Rastløs Startet 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2012 (redigert) Jeg har bestilt meg en Kannad safelink solo gps PLB fra England. Jeg har fått tilbakemelding fra leverandøren at jeg må oppgi mitt "skips" navn, mmsi nummer og kallesignal slik at de kan få programmert den. Er det slik at man må ha en egen konsesjon for PLB eller går det på min eksisterende konsesjon på båten ? Ut i fra den informasjonen de etterspør fra England virker det som om det går på samme konsesjon, men er det ikke slik at PLB må ha egen konsesjon ? ( og dermed 600 kr ekstra i året) Redigert 24.Februar.2012 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 Den går på samme konsesjon. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Rastløs Svart 24.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 jammen da kan jeg jo kjøpe en til da, slik at det faste mannskapet har hver sin (kona) koster jo bare 160 pund Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 (redigert) På min plber det egen konsesjon , ikke fra maritim radio. Koster 600 per år. EBIRP, VHFer og AIS går på egen lisens fra maritim radio. Plb er programmert med prsonlig info, ikke mmsi etc Redigert 24.Februar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 24.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 @ Bitteliten. Det er netopp derfor jeg lurer på hva somer hva. Denne saken er en såkalt PLB, men Marine superstore skulle ha info om båtens mmsi, navn og kallesigna for å programmere den, så da må det jo nesten gå på konsesjonen til VHF´n allikevel eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 (redigert) Det er korrekt det bitteliten sier. EPIRB skal progammeres med MMSI, men ikke PLB. EPIRB og PLB er ganske like i funksjon, men EPIRB er knyttet til båten og båtens VHF-lisens, mens PLB er personlig og kan tas med overalt. Mener du at du har kjøpt en PLB og de ber om MMSI, så har enten du eller de misforstått et eller annet. Redigert 24.Februar.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Rastløs Svart 24.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 Tja når du kjøper denne enheten hos marinesuperstore.com må du velge et tilleggsprodukt for registering for none UK citizens. Hvilket jeg gjorde. Jeg registrerte ikke all info da jeg kjøpte, så jeg har fått en retur mail hvor jeg blir bedt om å oppgi mmsi, båtnavn og kallesignal. - og da kan jeg ikke forstå annet enn at selv om denne saken er en PLB så blir den registrert et eller annet sted med min båts "creds". - og hvis jeg en gang må trykke på knappen så er det en eller annen sentral, som er forbundet med satelitt systemet, som iverksetter en eller annen aksjon ? ( uavhengig om jeg har betalt ekstra lisens??????) Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 En PLB krever konsesjon fra Post- og teletilsynet: Ptt. Det koster kr 600,- pr år. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Rastløs Svart 24.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 Men igjen så lenge UK har eget produkt for "none UK cosumers" for registrering så er jeg vel registrert i UK, uten å måtte betale enda en skatt til Jens Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 mulig jeg har misforstått noe, men jeg hadde samme diskusjon med tidligere eieren av min nye båt. I min nye båt er der en EPRIB og en PLB, begge er med samme MMSI-nummer og er begge registrert på båten. De går begge på samme lisens. Selv har jeg en egen PLB som er registret på meg personlig, og den har egen lisens. Jeg tror altså at det er måten man registrer PLB`en på som avgjør om man må ha egen lisens. Men som sagt jeg kan ha misforstått.. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 På min plber det egen konsesjon , ikke fra maritim radio. Koster 600 per år. EBIRP, VHFer og AIS går på egen lisens fra maritim radio. Plb er programmert med prsonlig info, ikke mmsi etc Samme her, og da kan jo den personlige være med mange andre plasser, på fjellet, i andre båter, osv. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Rastløs Svart 24.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 (redigert) Her tror jeg man er ved sakens kjerne. Jeg har liksom en liten misstanke om at hvis man registrer den saken som en eprib ( mao ment kun for bruk med båten) så får du den under lisensen på båten. Hvis den registreres som en PLB så må du betale egen lisens. - Er den registrert med MMSI osv så kommer opplysninger om båten opp. Er den reg. med personlige opplysninger så kommer DU opp, - og dermed forskjellige bruk og lisenser. - men du får sannsynligvis hjelp når du trykker på knappen i Jotunheimen allikevel. ( Og hvis du har med Eprib´n til båten med til Jotunheimen, og trykker på knappen får du hjelp da også) Redigert 24.Februar.2012 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 (redigert) @Bjørski: Du har nok rett. Det er i prinsippet liten teknisk forskjell på en EPIRB og en PLB. Men en PLB er ment som en personlig nødpeilesender som du kan ta med deg uavhengig av hvor du er, og hvilken båt du er på. Den er registrert med dine personlige nødkontakter helt uavhengig av en bestemt båt. Det er viktig at en PLB er riktig registrert hos norske Ptt. Et eksempel på feil registrering fikk vi når Rambler 100 gikk rundt i Fastnet Race siste år. En av mannskapet hadde en PLB som ble utløst, men den var registrert på et firma i USA og skapte stor forvirring hos letemannskapene. Til dere som kjøper PLB, ikke slurv ned registreringen for å spare penger! Gjør det dere skal hos Post- og teletilsynet. Det er viktig den dagen senderen evt. må utløses! Redigert 24.Februar.2012 av Zhik (see edit history) Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Rastløs Svart 24.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 (redigert) Kan jo være enig i det, men jeg synes det er pussig at denne enheten koster over det dobbelte i Norge enn i England, selv med frakt og moms. Forhandleren i England har vel avanse også ? . Signalet blir vel lokalisert til samme sted selv om man har en alternativ registrering på enheten ? Hvis jeg kan slippe enda en avgift til Jens så er føler jeg at jeg har hatt en liten personlig seier. Redigert 24.Februar.2012 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 Jeg liker at plb også gir NOK info. Next of Kin. Da kan pårørende varsles og gi info. Jeg bruker min plb både på land og vann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.