Jump to content

Hva slags type tau til moring?

Elektro

Recommended Posts

Skal legge ut en ny moring og velger denne gangen tau mellom moring og bøye. Har i dag kjetting, men leddene slites og er farlig tynne mange steder, men man kan kanskje ikke forvente annet etter 10 år i sjøen. I tillegg ruster kjettingen kraftig selv om denne er (var) galvanisert.

Om vinteren slipper jeg kjettingen ned på sjøbunnen slik at ikke isen (har båtplass i en vik) skal ta å dra med seg bøye / moring. Er derfor interessert i et tau som synker. Hva slags synketau skal benyttes (polypropylen, nylon, hamp, etc)?

Båten ligger veldig godt beskyttet for vær og vind og veier ca 1600 kg. Noen eventuelle anbefalinger på tykkelse på tau mottas gjerne også.

Terylene.

Ikke nylon om du vil unngå (opp til mye) forlengelse ved påstand. Hamp er vel naturfiber som over noe tid går tilbake til naturen. Hampen kan se bra ut men kan likevel være svært dårlig.

Bruk noe som gjør at du unngår fil mot moring. F eks slange i spleist øye. Evt også innspleist en ekstra ende på en favn eller to mot moringen. Når den første er oppfilt så overtar nr 2. Rundslingser mot moring har jeg også sett brukt. UV stråling tar knekken på endel tau men om dette skjer under vann vet jeg ikke.

Syrefast kjetting er i og for seg bra, men syrefaste sjakler som står under vann vil over tid tæres i gjengepartiet og gå i oppløsning. Tror dette kalles spaltkorrosjon. Jeg brukte dette på en moring for noen år tilbake. Sjakkelen så like fin ut helt til jeg løsnet den. Til min store forskrekkelse var gjengepartiet oppspist og sjakkelen stod av "gammel vane". Sjakkelen holdt da kun et år. Og ja, -jeg er sikker på at det var syrefast jeg hadde kjøpt..

Om du skal bruke kjetting og sjakkler, bruk heller galvanisert.

Jeg for min egen del har gått over til flatsropper/løftestropper. Disse er veldig slitesterke og tåler mye.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...