Jump to content

Kjøpe plotter. Velge raymarine e7 , e97 eller E90W


keno

Recommended Posts

Heia.

Jeg ønsker å bytte ut min raychart 435, siden nmea utgangen ikke fungerer. nmea'en brukes til VHF og autopilot.

Men også for at de nye funksjonene til spesielt e-serien er fristene. Har både iphone og ipad og da er det jo kjekt å kunne se plotteren på flere plasser.

Har forstått det slik at E-serien er bedre en e-serien, men e-serien har mere tidsriktige funksjoner i mine øyner.

Har tenkt å bruke en plass mellom 10-20.000,- på kartplotter, men ønsker også mest for pengene.

Den skal bygges ut senere med radar og AIS, disse skal monteres på en stang helt akter og på styrbord side som også må kjøpes inn.

 

Har jo lyst på den nye e97 eller e127( med ekkolodd) som kommer, men kan ikke vente i all evighet på en av disse.

 

Har dere synspunkter på mine ønsker, eller anbefalinger?

 

Den skal monteres i en seibåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes e7 virket utrolig kult og har prøvd den i forskjellige butikker og på gtb messa.

den er vel ganske liten, men blir kanskje bedre med en ipad som skerm? Tror nok 12 tommeren blir bedre men jeg vil også ha plotteren til sesongen son kommer.

vet noen om man kan ha forskjellige ting oppe på plottereb og ipaden?

Link to post
Share on other sites

Jeg driver og undersøker litt om e12. Ser at raymarine har et konverteringskitt. Det jeg ikke vet ennå er pris og om jeg kan bruke gamle radaren min.

 

Har sendt mail til seatronic. Forventer at de større versjonene er klare denne våren

 

Vi båtägare har testet e7, og de er begeistret

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg nok det blir en e127 utpå våren. Den skal passe fint inn i min POD.

Men tror jeg tar leveringsdatoen med en stor klype salt. Syntes det tok veldig lang tid før noen begynte å selge e7 her i landet.

Det følger endel kostnader med å installere en nyere plotter. Så må også gå til ansaffelse av en seatalk-seatalkNG konverter, da jeg har st60 instrumenter

Men gleder meg allerede til den dagen jeg kan bestille en ny plotter :clap:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Bitteliten: Til sommer skal du se mit nye navigationsudstyr med 2x Simrad NSS-touchskærm og broadband radar. Der er altså forskel på generationerne! De nye plottere har virkelig udviklet sig i brugervenlighed og konnektivitet. Du er bagud i dimse-racet....:wink:

 

Jeg har nettopp bestillt ett lignende oppsett med 2x Raymarine e7(d) og HD-radar. Gleder meg til å koble dette opp og teste :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med Raymarine på Sjøen for alle, og de sa at de "gamle" C- og E-plotterne blir faset ut etterhvert, slik at de nye c- og e-plotterne overtar. Vet ikke helt om jeg stoler på dette, men det selgerne sier må vel ofte tas med en klype salt? (Jeg har f.eks. kranglet med en bilselger som hardnakket påsto at en BMW 1-serie hadde forhjulstrekk. :smiley: )

 

Uansett, jeg har veldig lyst på en Raymarine-plotter når jeg skal bytte, men jeg er veldig usikker på om det er verdt å betale mange tusen for å få touch-skjerm. Er det flere som har gjort seg opp meninger om dette? De aktuelle modellene for min del er c127 og e127, der prisforskjellen er mange tusenlapper. Jeg vet at e127 har flere kamerainnganger enn c127, som bare har en, men jeg ser ikke dette som noen begrensning for min bruk.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Nye c og e er betydelig raskere i kartoppdatering enn gamle EW. Touchskjerm er kjekt å ha. Enkelt å legge ruter, enkelt å flytte segrundt i kartet. Jeg ville ikke valgt 3-4 år gammel teknologi om jeg skulle kjøpt nytt i dag.

 

Jeg tukla med nye og gamle for å sammenligne her om dagen

Link to post
Share on other sites

Ikkje bra detta her. Ikkje bra ? Får starte forhandlingene med ØKH etterhvert.

Merodukt

Hva er verdien på to E 120 classic? Nada?

 

 

Ikke godt å si hva verdien av E-Classic er, bortsett i fra at plotteren er treg, er dette fortsatt et bra instrument. Som ekkolodd- og radarskjerm gjør det tilnærmet samme jobb som de nye modellene. Jeg har en E80 sammen med en HD Digital radar og er godt fornøyd, kjører den stort sett bare som radar. Eneste funksjonaliteten jeg ikke får er 48rpm modus og innstilling optimalisert for å finne fugler. To uavhengige radar ranger støttes av Classicen.

 

Byggekvaliteten på E Classic er gedigen, den er bygd som et militærprodukt, de nye ligner mye mer på forbrukerelektronikk, laget I Kina er de også . Vil ikke bli overrasket hvis Classicene fortsatt virker når de nye modellene tar kvelden om noen år.

 

Jeg har en Simrad NSS jeg brukes som plotter og ingen tvil om at siste generasjons multifunksjonskjermer er en annen verden når det gjelder hastighet og brukervennlighet.

 

Bytt ut den ene E120en med en e127, bruk den andre til radar og ekkolodd. Du kan selge DSM modulen også, E Classic kan bruke den innebygde ekkoloddmodulen i en ny e serie.

 

Tror du blir positivt overrasket over hva du kan få for E120en på finn.no, er mange som ønsker seg stor skjerm, men som ikke har råd til en ny.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...