Jump to content

Forsøk på svindel på finn.no ?


Rastløs

Recommended Posts

Jeg har båten min for salg på finn.no Det er heller laber aktivitet (skjønt den har ikke ligget ute for salg i mer enn 5 dager)

 

Jeg får imidlertid opp til flere henvendelser på sms med forskjellige avarter av samme beskjed (- noen skrevet på engelsk og noen på norsk)

 

Det går ut på følgende: " hei jeg har sett båten din på finn.no. Jeg er interessert bla bla, kan du svare meg direkte på min email adresse xxx@gmail.com

 

- Noen som har opplevd liknende og faktisk svart på meldingene. ? ( Mistenker at jeg da får en haug av SPAM eller noen annet muffens i retur)

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Opprettet en Yahoo konto, og svarte via den.

 

Det var en bil som vi skulle selge. Hadde morsomt i noen dager med å heve og senke prisen, de var like seriøse.Jeg oppga ingen detaljer i fra sms meldingen som jeg fikk i fra disse folka, svarte kun i vage vendinger.

 

Bruk fantasien å ha det litt gøy igjen

 

Hadde aldri svart i fra mobiltelefon eller en e-post som er i daglig bruk.

 

good luck

Link to post
Share on other sites

Den største svindleren er vel sannsynligvis finn.no som bruker sin monopolposisjon til å flå kundene med blodpriser mens man drar inn milliarder på å fylle hele siden med reklame, men ja, dette er vel ikke noe uvanlig når man legger noe til salg, normalt så tar de som er genuint interessert kontakt per telefon i stedet for å sende slike meldinger, men det finnes også en del ungdom som ikke har lært at telefonen er til å ringe med, så det kan selvfølgelig være at noen av disse er seriøse, selv om det nok er tvilsomt.

Link to post
Share on other sites

Solgte en bil for en måends tid siden, svarte på en av de sms'ene med en søppelmailkonto kun til useriøse formål. Prøvde å få hekta noen av disse, da de i noen svindelforsøk dukker opp på visning. Tenkte tanken med å ha politiet standby. Desverre ble det aldri fast fisk. Morsomme var da bilen ble solgt fikk jeg en 'finn' mail fra en av disse, der de ville ha kedittkortnummeret mitt fordi jeg hadde slettet objektet, 'finn' ville da 'tilbakebetale' meg annonsekostnaden siden bilen ikke ble merket som solgt.

Ganske morsomt å se, mailen var rimelig god. Sikkert noen som går i baret der. Ironisk nok fikk jeg mailen på søppelkontoen min og ikke på den adressen jeg har registrert på finn;=).

Fowrwardet all info til abuse@finn, men det hjelper nok ikke stort, når mailen går via mailsevere i asia.

Dess flere oppegående personer som svarer og holder disse søppelhuene i dialog dess mer få de og gjøre og forhåpentligvis mister oversikten. Jeg sier KJØR PÅ, opphold dem! Spam dem!

Link to post
Share on other sites

Den største svindleren er vel sannsynligvis finn.no som bruker sin monopolposisjon til å flå kundene med blodpriser mens man drar inn milliarder på å fylle hele siden med reklame

Men hva er egentlig værst? Betale 449,- hos finn-monopolet som «drar inn milliarder» blablabla i tillegg eller betale f.eks. 4 x 300 hos konkurrerende ikke-monopolister som også «drar inn milliarder blahblattblæh» for å få samme annonsedekning? Hva er billigst? Hva er enklest? Og ikke minst, hva er enklest når man skal kjøpe noe?

Link to post
Share on other sites

@quantumduck - Er jo enig i at det ikke finnes noe alternativ, det er derfor jeg kaller det "monopol", men ut i fra reklameinntektene alene så tjener Schibsted så mye penger på finn.no at annonsene burde vært gratis, og ikke kostet nesten 500 spenn.

Venter spent på en konkurrent som kan ta over markedet med gratisannonser, men det har jeg gjort noen år nå og det ser dårlig ut, det bare irriterer meg at man kan ha over 60% fortjeneste på en omsetning på noen milliarder uten at noen andre kommer på markedet med noe bedre og billigere (les gratis), eller at kundene reagerer negativt (noe som ikke ser ut som det er noe problem, finn.no har jevnt øket prisene med flere hundre prosent de siste årene, uten at noen har reagert overhode).

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber mye med Sverige. Der er det et salig kaos med nettsteder. Jeg skulle f.eks sette inn annonse for å ansette nye folk. Det å velge nettsted var en liten utfordring. Slik sett er jeg enig i at det er helt fabelaktig for en "tilbyder" å kun måtte forholde seg til en leverandør av annonsetjenester. Det er nesten himmelrike spør du meg. - Men nå er vi vel litt langt unna årsaken til tråden ble startet eller ? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Er det egentlig så ille å betale 4-500 for å få solgt noe til flere hundre tusen? Ser man prosentvis sum av salgssum i annonsesum, er det ikke rare greiene. Men man kan jo alltids la en megler ta jobben og betale flere tusen eller en større prosent av salgsummen for jobben.

Men det jeg er enig i her er at Finn skulle gjort mer for å sikre at kundene sine ikke ble plaget med spam og svindel. Solgte nettopp en bil, der jeg fikk 10-12 sms av luguber karakter (laget tråd i OT om dette). Opprettet hotmail-konto og svarte litt tilbake. Fikk flere mail via Finn i tillegg, både om "refundering" av annonsekostnad og forespørsler om verifisering av opplysninger. Har til og med fått flere sms nå lenge etter bilen er solgt. De er virkelig ivrige...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...