Jump to content

Motorbytte Fjord 21 weekender


lassepelle

Recommended Posts

Hei. Har en fjord der det sitter en omc 1988 4.3 4bbl i. Motoren har stått tørt og varmt inne på lager, mens akterspeilet ble reparert i sommer. Nå som våren nærmer seg så tenkte jeg at jeg fyrer igang maskina etter oljebytte og ser at alt er like bra som det var når jeg tok den ut... Det var det ikke desverre.

Viser seg at det har kommet kjølevann i olja og jeg kjenner at det er på tide å bytte evt overhale maskina.

 

Symptomene som kom er høyt oljetrykk(rundt 4-5 bar ved 2000 rpm) og dette med vann i olja da. Oljetrykket har jeg verifisert med manometer og det ligger for høyt i forhold til hva jeg har lest.

 

Noen som vet om det er lurt å overhale? eller burde jeg bytte hele stasen til komplett mercruiser oppsett?(har alpha gen2 drev). Isåfall om noen her kanskje har en merc 4.3 og transom som skal selges billig? Hadde vært utrolig digg å kommet seg på sjøen i sommer kjenner jeg :)

Link to post
Share on other sites

Hoi :) Eneste oljekjøleren er på servostyringa, så jeg tror ikke det er der. Også har jo motoren stått varmt da dette har skjedd, så jeg håper at blokka er hel. Ved nærmere inspeksjon har jeg sett at det er noen riper i ene sylinderveggen. Ikke spes dype, men akkurat så jeg kan kjenne de med neglen. Kan man kjøre med sånne riper eller vil det bare bli verre? Jeg er ikke fremmed for å bytte motor, men da blir det fort kostbart..

 

Det beste hadde vært om det var mulig å kjøpe et komplett pakningssett å bytte alt sammen, så jeg kan bruke motoren noen år til. Blir jo ikke mange timene pr sesong som motoren går. Kanskje 30-50 timer å da sjeldent mer enn 2000 rpm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...