Jump to content

Prosedyre for VHF oppkall fra jolla

kringeland

Recommended Posts

Da vi byttet båt fikk vi med en håndholdt VHF i tillegg til den stasjonære.

Søkte konsesjon for begge.

Det hender ofte at jeg tar en tur i jolla og fisker mens resten av familien er ombord i moderskipet.

Tenkte det kunne være greit å ha med Vhf om noe skulle oppstå , men hvordan kaller jeg opp moderskipet ? (Eller motsatt ) :confused:

Jeg har jo bare et kallesignal.

Mulig jeg ikke fulgte skikkelig med på kurset men kan ikke huske vi lærte om dette.

Hvordan praktisere dere andre dette ?

Redigert av kringeland (see edit history)

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Du kan bruke L1, L2 og L3 kanalene mellom fritidsbåter.

Bare avtal med moderskipet på forhånd hvilken kanal du vil bruke, trenger strengt tatt ikke være noen av L-kanalene men disse er reservert for lystbåttrafikk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei.

Kan ikke dy meg, men her er litt avsporing til. Naboen hadde tidligere en seilbåt og jolle med spesielle navn. Skulle de ropt på hverandre med VHF hadde det blitt litt spesielt. Moderskipet het nemlig "Kor e' vi" og jollen "Hakk'e peiling"!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Med henhold til kallesignal, hva bruker jeg her.

Har ikke "døpt" jolla,men det er kansje en ide å gjøre dette med tanke på oppkall ?

Jeg tror jeg ville brukt båtnavnet og hengt på ordet "jolle" etterpå.

Da kan det bli noe sånt:

Trudelutt, Trudelutt, Trudelutt,

dette er Trudelutt jolle.

Og svaret blir da:

Trudelutt jolle,

Trudelutt svarer

Gerhard

(Lars, jeg måtte bare låne det første navnet jeg kom på)

. . .  Og svaret blir da:

Trudelutt jolle,

Trudelutt svarer Gerhard (Lars, jeg måtte bare låne det første navnet jeg kom på)

Helt greit det, og båten er oppkalt etter kona, Trude.

I den forbindelse må jeg få lov til å komme med et annet ordspill.

Da vi giftet oss het hun Trude Eliassen, og jeg Lars Helgesen. Og hun valgte å ta mitt etternavn, slik at hun nå heter Trude Helgesen. Jeg lurer imidlertid om hun hadde tatt mitt nav om jeg hadde hatt navnet Lars Lutt? :rolleyes::yesnod:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...