Elektro Startet 22.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2012 Skal legge ut en ny moring og velger denne gangen tau mellom moring og bøye. Har i dag kjetting, men leddene slites og er farlig tynne mange steder, men man kan kanskje ikke forvente annet etter 10 år i sjøen. I tillegg ruster kjettingen kraftig selv om denne er (var) galvanisert. Om vinteren slipper jeg kjettingen ned på sjøbunnen slik at ikke isen (har båtplass i en vik) skal ta å dra med seg bøye / moring. Er derfor interessert i et tau som synker. Hva slags synketau skal benyttes (polypropylen, nylon, hamp, etc)? Båten ligger veldig godt beskyttet for vær og vind og veier ca 1600 kg. Noen eventuelle anbefalinger på tykkelse på tau mottas gjerne også. Sitér dette innlegget Link to post
hjg Svart 22.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2012 har persolig ikke noe erfaring med moring, pga. at jeg selv ligger ved flytebrygge, menherf.eks står det mye nyttig stoff. tror vist jeg skule lagt ut ny så tror jeg jeg hadde gått for et minst 20 mm tau som f.eks her dette er jo også fylt med bly så det synker jo som du skriver Sitér dette innlegget bruk vest! Link to post
Roger jo Svart 22.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2012 Jeg har i alle år brukt Trosse for den er GRATIS. Hvis du spør en av båtene som går fast i distriktet ditt og som har lagom tykkelse, så tenker jeg du får trosse nok. Her er en Tabell . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lnjk Svart 22.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2012 Terylene. Ikke nylon om du vil unngå (opp til mye) forlengelse ved påstand. Hamp er vel naturfiber som over noe tid går tilbake til naturen. Hampen kan se bra ut men kan likevel være svært dårlig. Bruk noe som gjør at du unngår fil mot moring. F eks slange i spleist øye. Evt også innspleist en ekstra ende på en favn eller to mot moringen. Når den første er oppfilt så overtar nr 2. Rundslingser mot moring har jeg også sett brukt. UV stråling tar knekken på endel tau men om dette skjer under vann vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 22.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2012 (redigert) Her er en beskrivelse fra Seasea tau Redigert 22.Februar.2012 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 22.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2012 Bruk syrefast kjetting. Råtner ikke og slites ikke i samme forstand. Burde ikke bli så veldig dyrt med mindre det er 50 m dypt Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Syrefast kjetting er i og for seg bra, men syrefaste sjakler som står under vann vil over tid tæres i gjengepartiet og gå i oppløsning. Tror dette kalles spaltkorrosjon. Jeg brukte dette på en moring for noen år tilbake. Sjakkelen så like fin ut helt til jeg løsnet den. Til min store forskrekkelse var gjengepartiet oppspist og sjakkelen stod av "gammel vane". Sjakkelen holdt da kun et år. Og ja, -jeg er sikker på at det var syrefast jeg hadde kjøpt.. Om du skal bruke kjetting og sjakkler, bruk heller galvanisert. Jeg for min egen del har gått over til flatsropper/løftestropper. Disse er veldig slitesterke og tåler mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.