Merlis Startet 21.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2012 Hei! Jeg har nå snakket med de som selger speedseal i England. Han skriver dette på mail til meg: to be certain it is best to give the engine serial number to Volvo and Ask them to tell you the Johnson pump 10- ??????????? number which was fitted to your engine. Er det Johnson som lager impellerhusene til Volvo? Skjønner ikke at det kan være så stor forskjell på impellerhus på VP TMD40a at han må ha serienummer osv? Jeg trodde det bare var å bestille et slikt lokk, men jeg har snakket med han i nesten hele dag. Jeg må visst ha et Johnson pumpe nummer? Noen som kan hjelpe meg med dette? På forhånd takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 VP har benyttet både Johnson og Jabsco. Fabrikant og type finner du på pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 Her er delenummer Der er:842843 Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
adeneo Svart 21.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 Det sitter mye Johnson pumper på VP motorer, og det er produsert mange forskjellige modeller av de pumpene, som ofte kan ha små variasjoner fra modell til modell, altså mellom pumpene, og det kan ofte være modellbytte på Johnson pumpene midt i en VP motormodell ettersom Johnson ikke nødvendigvis tar hensyn til VP sine modeller, og VP bare kjøper de pumpene som er tilgjengelige fra Johnson osv, derfor kan det nok være greit å ha nummeret på pumpen, og det skal normalt stå foran på lokket til den pumpen du har, dersom du i det hele tatt har det gamle lokket, og på noen står det på pumpehuset i stedet. Ofte er det små endringer på pakninger, ringer, tetninger og slikt, og lokkene går vel som regel over, men for å være sikker er det vel bare å ta en telefon til en VP forhandler og oppgi nummeret på motoren din så finner de normalt rette nummeret på Johnson pumpen for deg, men har også opplevd at de bare er oppført med VP delenummer, som ikke er det samme som Johnson nummeret, dersom det er det du trenger. Leif H. Strøm skaffer normalt alt av deler til Johnson pumper, og har også rimelig god peiling på disse pumpene, det er mulig de vet noe om hvilket nummer som er brukt på din motor, selv om jeg nok tror VP er mer rette stedet å forhøre seg, men Strøm vet ofte hvilke Johnson-nummer som gjelder for diverse VP delenummer. Dersom du skal ha den nye SpeedSealLife eller hva det nå heter, så kom gjerne med tilbakemelding på hvordan dette virker, selv har jeg aldri prøvd disse løsningene da jeg faktisk har skrutrekker tilgjengelig og ikke trenger "thumbscrews" på sjøvannspumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 22.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2012 Takk for hjelpen til dere alle! :) Jeg har sjekket opp litt i dag rundt pumpenummeret. Den lokale Volvo Penta forhandleren sa til meg at jeg måtte sjekke pumpenummeret som stod på pumpen da de ikke hadde mulighet til å se dette ut ifra registeret sitt. Jeg tar derfor turen ut til båten i dag for å lese av nummeret og få bestilt meg Speedseal Life. Jeg skal legge ut litt informasjon om produktet når jeg har fått det og testet det litt. Spent på hvordan det fungerer med tanke på at de mener at impellerlevetiden kan ganges med 3 etter som jeg forstod på han jeg snakket med. Jeg kommer til å bytte impeller årlig allikevel, men det blir artig å se om produktet er så bra som jeg har blitt forespeilet. Jeg har troen på dette produktet pluss McPeller til å bytte impeller med :) Nå begynner brikkene å falle på plass før årets sjøsetting i begynnelsen av april. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 22.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2012 Speedseal+Mcpeller =lett vedlikehold. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Merlis Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Jeg fikk ikke kjørt ut til båten og notert pumpenummeret i går da det endte opp med middag hos svigermor Jeg skal ut i dag og få tatt nummeret og etter dette skal jeg få bestilt et Speedseal lokk Jeg tror på det du sier Faxen angående enkelt vedlikehold med McPeller og Speedseal. Blir veldig morsomt å prøve det. Skal ta noen biler og legge ut info om det når jeg har fått montert det på. Tror dette blir bra! Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Jeg har hatt Speedseal i 7 år nå. Før var det 6 sekskantskruer, som satt under ekspansjontanken, noe som gjorde at jeg ikke kunne se skruene. Første gangen brukte jeg 3 timer på å få løsnet de. Etter jeg fikk Speedseal, så bruker jeg 5 minutter på å skru av lokket, sjekke impelleren, for så å skru på lokket. Lar to av skruene stå igjen, vri innpå lokket, setter så på de to siste. Ferdig. En ting jeg har lært er å teite til skruene med en tang, for sikkerhets skyld. Jeg opplevde en gang at de ikke var dratt til godt nok, med resultat at motorrommet ble fylt med vann. Det gikk bra. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.