Jump to content

Skal det ikke følge med servicehefte på utenbordsmotor?


ahjal

Recommended Posts

Servicehefte er vel i grunnen bare et bok med stempel i.... Det som etter mitt syn er viktig å ha alle kvitteringer på hva som er utført og hos hvilken forhandler/verksted.. Da kan dette etterprøves i forhandlers/verksteds database om det stilles tvil ved ektheten.

 

Så du kan fint lage et eget servicehefte med en ringperm som du samler alle kvitteringer fra service og annet vedlikehold som er gjort.. Gjerne sortert i henhold til dato...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Har hatt mange utenbordsmotorer, nåværende er en Suzuki DF140. Har alltid fulgt med servicehefte fra forhandler, også med den siste. Veldig greit å ha disse heftene med stempler som dokumenterer at serviceintervallene er fulgt. Ellers enig i at kvitteringene på hva som er gjort er svært viktig å ta vare på. Begge deler er greit å kunne forelegge for en kjøper ved ev. videresalg av brukt motor.

Link to post

Jeg har en Suzuki df90atl 2010model, ca 180 timer. Denne motoren koster vel idag +/- 115 000 i "løsvekt", dvs. uten båtpakke og er en meget avansert motor med mye fintfølende elektronikk osv.Selvfølgelig skal det følge med service hefte på motoren!!!!!

Hva som blir utført under en service er en ting(det finnes endel hobbymekanikere som liker å tukle med ting de ikke har peiling på og mener at en "hjemmeservice" er 4 ganger bedre enn det man får hos en aut.mekaniker), men det er meget viktig at utført service arbeide blir innsendt, i dette tilfelle med Suzuki til importør/forhandler les Erling Sande. Importør/forhandler kan gi opplysninger om innmeldte servicer osv. Det hjelper svært lite å kontakte importør/forhandler ved havari i garantiperioden hvis ikke servicer er utført etter manualen.

Ved å opplyse om motornummer til Erling Sande vil de gi deg opplysninger om motoren og hva som er utført på den.

En annen ting som skurrer vesentlig er at service hefte er "borte/mangler". Du er vel ikke så dum at kjøper en nyere bruktbil på øverste hylle uten servicehefte.............

Link to post

Har undersøkt litt rundt dette og fått opplyst hos flere forhandlere at det ikke noe standard å levere ut/med servicehefte på motor.

Det som er viktig og som de fleste gjør er å ta vare på kvitteringer, det er jo først og fremst

20 og 100 timers servicer som tas hos forhandler/merkeverksted, og så tas servicer som faller

utenom garantitiden som regel av eier selv.

Når det gjelder denne båt/motor så har jeg mottatt originale eierbevis på båt og motor med stempel fra forhandler.

Så her er det ikke snakk om noe tyvgods.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...