Jump to content

Oppgradering av elektrisk anlegg i Jeanneau Sun Fast 37 seilbåt?

Konsensus

Recommended Posts

Holder på å fundere på hvordan jeg skal oppgradere el-systemet på min nyanskaffede Jeanneau Sun Fast 37 som jeg skal seile hjem fra England i Påsken.

Så langt ser jeg for meg følgende:

Ersatte det ene forbruks batteriet med to forbruksbatteri av typen AGM - Exide maxim 900-dc

Installere en Air-x 400 vindgenerator (som visstnok har intelligent lading av batteriene)

Victron BMW 600 eller nasa CLIPPER BM2 batterimåler. Har ikke helt bestemt meg for hvilken av disse to så langt. Victron virker mye enklere å installere. Stemmer det?

Installere en CTEK Batterilader - M200 12V / 15A / 200W

Noen som har noen synspunkt på om dette høres fornuftig ut? Vil helst bruke så lite penger som mulig, men det blir jo fort noen lapper. Bør jeg eventuelt installere en mer intelligent batterilader i båten, som kan håndtere landstrøm, ladestrøm osv.

El system på båt fremstår som temmelig finurlig, så setter pris på om noen kan komme med noen hjelpende vurderinger her :)

Har relativt moderat forbruk når vi ligger i havn, så jeg tror 15 A gjør susen. Etter det jeg vet så finnes det "bokser" som takler strøm fra flere forskjellige energiklider, men kjenner ikke til disse i detalj.

Fett nok å ha relativt lavt forbruk MENS man ligger i havn, men poenget med en større lader, er jo å minimere tiden på landstrøm før man kan reise videre og ikke for å dekke forbruket MENS man ligger i havn.

Nå vet ikke jeg tillstanden på eksisterende EL-Anlegget i båten du skal hente, så jeg vet jo ikke om du bytter kun for at det skal være nytt eller om du bytter fordi det eksisterende og muligens fungerende er veldig dårlig.

<<if it works, don't fix it>> er en læresetning som jeg stadig vekk minner meg selv om... Tryner rett som det er med å skru ting i stykker, men jeg begynner å bli flinkere.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Om du ikke er en sånn som hele tiden har full kontroll på alt, og som overvåker batteritilstanden kontinuerlig, og sørger for å styre hvilken batteribank som til enhvær tid får strøm, vil jeg anbefale et laderele / batteriseparator, som gjør jobben automatisk. Har selv et bep rele, men hadde jeg hatt en ren seilbåt, ville jeg gått for en ladeseparator av denne typen: http://www.seatronic.no/strom-batteri-isolatorer-c-50_193/quick-ladeseparator-p-1021For å eliminere spenningstapet.

RSL: "if it Works dont fix it" er ein grei regel på landjorda. På sjøen mener jeg det gjelder å være føre var, og et dårlig konstruert men fungerende elsystem kan være viktig å rydde opp i for å ikke ende opp strømløs i en situasjon hvor feks lanternestrøm er kritisk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...