Jump to content

Merkelig skiftende vannstand?

Sabrina

Recommended Posts

Hei,

Jeg var nede i båtstøen for å sjekke vannstanden. Ca 1m over normalen, men egentlig ingen dramatikk. "Elveblest II" lå som en svane i fortøyningen.

Men så la jeg merke til et merkelig fenomen som jeg ikke har oppdaget før. I løpet av 10-15 minutter sank vannstanden med ca 25 cm for siden å øke på igjen med 25 cm i løpet av de neste 10-15 minutter. Dette gjenntok seg i alle fall 4 ganger helt regelmessig mens jeg var i båtstøen.

Hva er årsaken til dette? Kan det være store dønninger med ekstrem bølgelengde?

Dette skjedde inne i Flekkefjorden, langt fra åpent hav. Har andre observert noe liknende, og har en god forklaring på fenomenet?

Mvh

sabrina

Hva er årsaken til dette?  Kan det være store dønninger med ekstrem bølgelengde?

Hei...

Årsaken er masse vind ute Nordsjøen som presser vannet innover i fjorden. Vindpresset er ikke konstant slik at når vinden slakker av går noe av vannet utover igjen, når vinden presser på for fullt igjen presses vannet innover i fjorden. Dette skjer uavhenig år flo og fjære men er lettest å observere ved høyvann.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...