Jump to content

hvilket vindror er dette?


Ninjan

Recommended Posts

Har kjøpt med et vindror, Det står windpilot på det, men hvis jeg søker på google kommer en annen type opp.

Altså windpilot pacific og pacific plus osv. men ikke det jeg har.

Mitt tror jeg er samme type som Jarle Andhøy hadde på Berserk 2.

Det har ei stor "vindfløy" med seilduk og jeg kan bruke roret som nødror. Veldig enkelt prinsipp, med kun to tannhjul.

 

Men nå skal jeg montere det og det hadde vært kjekt å sett et par bilder av samme vindroret som jeg har montert, så jeg får noen tips hvordan jeg skal gjøre det. Men jeg finner ikke et eneste bilde av tilsvarende ror! Noen som kan hjelpe?

www.vikingsonadventure.blogspot.com

Link to post
Share on other sites

Det har aldri blitt brukt før, det passet ikke på båten til den tidligere eieren, så det er "nytt"

Båten er en 26ft Nord 80. Det er vel et kjent problem at vindror ikke fungerer alt for godt i medvind, men hvorfor mener du det ikke vil gjøre det ellers?

www.vikingsonadventure.blogspot.com

Link to post
Share on other sites

Roret monteres i senter av akterenden "i vater" og med rorbladet under vann. Hvor langt ned avhenger av

hvor høyt/lavt vindfløyen ender. Men roret bør jo ha styrekraft når hekken løfter seg.

 

Klammerne festes rundt røret mellom ror og vindfløyen. Jo større avstand det er mellom dem

des bedre. Om de medfølgende stagene ikke passer må du få laget nye. De bør skråstilles

i begge akser, slik at de holder akslingen i posisjon.

 

Uten å vite hvilken type akterende du har på båten, her er et forslag:

Du kan f.eks. la de nederste stagene gå ut i en omvendt V nedover og feste dem på hver sin side i akterenden. De øverste kan du la gå rett inn mor dekket og gjerne feste dem to steder i dekket,

slik at de også tar noe av de vertikale kreftene.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det der er komplett, minus to stag.

 

Rorakslingen går inne i røret opp til det store tannhjulet.

Dette er i inngrip med tannhjulet på vindfløyen. Tannhjulet fries fra akslingen når kursen settes.

Dvs. roret settes midskips og vindfløyen ligger stødig i vinden og så låses tannhjulet.

Endrer kursen seg vil vindfløyen dreie og gi kontra-ror via tannhjulet.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Roret er greit nok til sitt bruk og forklaringen din GeirT er korrekt, men hadde helst sett at ror-bladet kunne svinges ut av sjøen ved behov under slør på tross av at bladet vil følge sin egen rytme. Kan lett oppstå ubehagelige situasjoner dersom tannhjulene eller noe annet i stammen tar kvelden. Stagene ser litt pinglette ut med den tykkelsen og 4 bolter festet i båten, men eier har vel muligens ikke tenkt seg ut på storhavet med dette. Burde også bytte ut seilduken med en pose til å trekke nedover rammen. Enklere å få av like helt i et nødstilfelle.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar.

Jo Jawik, skal over atlanteren med dette :thumbsup: Reiser i Juni mot Gran canaria. Foresten så er det laget en "pose" av seilduken som tres over rammen og snøres igjen på bånn. på bildet har jeg bare lagt duken ned for å vise.

www.vikingsonadventure.blogspot.com

Link to post
Share on other sites

Se i boka som frankD viser til - side 33-34. Vertikal vindror. Litt lite effekt ut av dette systemet da du krenger mesteparten av tiden.

 

Skal holde et øye med kysten av Portugal når du passerer meg i sommer :sailing:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...