Jump to content

Isoterm 65 i Nidelv 26? Kompressor-rørene må bøyes veldig mye...


Nidelvina

Recommended Posts

I fjor vår kjøpte jeg meg en Nidelv 26. Dette skulle vise seg å være en fantastisk familiebåt som jeg tenker å ha i mange år.

 

Litt problem er det dog at kjøleskapet er så lite og til min store glede har jeg sett noen annonser på finn hvor det er satt inn Isoterm 65 i disse båtene.

 

Nå har jeg laget stort nok hull, saget hull til kompressoren (som må stå i skapet ved siden av) og skjøtet kabler MEN: Jeg må bøye kobberrøret til kompressoren veldig mye. Dette kommer ut av skapet, svinger 90 grader og gjør en U-sving. Jeg må rette ut Uen og peke røret i motsatt retning. Kommer dette til å gå?

 

Jeg ringte til en av de som hadde gjort dette i høst, og han sat at det bare var å bøye litt på røret. Men jeg er litt redd for å gjøre noe dumt nå.

 

Er det noen som har motert Isoterm 65 i Nidelv 26 før? Eller er det noen som har erfaring med å bøye kobberrør på disse skapene?

 

Takknemlig for svar.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til Isoterm65, men det mest vanlige er vel at det er en termostat inne i skapet man kan regulere og dermed skru AV med å skru den helt ned.

Detter er derimot ikke et valg jeg ville hatt som eneste alternativ. Om du kobler tilførsels-kabelen til en bryter på et allerede eksisterende bryterpanel, vil du ha full kontroll og vil kunne skru av skapet sammen med andre instrumenter du vil skru av etter endt tur. evt.... så ligger du på landstrøm og vet at du skal ut dagen etterpå og velger sa selvfølgelig å holde øl'n kald til du er tilbake i båten (evt.. så holder du matvarer ferske om det skal være så viktig)

 

Jeg har ikke kjøleskap, men boks og selv om jeg har termostaten utenfor boksen, er jeg glad jeg også har en bryter til kjøleboksen sammen med alle de andre bryterne jeg velger/ikke velger å skru av etter endt tur. Termostaten står derfor på det samme nesten hele tiden og det er kun ved tilfeller der vi forsøker drøye en utehavn enda et døgn at jeg skrur ned termostaten såpass at jeg sparer nok strøm til nok et døgn.

Kjøleboksen er den aller største strømtyven ombord på sommerstid og god lufting av rommet der aggregatet står er viktigere enn man skulle tro. Jo lettere aggregatet klarer å kvitte seg med varmen fra skapet/boksen, jo mindre strøm vil det bruke.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...