Phyx Startet 21.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2012 Noen her som har brukt en Volvo Penta motor på ett Alpha one GenII drev tidligere? Er det noen spesielle ting som jeg må tenke på før jeg kjøper motoren? Har en searay 21" mc med en ødelagt mercruiser V6 og fikk ett godt tilbud på en Volo Penta V8 5.0GXi-c motor. Drevet skal klare av den ekstra kraften men dog så trenger jeg også et ekstra vanninntak. Drevet/impeller gir ca 50l/min men på Penta motoren sitter det en impeller som gir 90l/min. Noen som har vært borti dette også? Og så er jeg usikker på om jeg skal bruke Penta sine manifold eller bruke mercruiser sine? Enkleste er og bruke Mercruiser, da slipper jeg og spesial anpasse ned til bokkhornet. Er det noen kvalitets forskjell på mercruiser sine mot penta sine? Kan også være bedre som jeg ser det og bruke penta sine siden de også har eksostemperatur følere. Har valget mellom en Mercruiser V6 forgasser, 225hk eller en Volvo Penta V8 MPI, 270hk til ca samme pris så min tanke er og gå for Penta motoren selv om det bli litt ekstra plukk. Men har tenkt og beholde båten i noen år til så ser det derfor som en bra investering. Alle synspunkter vedrørende valg av motor, problemer eller andre ting ønskes! Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 21.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 Mercruiser v6 med forgasser og 225 hk. stemmer vel ikke. når det gjelder selve instalasjonen, kan jeg desverre ikke hjelpe deg. men ville aldri kjøpt en båt med litt av hvert av motor og drev, vil tro at mer orgianal utrustning du får på, bedre er det, for din egen del og ved fremtidig salg av båten Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Phyx Svart 21.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 (redigert) Mercuiser V6 er med vortec så det skal være 225hk på den. Nå er båten fra -88 så begynner og bli gammel men har vært til renovering tfra tidligere eiere og er i god stand så derfor har jeg lyst og bruke litt penger på den. Men jeg er enig med deg om og bruke "litt-av-hvert" i båten men bare att det er samme pris for merc V6 som på Penta V8. Kjøper den i Sverige (bor i Sverige) og begge koster ca 70' med ferskvannkjøling og risere. Fikk også en melding om at ved nyinstalasjon må en "line-in" motoren. Heldigvis var det en kamerat som kjenner en som kan utføre dette. Redigert 21.Februar.2012 av Phyx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 (redigert) En V6'er er en V6'er og en V8'er er en V8'er, spiller liten rolle om det står Volvo eller MerCruiser på lokket på toppen, da det til syvende og sist uansett er en GM motor (forhåpentligvis, det selges også Ford). Men, det er noe forskjell på marinisering, diverse pumper (VP har ikke pumpe i drevet), svinghjulskåpe kan være forskjellig, men den passer uansett over fra den gamle V6'ern, shift interrupt bryter dings må vel tilpasses osv. Med andre ord så må det nok påregnes noe tilpassing og sannsynligvis noe ekstra deler for å bruke en Volvo motor på et Merc drev, men det aller meste går nok greit overens, og det skal vel ikke være noe stort problem å gjøre dette, problemet kommer den dagen du skal selge, og det står Merc drev og VP motor i båten, noe som nok kan oppfattes som negativt av mange kjøpere. Kommer litt an på båten, men V6'ern er ofte minst like villig som V8'ern, bruker mindre bensin, går roligere, og er jevnt over en triveligere motor til normalt bruk. Fordelen med V8'ern er noe mer hester, litt tøffere lyd osv. Jeg hadde gått for V6'er da det i de aller fleste tilfeller er mer enn nok for en 21" båt, og er hyggeligere å bruke i lengden, men det er selvfølgelig en smakssak, og jeg kjører stort sett i fem knop eller akkurat i plan, og da er 50 hester og en kanne med bensin ekstra per nautiske mil helt unødvendig. Motorjustering skal egentlig sjekkes hver gang drevet er av (normalt en gang i året) for å ikke ødelegge gimbal lager på grunn av skjevheter, men det må selvfølgelig justeres inn skikkelig ved montering av ny motor, hvis ikke får du ikke drevet på i det hele tatt. Redigert 21.Februar.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Phyx Svart 21.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 Takker for ett veldig godt svar adeneo! Grunnet til at jeg har mest lyst på penta motoren er også at den har MPI og mercruisern har forgasser. Men 225hk på en 21" båt som veier ca 1600-1800kg burde også være nok. Med en V8 blir det også litt ekstra vekt men ca 45hk mer. Men må jo også fikse litt mer. Han som jeg skal kjøpe motor av justerer og tilpasser det meste for meg som shift interrupt. Han som vil selge meg motoren syntes jeg skulle lage nytt hull i aktern for vann direkte til impellern i mo toren og la vannet fra drevet kobbles sammen med denne via en T-kobling, er dette noen bra løsning? Men eller har du nok riktig ja, kanskje bedre med en V6 mercuiser med forgasser alikevel? Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 21.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 Er det ikke like enkelt å selge drevet du har og montere et Volvodrev i stedet for Mericrusierdrevet? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Phyx Svart 21.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 Går det og bytte drev fra Mercruiser til Volvo uten og bytte noe annet en drevet? Fant ett SX drev for ca 25 000,-, kunne detet passe uten og bytte noe annet da? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 Ett SX drev passer nok rett på der hvor Alpha One drevet sto. Sitér dette innlegget Link to post
Phyx Svart 21.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 Motorjustering skal egentlig sjekkes hver gang drevet er av (normalt en gang i året) for å ikke ødelegge gimbal lager på grunn av skjevheter, men det må selvfølgelig justeres inn skikkelig ved montering av ny motor, hvis ikke får du ikke drevet på i det hele tatt. Sist gang vi renoverte motoren så tok vi ikke av drevet men satte bare tilbake motoren etter vi var ferdige med en ca 400 timers renovering. 30 timers gang tid så var det gjort igjen dessverre og nå gidder jeg ikke og skal ha en ny motor. Fant også en eldre men nyserva V6 205hk med forgasser til 28 000,- (lik den jeg hadde). Den er gammel men kommer jo mye billigere unna og trenger ikke tilpasses. Men jeg som du ligger i 5-7 eller 20-22 knop. Helt fra jeg kjøpte båten gikk den ikke bra så er usikker på hvordan den er med 205 friske hester. Legger ved bilde også. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 21.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 400 timers renovering. Her må det være en trykkfeil eller veeldig mykje kaffedrikking inne i bildet Sitér dette innlegget Link to post
Phyx Svart 21.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 400 timers renovering. Her må det være en trykkfeil eller veeldig mykje kaffedrikking inne i bildet Nja, klart det blir jo det også men om du kikker på bildet under så tror jeg du også forstår hvorfor. Egentlig så burde den vel ikke vært renovert i det heletatt. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 (redigert) Det ser ut som du har rett, dette er jo en motor du kan plukke ut av en hvem som helst Chevy Astro Van på huggern og skru mariniseringen nesten rett over, så å bruke 400 timer på å overhale en slik motor virker noe unødvendig, og minst 300 timer må ha gått med til planleggingen. Jeg har bygget noen motorer, og til sammenligning tok det rundt 20-25 timer å få dette : Til å bli dette: og den tiden er inkludert demontering, maskinering, syrevask, sammensetning osv. Dette er jo såpass enkle motorer at det skal vel nesten ikke være mulig å bruke 400 timer på noe slikt, med mindre du brukte q-tips og lunkent vann til å vaske de vippene? En slik motor som er overhalt skikkelig skal normalt være omtrent like god som en ny motor, og det hadde vært interessant å vite hva som kan ha gått galt etter 30 timers gangtid med en motor som det er brukt 400 timer på å gjennomgå? Det er selvfølgelig mulig å bruke lang tid på slikt, og være uheldig etter bare kort gangtid, selv nye motorer kan ryke etter få timer noen ganger, men du må ha hatt enormt uflaks eller så er det noe annet som ikke stemmer ? Drevet burde forøvrig vært tatt av når motoren ble satt inn igjen, hvordan fikk dere dette sammen og rett uten å ta av drevet ? Redigert 21.Februar.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Phyx Svart 22.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2012 Vi brukte nok for mange timer det rengjøring og fjerning rust generelt og ikke noe jeg skal utføre en gang til. Vi bruke også feil metoder og ble mye dobbelt arbeid siden dette var den første motoren som jeg har vært og skrud på, unntatt moped. Var ikke noen problem med og få det på plass. Brukte en kran på lastebil og motoren bare sklei rett inn men om det ble rett har jeg ikke sjekket men ikke hatt noe bråk eller uønskede lyder når installasjonen var klar. Så nå står jeg mellom noen valg fremover og det ene er en motor til 72' Penta V8 270hk sammen med ett Alpha one drev med litt tilpassing. Denne motoren er nesten ny med 2års garanti. Andre valget er og kjøpe en brukt V8'er for ca 30-35'. Båten kjøpte vi for 2 år siden og koster oss 110'. Så blir fort mye penger. Prisforskjellen blir ca 40' men da får vi en "ny" motor som yter bedre, og en kan beregne lenger levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 22.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2012 Selv har jeg en draco 24 som er en del tyngre en din båt . i den har jeg en 4.3 l efi 2000 mod, og er fornøyd og imponert over motoren, er villig, og går pent. før jeg handlet båten jeg har, prøvde jeg lik båt med eldre v8, kan ikke si jeg merket så stor forskjell bortsett fra grovere lyd, oppgitt bensin forbruk var også vesentlig høyere, så valget var ikke så vanskelig for min del. lettere og komme til motoren er det også, kjøper du v6 motoren passer den jo rett i, men ta av drevet og line den opp skikkelig med en gang, lykke til Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Phyx Svart 22.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2012 Godt mulig en V6 er mer en nok i denne da ja. Har ikke vært borti så mange som har denne båten, bare en, og han sier den skal gå bra med en V6 noe som jeg dessverre ikke har opplevd. Nå har nok den motoren som jeg har hatt ikke vært optimal men var vanskelig og få den opp i plan, virket som den ikke orket. Dette kan også komme av feil propell og kan type på det etter og ha snakket litt med folk siden med VP V8 270hk skulle ha samme propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Phyx Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Skulel ikke være noen problemer med høyden i motorrommet men det ble det vist. Er ikke mer en 59cm fra motorfestet til luka så blir nok noe annet en Penta V8. Satser da egentlig på en lik Mercruiser V6, 225hk (Vortex)men halv eller hel-ferskvannskjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Phyx Svart 25.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 Noen som vet hvor på drevet man kan se utvekslingen? Om det er 1:61 eller 1:81? Har som sagt et Alpha one Gen I. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 (redigert) Det er fire muligheter? 1. Det står normalt stemplet inn øverst på siden av drevet, se bilde (som er 1.65). 2. Det er en bokstav stemplet inn i drivakselen til drevet, se nedenfor. 3. Du kan telle tenner og sjekke listen nedenfor. 4. Rotere drevet og finne utvekslingen ved å se hvor mange runder propellakselen tar i forhold til drivakselen. Redigert 25.Februar.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.