Jump to content

Har kjøpt nye båtbatteri, Hva bør jeg gjøre før bruk?

keno

Recommended Posts

Heia.

Jeg har kjøpt meg 3 helt nye bosch heavy duty 140Ah(640 400 080), som skal være mine forbruksbatteri i en Bavaria 46C, båten var levert med slike batteri, så viderefører bare eksisterende installasjon som er fra 2005.

Har også et 70Ah startbatteri.

Batteriene blir laddet via en Mobitronic 945-012TB, 45A lader og VP D2-55, med en dynamo på ca 115A. Båten ligger med landstrøm hele tiden, når den ikke er i bruk.

Har lest den fantastiske tråden "AGM batteri - Hvem har best pris?" og spesielt innlegget om hvordan ta i bruk ett nytt batteri av Ole Petter, der han beskriver litt om dette.

Nå er jeg en peron som ofte må ha det inn med en stor teskjed første gangen. Men ønsker å kunne ha mine nye batteri lengst mulig.

Så hva bør jeg gjøre før jeg tar de i bruk?

I følge det du selv linket til fra Ole Petter, så skulle de belastes litt og lades litt noen ganger for å sette i gang en eller annen prosess.

Synd de enkleste dumme spørsmål ikkje fatter interesse hos de som kan strøm. Eg veit ikkje kva som er rett og galt, men ser ingen andre svarer...og prøver å huske litt...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Er det noen grunn for å skjekke syrevekten også. Og med hvilken temperatur skal denne måles på?

Bosch har satt ett stort klistremerke over alle proppene, så det skal vist ikke være vanlig å sjekke væskenivået i disse lengre :-)

Men fjerner nok dette klitremerket om noen år uansett, for å sjekke nivået.

Jeg hadde en gang en syremåler med integrert termometer, men all gummien er dessverre morknet.

Men her er i hvert fall bilde av selve termometerdelen som viser hva en skal legge til/trekke fra ved

de forskjellige temperaturene. Så dersom en feks. leser av 1280 ved 0oC må en trekke fra ca 20 slik at virkelig syrevekt er 1260. Altså, så er ikke batteriet helt toppladet.

Og dersom en har propper som kan åpnes, ville jeg så absolutt sjekket syrevekten og sjekket nivået på syren flere ganger i løpet av sesongen.

syrevekt.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er det noen grunn for å skjekke syrevekten også. Og med hvilken temperatur skal denne måles på?

Bosch har satt ett stort klistremerke over alle proppene, så det skal vist ikke være vanlig å sjekke væskenivået i disse lengre :-)

Men fjerner nok dette klitremerket om noen år uansett, for å sjekke nivået.

Er ikke de vedlikeholdsfrie DA?

Ikke fjern klistremerke da forsvinner garantien.

Er det disse

http://aa.bosch.de/a...4_T3_Europa.pdf

Ser Varta har samme nr.:

http://www.varta-aut...2&L=14&type=123

Du kan jo forske på de gamle siden de er like.

Bare 7 år høres ut som du kan ha ladet de i hjel,

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Linken til bosch viser mine batteri :-) men trodde at jeg hadde kjøpt meg batteri som kunne etterfylles, men dette er jo nå 100% vedlikeholdsfri :-(

De gamle prøver jeg å vekke til livet igjen, har nå en hvilespenning på 12,55v, men kun 12,20v under belastning.

Mulig de kommer seg etterhvert. Prøver å kjøre 14,7v inn på de med gjevne mellomrom, for å se om litt oppkok, kan hjelpe på spenningen.

Kan jo koke disse, siden det går å etterfylle batterivann, tror jeg.

Temperaturmåler skalaen til Lars H er jo kjempe bra å ha, for å sjekke de gamle batteriene. Jeg skrev ned syrevekten før jeg begynte med mine ekspiriment. Har også koblet på en Megapuls på disse.

Megapulsen gav litt nytt liv i batteriene, men ikke nok til at jeg kunne friskmelde de.

Hei.

Når det gjelder å få litt liv i gamle "fortapte" batterier, fant jeg for mange år siden frem et eldre dårlig startbatteriet på 62Ah som hadde stått uten lading i 3 - 4 måneder og hvor syrevekten var ganske forskjellig fra celle til celle. Det hadde da en spenning på 12,4volt. Jeg ladet det opp med en uintelligent 6A 14,4V lader i et par døgn til det ikke tok mer lading.

Så koblet jeg på en Megapulse MkIII duppeditt (som pulser med forhøyet spenning), og lot det stå med den tilkoblet og laderen på 13,5V i 2 uker.

Etter det, lot jeg det få et døgns hvile uten Megapulse og lader og uten forbruk, og da var da spenningen 12,7V og syrevekten mye jevnere enn 2 uker tidligere som diagrammet under viser. Men helt opp til 1,280 kom jeg ikke.

Etter det, brukte jeg dette batteriet hjemme i boden til å forsørge kokeapparat, varmeapparat ol. med strøm ved overhalinger hjemme.

batteritest.jpg

Hilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...