Jump to content

forspenning av lager i vp ms4a girkasse.


kipp36

Recommended Posts

hei folkens!Har skjedd no snodig med min nye båt.Som nevnt i en annen tråd var det lite girolje på kassa,jeg ble naturligvis nyskjerrig på hvor olja hadde tatt vegen.Fylte på og tok en tur på en god time.Sjekket så giret og så tyderlige oljespor rundt etter lekasje fra utgående aksling.Skrudde av propellaksling og fant så ut at hele girflensen var løs,og kunne skru av sentermutteren for hånd.Dette er forsåvidt ikke no problem da det er en standar simmering og o-ring på innsiden,men det jeg lurer på er følgene:hvordan dra til girflensen med rektig moment når man ikke har sjans til og måle forspenning med vekt og snor???er lite sugen på og ta ut giret og begynne og demontere lagerhuset og en masse++dem må da gå ann og få målt motstand på lageret uten og demontere halve giret!!!??det står i boka at motstand skal vere ... for nytt lager og ... for brukt.

Håper på rask tilbakemelding mvh Christian

Link to post
Share on other sites

hei!ser ut til at en må gjøre alt selv her i verden for og få det bra...Fikk lagerhuser igjenn fra verkstedet og det viser seg at det fortsatt lekker i fra den o-ringen på innsiden av gearflensen.Holder det og merke mutteren mot flensen ved demontering for og få samme moment,eller må en forspenne på nytt??

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Var desverre ikke mye respons i tråden din!

 

Mener det skal ligge en "Gjør-det-selv" manual av MS- gearkassen her inne i dokumentarkivet! Se her om du finner noe info!

 

Mener at, iflg. manualen, så du MÅ du skifte spennhylse ved evt. rekondisjonering/lagerskifte !!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

hei!har nå fått dratt til dritten med riktig forspenning.Det ser ut til og vere tett,men syntes 1-2 kg rullemotstand var mye...Flensen var tunge og dra igang men rullet greit når den var i beveglse med ca 1-2 kg motstand.Tok en tur på 45 minutter og banka girkassa forderva.Kjørte som et svin og manuvrerte som om det var livet om og gjøre.Kunne ikke kjenne no varme gang og ikke høre no ulyder og ingen lekasje,flensen var kansje en ørliten tanke tyngre og dreie når den var varm,men det er vel naturlig med tanke på utvidelse,er vel det som er vitsen med riktig forspenning.Hva mener ekspertisen??det skulle vel ha skåret seg hvis jeg har gjort no aldeles galt.Må vel kunne friskmelde det faenskapet nå....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...