kipp36 Startet 20.Februar.2012 Del på Facebook Startet 20.Februar.2012 hei folkens!Har skjedd no snodig med min nye båt.Som nevnt i en annen tråd var det lite girolje på kassa,jeg ble naturligvis nyskjerrig på hvor olja hadde tatt vegen.Fylte på og tok en tur på en god time.Sjekket så giret og så tyderlige oljespor rundt etter lekasje fra utgående aksling.Skrudde av propellaksling og fant så ut at hele girflensen var løs,og kunne skru av sentermutteren for hånd.Dette er forsåvidt ikke no problem da det er en standar simmering og o-ring på innsiden,men det jeg lurer på er følgene:hvordan dra til girflensen med rektig moment når man ikke har sjans til og måle forspenning med vekt og snor???er lite sugen på og ta ut giret og begynne og demontere lagerhuset og en masse++dem må da gå ann og få målt motstand på lageret uten og demontere halve giret!!!??det står i boka at motstand skal vere ... for nytt lager og ... for brukt. Håper på rask tilbakemelding mvh Christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 21.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 hmm...ingen??? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 21.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 har nå demontert lagerhuset og sender det til verksted for riktig forspenning av lagrene.Håper lagerene og spennhylsa har greid seg,slik at lagerene kan trekkes opp til riktig motstand og riktig glapp,og unngå skjæring++mvh christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 25.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2012 hei!ser ut til at en må gjøre alt selv her i verden for og få det bra...Fikk lagerhuser igjenn fra verkstedet og det viser seg at det fortsatt lekker i fra den o-ringen på innsiden av gearflensen.Holder det og merke mutteren mot flensen ved demontering for og få samme moment,eller må en forspenne på nytt?? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 25.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2012 håper på litt bedre respons denna gangen....Må da vere noen i det landet her som har peil...??? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 25.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2012 ... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Heisann! Var desverre ikke mye respons i tråden din! Mener det skal ligge en "Gjør-det-selv" manual av MS- gearkassen her inne i dokumentarkivet! Se her om du finner noe info! Mener at, iflg. manualen, så du MÅ du skifte spennhylse ved evt. rekondisjonering/lagerskifte !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 26.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 hei!takker for respons.Ja må vel det ved lagerskifte,men ved bruk av gamle lager så kan en forspenne lagerene på nytt...vist nok.Drar man for mye må man vel bytte spennhylsa. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 (redigert) Spennhylsa skal egentlig skiftes værgang mutteren løsnes. Det bruker og være ulik rullemotstand på nye og brukte lager Redigert 26.Februar.2012 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 26.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 oki,med andre ord så burde jeg presse ut akkslingen og bytte spennhylsa.Dette vet jeg ikke ble gjort på verkstedet,kan det ha no med at det ikke ble tett tro??har lagrene mistet spenninga...?? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 hei!har nå fått dratt til dritten med riktig forspenning.Det ser ut til og vere tett,men syntes 1-2 kg rullemotstand var mye...Flensen var tunge og dra igang men rullet greit når den var i beveglse med ca 1-2 kg motstand.Tok en tur på 45 minutter og banka girkassa forderva.Kjørte som et svin og manuvrerte som om det var livet om og gjøre.Kunne ikke kjenne no varme gang og ikke høre no ulyder og ingen lekasje,flensen var kansje en ørliten tanke tyngre og dreie når den var varm,men det er vel naturlig med tanke på utvidelse,er vel det som er vitsen med riktig forspenning.Hva mener ekspertisen??det skulle vel ha skåret seg hvis jeg har gjort no aldeles galt.Må vel kunne friskmelde det faenskapet nå.... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.