kaiene Startet 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 8.Januar.2005 Hei! Lurte på om noen kunne svare meg på hva som er galt når fargen på oljen i drevet har blitt brun/beige. Drevet er ett Volvo Penta 280. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Grå olje - eller annen misfarging skyldes i følge VP folk jeg har snakket med vanninntrenging i drevet. Det skyldes oftest at belgen er ødelagt. VP anbefaler at den byttes hvert 2. år - mens VP i Horten sier at det er "veldig lurt" å bytte hvert år. Vann i drevet er ikke noe særlig bra - og det er visstnok en vanlig feil på drev. I følge instruksjonsboka til min VP D6 krever misfarging på olje at drevet gås gjennom av VP mekaniker. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Brun eller beige? Rødbrun eller mørkebrun? Eller kanskje grå? Litt viktig å vite nøyaktig hva slags farge. En mørkebrun klar farge er normalt. Grått betyr vann i drev, rødbrunt betyr først vann og så rust. Belgen kan være synderen ved vanninntrengning, men like ofte er det pakninger eller simmeringer. Som sagt over, lever drevet til verksted og få det trykktestet og gjennomgått. En ofte kostbar affære, men enda mer kostbart er drevhavari. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Skipper Worse Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Vann i drevet er ikke noe særlig bra - og det er visstnok en vanlig feil på drev. Og hvor blir vannet av, hvis belgen svikter??? Jo, det havner i svinghjulshuset. Og så i starteren. Og først da blir det oppdaget ... og kanskje er det for sent ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Al-Tec Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Etter det jeg husker i farten skal vel ditt drev ha samme olje som på motor? Da bør den i så fall være bortimot lik utgangspunktet etter en sesong. På vå vårt verksted tapper vi ALLTID den første skvetten i et klart plastglass og lar det stå en stund for å se om det skilles ut vann fra drevolja. Ved vann i olja trykk og vacuumtestes drevet for å finne lekasjen. Ofte viser det seg at det mangler o-ring på peilepinnen eller tappeskruen. Vi har også funnet tappeplugger med to o-ringer, og da blir det også utett. Har du mistanke om vann i olja, så ta altså en prøve i et plastglass, og få drevet trykk og vacuumtestet! Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
MT. Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 (redigert) I følge min Clymers Work Shop Manual for OMC Cobra er det ikke spørsmål om det kommer inn vann eller ikke. Spørsmålet er hvor mye vann som kommer inn... Vet ikke hvordan nevnte Volvo-drev er bygd opp, men på OMC Cobra beskytter belgen knuten. Derav navnet knutebelg. Fra belgen er det er doble simmerringer både fremover til transom, og bakover til drevets oljesmurte deler. Om belgen revner på Cobra, er fortsatt kun knuten utsatt for sjøvann. Redigert 8.Januar.2005 av SkipperMorse (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Brannmann Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 (redigert) Har du mistanke om vann i olja, så ta altså en prøve i et plastglass, og få drevet trykk og vacuumtestet! Jon_P En enkel måte å kontrollere om du har vann i oljen på ,er å ta litt olje i en blikkboks. Du må ha bare 1mm med olje i boksen, hold en ligther under og lytt. Høres det en "knitring" når oljen koker er det vann i den. Vannfri olje vil koke lydløst. Enkelt , billig og det virker. Redigert 8.Januar.2005 av Brannmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Finnes mange måter, og din beskrivelse er sikkert ok! Høre fornuftig ut forutsatt at man vet hvordan det skal høres ut! Hos oss så har vi bortimot 100 drev innom på høsten, så vi har funnet ut at den metoden jeg nevnte fungerer bra og ikke krever mye tid, det går av seg selv! Til Skipper Morse: Det du beskriver på OMC drevet er i prinsippet likt på Volvo. De fleste simringer holder tett på trykktesten, altså ingen olje ut i knuten, men mange slipper på vacuumtesten! Lekk i belgen, vann i knuten og dermed vann i olja! Når drevet er varmt og stoppes, da oppstår vacuumet en periode, og da kommer vannet...... Under drift er det trykk i drevet. Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Brannmann Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Finnes mange måter, og din beskrivelse er sikkert ok! Høre fornuftig ut forutsatt at man vet hvordan det skal høres ut! Jon_P Prøv med olje du vet er fri for vann ,deretter blander du inn noen dråper vann og du får høre hva du skal lytte etter. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Det du beskriver på OMC drevet er i prinsippet likt på Volvo. De fleste simringer holder tett på trykktesten, altså ingen olje ut i knuten, men mange slipper på vacuumtesten! Lekk i belgen, vann i knuten og dermed vann i olja! Når drevet er varmt og stoppes, da oppstår vacuumet en periode, og da kommer vannet...... Under drift er det trykk i drevet. Jon_P Helt enig i dette. Men det står jo to simmerringer der med ryggen mot hverandre, og disse skiftes parvis. Med unntak av at olje har tykkere konsistens enn vann, virker det logisk at så lenge temperaturøkningen ikke klarer å presse oljen ut vil heller ikke temperaturfallet suge vann inn. Jeg fatter ikke at ikke drevfabrikantene klarer å se fordelen med ekspansjonstank over havnivå. Fyll drevet helt opp, og temperaturens innvirkning på oljevolumet får flyte fritt opp og ned i en tank på innsiden av akterspeilet. En tett gjennomføring i tillegg til de øvrige i transomplata er alt som skal til. Dette skal jeg prøve en gang, jeg har da drev å ta av... Min erfaring med OMC Cobra tilsier imidlertid at simmerringene bak knuten er et av de tetteste punktene på Cobra. Simmerringen på girets sjalteaksel står i eksoskanalen, og er nok det svakeste ledd, for å sitere Anne Grosvold... Husk å bytte denne om du får eksos-slangehavari grunnet tette risere eller lignende. Ellers er tappeskruen ofte synderen. O-ring eller metallskive bør skiftes hvert år, minimum hvert annet år. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
håvar Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Hei! Lurte på om noen kunne svare meg på hva som er galt når fargen på oljen i drevet har blitt brun/beige. Drevet er ett Volvo Penta 280. Du har nok fått vann inn i drevet. Hvor lenge er det siden du skiftet olje? Om det ikke er gjort på flere sesonger så kan det være årsaken. Det er feil å si att det er Knutebelgen som er defekt. Simmeringen i øvre veksel skal klare å holde tett allikevel. Trolig årsak er nok simmering på propell aksling og / eller simmering på gearmekanismen. Om man skulle få vann inn i knutebelg så trenger det ikke nødvendigvis gå inn i svinghjulskåpa da det er to simmeringer som tetter der. Ett tips. Skift knute belger hvert år og Knutekryss hvert annet. Hadde ett havari på ett kryss i sommer. Slo i stykker alt som var der bak. Måtte skifte svinghjulskåpe kompl med primæraksling samt drev. DYRT... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.