Jump to content

Edit History

dieselfan

dieselfan

Teerex skrev for 9 timer siden:

Fortsatt litt imponerende at den vesle 5-sylinderen klarer å dra den tunge og godt V-bunnede Windy 27 opp i 30 knop.

@Teerex - har hatt en uke hvor jeg har tenkt mye på nettop det..
Husker du 2009 når det var på mote å snakke ned denne motoren, fantastiske argumenter haglet... særlig fra den gjengen med moderat motorkunnskap men med grønn lakk på hjernen....

ahhh - det er tatt ut alt for mye hester den kommer til å eksplodere, en motor som er så lett kan aldri holde, 5 sylindre - det blir jo helt usymmetrisk den kommer til å brekke...

På den tiden var det utrolig mye jalla å lese fra folk som ikke ville oppgi kilde. Store nick her ikke som kun hadde "heard from a friend of a friend" historier...

Vet ikke hvor mange av disse motorene som er solgt eller egenimportert til Norge. Disse motorene er heller ikke perfekte. Jeg vet ikke om en eneste motor som er det. 

Uansett hvilken motor en skal ha så er det gunstig med grunnleggende motorkunnskap og å lese gjennom hele brukermanualen før en setter igang..

De som valgte å egenimportere FNM i viste hva de gjorde. I mitt tilfelle kostet en D3-220 ca 350' og en FNM HPEP225 ca 200' det var juni, Volvo kunne levere i september i beste fall på tross at det stod en motor tilgjengelig i sverige... VP Norge ville ikke levere den... Jeg dro til Italia og har ikke angret ett sekund.

Motoren føles sterk. Min subjektive mening: Veldig sterk og akselrasjonsvillig

I en båt opp til 2.5 tonn med moderat vannmotstand er den et godt valg.

Forbruket er som lovet og det er lavt.

Det er lite røyk og lukt.

Moderat støynivå.

Motoren leveres med integrert oljeskiftepumpe...  

Alle servicepunkter er meget lett tilgjengelige (2 sinkanoder sitter trangt)

Vekt - fortsatt, 15år senere er det ingen som leverer en vesentlig lettere motor

Du kan velge om du vil bruke Volvo 290/DPE eller Bravo drev...

I dag finnes det også forhandler i Norge med eget verksted.

Moderate utvendige mål.

dieselfan

dieselfan

Teerex skrev for 6 timer siden:

Fortsatt litt imponerende at den vesle 5-sylinderen klarer å dra den tunge og godt V-bunnede Windy 27 opp i 30 knop.

@Teerex - har hatt en uke hvor jeg har tenkt mye på nettop det..
Husker du 2009 når det var på mote å snakke ned denne motoren, fantastiske argumenter haglet... særlig fra den gjengen med moderat motorkunnskap men med grønn lakk på hjernen....

ahhh - det er tatt ut alt for mye hester den kommer til å eksplodere, en motor som er så lett kan aldri holde, 5 sylindre - det blir jo helt usymmetrisk den kommer til å brekke...

På den tiden var det utrolig mye jalla å lese fra folk som ikke ville oppgi kilde. Store nick her ikke som kun hadde "heard from a friend of a friend" historier...

Vet ikke hvor mange av disse motorene som er solgt eller egenimportert til Norge. Disse motorene er heller ikke perfekte. Jeg vet ikke om en eneste motor som er det. 

Uansett hvilken motor en skal ha så er det gunstig med grunnleggende motorkunnskap og å lese gjennom hele brukermanualen før en setter igang..

De som valgte å egenimportere FNM i viste hva de gjorde. I mitt tilfelle kostet en D3-220 ca 350' og en FNM HPEP225 ca 200' det var juni, Volvo kunne levere i september i beste fall på tross at det stod en motor tilgjengelig i sverige... VP Norge ville ikke levere den... Jeg dro til Italia og har ikke angret ett sekund.

Motoren føles sterk. Min subjektive mening: Veldig sterk og akselrasjonsvillig

I en båt opp til 2.5 tonn med moderat vannmotstand er den et godt valg.

Forbruket er som lovet og det er lavt.

Det er lite røyk og lukt.

Moderat støynivå.

Motoren leveres med integrert oljeskiftepumpe...  

Alle servicepunkter er meget lett tilgjengelige (2 sinkanoder sitter trangt)

Vekt - fortsatt, 15år senere er det ingen som leverer en vesentlig lettere motor

Du kan velge om du vil bruke Volvo 290/DPE eller Bravo drev...

I dag finnes det også forhandler i Norge med eget verksted.

Moderate utvendige mål.

• Create New...