lassepelle Startet 24.Februar.2012 Del på Facebook Startet 24.Februar.2012 Hei. Har en fjord der det sitter en omc 1988 4.3 4bbl i. Motoren har stått tørt og varmt inne på lager, mens akterspeilet ble reparert i sommer. Nå som våren nærmer seg så tenkte jeg at jeg fyrer igang maskina etter oljebytte og ser at alt er like bra som det var når jeg tok den ut... Det var det ikke desverre. Viser seg at det har kommet kjølevann i olja og jeg kjenner at det er på tide å bytte evt overhale maskina. Symptomene som kom er høyt oljetrykk(rundt 4-5 bar ved 2000 rpm) og dette med vann i olja da. Oljetrykket har jeg verifisert med manometer og det ligger for høyt i forhold til hva jeg har lest. Noen som vet om det er lurt å overhale? eller burde jeg bytte hele stasen til komplett mercruiser oppsett?(har alpha gen2 drev). Isåfall om noen her kanskje har en merc 4.3 og transom som skal selges billig? Hadde vært utrolig digg å kommet seg på sjøen i sommer kjenner jeg :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lassepelle Svart 26.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Ingen som har noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Kan vel være at du slipper unna med bytte av topppakning? Uansett bør du vel ta av toppen og inspiserere før du kan gjøre en kvalifisert gjetning om hva som må til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 båtmotor er dyrt så jeg ville nok tittet på topper og evnt eksterne oljekjøler etc di gangene jeg har fått vann i olja har det vært oljekjøler Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
lassepelle Svart 26.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Hoi :) Eneste oljekjøleren er på servostyringa, så jeg tror ikke det er der. Også har jo motoren stått varmt da dette har skjedd, så jeg håper at blokka er hel. Ved nærmere inspeksjon har jeg sett at det er noen riper i ene sylinderveggen. Ikke spes dype, men akkurat så jeg kan kjenne de med neglen. Kan man kjøre med sånne riper eller vil det bare bli verre? Jeg er ikke fremmed for å bytte motor, men da blir det fort kostbart.. Det beste hadde vært om det var mulig å kjøpe et komplett pakningssett å bytte alt sammen, så jeg kan bruke motoren noen år til. Blir jo ikke mange timene pr sesong som motoren går. Kanskje 30-50 timer å da sjeldent mer enn 2000 rpm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.