forbruk.

Med ladestrøm så mener jeg strømmen fra dynamo.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Hei, takker for alle svar

 

Jeg har samtidig som jeg postet spørsmålet her på forumet, spurt leverandøren om akkurat det samme. Maritim var veldig behjelpelig, men kunne i dette tilfelle ikke gi meg et klart svar, så de videresendte problemstillingen til Elfa Elektronikk i Oslo. (Nordic Power er en del av Elfa group). Her svaret fra Elfa:

"Det er vel 2 måter å gjøre dette på. Kunden bruker kun den ene utgangen fra laderen og kobler på samme punkt som dynamoen. Da styrer det voltsensitive releet all lading hele tiden."

 

"Den andre måten er å koble de to ladekanalene fra laderen til hver sin batteribank, men da ville jeg styrt det voltsensitive releet via tenningsnøkkelen for eksempel med et rele, slik at den kun er aktiv når motoren er i gang. Da får kunden det beste fra begge systemene."

 

Det var vel nesten det jeg mistenkte (selv om jeg ikke fikk vite hvorfor laderen ikke takler dette), så da får jeg gruble litt på om jeg skal kutt ut Bep releet og heller kun bruke et dynamostyrt rele. (Noen som vet om et bra et ?). Samtidig må jeg tenke litt på om lading fra dynamo skal prioritere startbank eller forbruksbank først, jeg hadde tenkt å ha thruster og vinsj på startbatteriet.

Link to post
  • 10 måneder senere...

Drar opp denne med ett NP 50A spm. Fikk en Nordic power 50A i posten i dag. Satte den på ett tilnermet fullladet 200 ah AGM batteri , laderen gikk rett i float.

Tok så ett gammel 100AH syrebatteri , som jeg viste det var dårlig med strøm på , men også her gikk laderen rett i float! Det kan da ikke være riktig?

 

mvh

Born to fish - Forced to work!

Link to post

Hei..

 

Det er Bulk , absorption og float. De jeg kjøpte den av sa at det var vanlig at den kunne stå på float i en 5

minutters tid. men jeg har testet i timesvis. Uten hell. på det ene batteriet er den innom absorption i ett par sekunder før floating.

 

Hvis ingen har bedre forslag tror jeg at det blir til å koble på en heftig forbruker , for å se hva som da skjer.....?

Born to fish - Forced to work!

Link to post

I manualen til min lader mener jeg å huske at hvis batteriet var veldig dårlig kunne jeg risikere at ladingen ikke startet. Det er beskrevet ett triks i manualen for hva man skulle gjøre i ett slikt tilfelle, men den har jeg ikke her nå. Forøvrig ikke samme lader heller så det hjelper kanskje ikke så mye, men det kan jo være noe lignende på din også.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...