ahjal Startet 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2012 Skal det ikke følge med servicehefte på utenbordsmotor? Har en suzuki DF90-2010 modell, forrige eier har nettopp hatt 20 timers service, og han har ikke fått noe servicehefte fra forhandler. er det slik at dette ikke eksisterer?, siden all informasjon som gjøres med motor ligger hos eventuell forhandler og kan fåes der? håper noen har kjennskap til dette. Sitér dette innlegget Link to post
jkn Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 Det finnes servicehefter som forhandlerene kan bestille av importøren og dele ut til kundene, men det er ikke standard. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 Kjenner du til forhandleren som solgte og tok klargjøring, og eventuelt den forhandleren som tok 20 timers service vil jeg anbefale deg og å få et servicehefte derfra. Ved salg om noen år vil den boka være gullverdt tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 Servicehefte er vel i grunnen bare et bok med stempel i.... Det som etter mitt syn er viktig å ha alle kvitteringer på hva som er utført og hos hvilken forhandler/verksted.. Da kan dette etterprøves i forhandlers/verksteds database om det stilles tvil ved ektheten. Så du kan fint lage et eget servicehefte med en ringperm som du samler alle kvitteringer fra service og annet vedlikehold som er gjort.. Gjerne sortert i henhold til dato... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
"Mathilde" Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 Enig med sydvesten. En slik ringperm gir en mye bedre historikk på hva som egentlig er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 Enig med "Mathilde", som er enig med Sydvesten. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 Fikk heller ikke utlevert noe servicehefte da min 90hk Suzuki var helt ny i 2007, men jeg har kvittering på alt som er gjort med motoren, og disse ligger i en ringperm sammen med kjøpskvittering og annen relevant informasjon om båt og motor. Ringpermen er i grunnen en fin oppfinnelse! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 Har heller aldri fått noen form for service-hefte på noen av mine nye outboardsmotorer som er kjøpt i senere år, men gjort som de andre her, samlet alt av kvitteringer på utført vedlikehold/deler/olje etc. i ei mappe. Like greit det. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 På min 5hk Parsun fulgte det knapt med manual når den var ny!!! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 Har hatt mange utenbordsmotorer, nåværende er en Suzuki DF140. Har alltid fulgt med servicehefte fra forhandler, også med den siste. Veldig greit å ha disse heftene med stempler som dokumenterer at serviceintervallene er fulgt. Ellers enig i at kvitteringene på hva som er gjort er svært viktig å ta vare på. Begge deler er greit å kunne forelegge for en kjøper ved ev. videresalg av brukt motor. Sitér dette innlegget Link to post
Brakkvannsseiler Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 Jeg har en Suzuki df90atl 2010model, ca 180 timer. Denne motoren koster vel idag +/- 115 000 i "løsvekt", dvs. uten båtpakke og er en meget avansert motor med mye fintfølende elektronikk osv.Selvfølgelig skal det følge med service hefte på motoren!!!!! Hva som blir utført under en service er en ting(det finnes endel hobbymekanikere som liker å tukle med ting de ikke har peiling på og mener at en "hjemmeservice" er 4 ganger bedre enn det man får hos en aut.mekaniker), men det er meget viktig at utført service arbeide blir innsendt, i dette tilfelle med Suzuki til importør/forhandler les Erling Sande. Importør/forhandler kan gi opplysninger om innmeldte servicer osv. Det hjelper svært lite å kontakte importør/forhandler ved havari i garantiperioden hvis ikke servicer er utført etter manualen. Ved å opplyse om motornummer til Erling Sande vil de gi deg opplysninger om motoren og hva som er utført på den. En annen ting som skurrer vesentlig er at service hefte er "borte/mangler". Du er vel ikke så dum at kjøper en nyere bruktbil på øverste hylle uten servicehefte............. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 Emig med siste taler, hvis serviceheftet er borte / mangler, bør det skurre hvis du er i ferd med å kjøpe en brukt motor. Kan jo i verste fall også være tyvegods? Sitér dette innlegget Link to post
ahjal Svart 26.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Har undersøkt litt rundt dette og fått opplyst hos flere forhandlere at det ikke noe standard å levere ut/med servicehefte på motor. Det som er viktig og som de fleste gjør er å ta vare på kvitteringer, det er jo først og fremst 20 og 100 timers servicer som tas hos forhandler/merkeverksted, og så tas servicer som faller utenom garantitiden som regel av eier selv. Når det gjelder denne båt/motor så har jeg mottatt originale eierbevis på båt og motor med stempel fra forhandler. Så her er det ikke snakk om noe tyvgods. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.