alusafe600 Startet 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2012 Har overhalt min 2G sabb motor og skulle idag starte den for og begynne innkjøring og diverse...etter at motor har blitt varm..dvs litt lunk i blokk og topper dør den ut og stopper...de som skjer er at den blir varm fort og jeg mistenker vannpumpen siden de ikke sirkulerer over hodet...MEN..den er og overhalt,,plukket den den ned for og sjekke om jeg har gjort noe feil me de stemmer ettet boken..har kjørt vann i alle slanger til og fra kjøleslynge son OG er NY...sjekket thermostat..den opner på 60 gr..tok ut thermostat for og da kunne konstatere at de ikke er sirkulasjon der pga at slanger og rør ikke får samme temp som på manifold...pumpen blir og varm..den skal vel bli varm inntil thermostat åpner og bli litt kaldere når vannet sirkulerer....kort sagt...motor blir så varm på bare tomgang at den stopper...Hva kan jeg ha gjort feil??...er de mulig å legge gummitopp pkn feil vei????ser ingen andre grunner til at de ikke skal sirkulere...takknemlig for kloke innlegg.. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 Hei, varm sier du? 90 gr? du kjører vel den ikke til den stopper av varme? Sitér dette innlegget Link to post
alusafe600 Svart 25.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 nei selfølgelig ikke...som skrevet stopper den av seg selv/dabber av pga varme på tomgang..90 gr?..nei,tempgiver står jo i eksosmanifolden så de er desverre ikke den varmeste plassen nå dette skjer... Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 har du ikke temp på kjølevannet? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Husker jeg riktig er kjølevannspumpen her en gummibelg som drives av en stang som er drevet av en stang som går inn og ut når motoren går rundt? Er ikke mekaniker, så terminilogien min er i beste fall på kanten. For å sjekke om den fungerer, ta av lokket og se om stanga beveger seg når du turner motoren? HVis den gjør det må vel belgen suge luft elns, da kjølevannet sirkulerer rundt hele motoren når du setter på en vannslange ved inntaket til kjølevannspumpen? Er båten på vannet nå? Hvis du drar ut tilførselen til kjølevannet, så skal de piple vann inn i båten gjennom den slangen. Tror du bare må begynne ved inntaket og ta steg for steg. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Jeg har hatt flere Sabber, også 2 stk av den typen din. Når den stopper, du kan fortsatt sveive den rundt? Den dør ut sier du, da må vel være noe med diesel tilførslen eller kompesjonen. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Hvis det er dieseltilførselen er den jo i alle fall avhengig av lufting og noen runder med sveiva? Det er i så fall lett å finne ut av. Sitér dette innlegget Link to post
alusafe600 Svart 26.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 nei...ingenting med diesel å gjøre...den blir varm pga manglende sirkulasjon av ferskvann..siden den har slynge så tar den ikke inn vann ved demont av slanger...vet de står 4 varmeventiler inne på blokkplanet ved toppene..tenkte kansje dei kunne vere tette e.l...om noen har hvert bort det før... Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 (redigert) 4 varmeventiler inne på blokkplanet ved toppene, dette er nytt for meg, det er ferskvannskjøling med kjølesløyfe du har? https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=710 se på side 58-61 Redigert 26.Februar.2012 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Hei. Husker fra tiden jeg hadde 2G at man kunne fjerne termostat hvis det var noe feil med den. Man måtte da blinde av et bypassrør med en 25-øre for å tvinge kjølevæsken gjennom motor(hvis jeg husker riktig). Arbeidstemperaturen ble litt lav da, men man kom seg til land. Sto i manualen dette. Det kan jo hjelpe i feilfinningen. Denne bypassen forklarer vel også hvorfor membranpumpa blir varm selv om motoren eventuelt ikke får kjøling? Ellers ville jeg trodd at det virkelig ville gå galt hvis motoren faktisk stoppet pga overoppheting. Har du vurdert om motoren mister kompresjonen når metallet utvider seg pga normal temperaturutvikling? Kanskje toppene er trekt til ujevnt under overhaling (var det heim-mek?)? Ellers er disse toppene utsatt for å sprekke mellom ventilsetene. En litt søkt teori: Ventilklaringen er justert feil ved overhaling, ved varmeutvidelse blir ventilklaringen for trang slik at kompresjonen tapes. Ville i utgangspunktet trodd at for trang justering ville medført startproblemer, heller enn at motoren stopper. Uansett er det lurt å sjekke riktig ventilklaring med følerblad. Hva med å ta ut termostat, blinde bypass, koble fra kjølesløyfe og sette på en hageslange på kjølekretsen (gjennom motor)? Bare for å sjekke om det er tett. Kanskje vedkommende som har overhalt har glemt en twist-dott etter sandblåsing.... Lykke til Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Smellingen Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 jonn skrev On 26.2.2012 at 10.34: 4 varmeventiler inne på blokkplanet ved toppene, dette er nytt for meg, det er ferskvannskjøling med kjølesløyfe du har? https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=710 se på side 58-61 Dette var ukjent for meg også... Tror ikke det stemmer. For sirkulasjonen må man jo også sjekke at gummimembranet i pumpa er uten sprekker, og ikke minst at klaffene m/fjærer i pumpa er hele. Virker som hjerteklaffer disse. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
alusafe600 Svart 26.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 gummimembran er splitter ny...ventilklaringer er justert korrekt...feil funnet...dei utstansa høla på nitril topp pkn var for små..ble klemt sammen når topper ble dradd fast....DERFOR ingen sirkulasjon..funker nå...trodde faktisk deler ifra frydenbø var noe lunde kvalitets sikkrte siden dei koster ei formue... Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 De fleste reservedeler er vel produsert etter mere eller mindre samme standar.Somregel på akord av en halvdopet underbetalt fabrikk arbeider i et utviklingsland desverre. Sitér dette innlegget Link to post
alusafe600 Svart 26.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 ja...de tror jeg på...hehehe.... Sitér dette innlegget Link to post
alusafe600 Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Har noen problemer med min sabb 2G 22 hk. ( ferskvannskjølt) Var på tur og opplevde at motor gikk seg varm og stoppet,de var da endelokket på eksosmanifold som hadde takket for seg i form av erosjonsskader,så vannet gikk rett ut den veien..Dette endte med overhaling av motor der stempler,ringer,endelokk med ny termostat og samtlige pakninger ble byttet... Byttet stempler pga store sprekker i krone og vegger ved kryssbolt.Sylindrer hadde klart seg bra,dei ble målt og honet. Byttet og ny kjøleslynge bare for og ha gjort det.. De so skjedde etter første oppstart er forsatt de problemet jeg har nå..den startet fint etter lufting av dieselsystem og går fint med merkverdig bedre kompresjon...etter at motor hadde passert 55 - 60 grader slakket den av på turtall og stoppet,gikk på 600 omdr uten last.trodde først de var noe tull med dieseltilførsel og gikk over alt ifra tank til diesel pumper..startet motor igjen..ble 55 - 60 grader og stoppet...denne gangen stoppet den slik at jeg så svinghjulet stoppet brått..satt fast i ca 30 sekund og løsnet igjen... Startet feilsøking på kjølevannskretser og vannpumpe..Alle slanger er hele og tette,demonterte kjølevannspumpe og sjekket,finner ingen defekter og membran er ny..Startet motor uten omløpskrets og termostat ute...da holder den temperatur nede og motor stopper ikkje ved belastning og ved alle turtall,byttet termostat enda engang men akkurat de samme skjer med motor når termostat er montert i og omløpsrøret er åpent,har kokt den ene termotaten med måle instrument i vannet og den åpner på 55 grader så den fungerer.. Kjørte vann med svakt trykk igjennom hele motor samt hele kjølevannskrets for og få ut eventuelle luftlommer og for og sjekke om de kan vere sirkulasjonsvikt inne i motor men de strømmet godt igjennom... Sitter igjen med inntrykk av at kjølevannnet blir for varmt og at motor låser / river seg pga varme.. Hva kan dette vere???Har dere en teori eller erfaringer ang denne problemstillingen???den har ikke hvert belastet på turtall eller pitch pga den enda er i innkjørings fasen... Jeg har jobbet som motortekniker i 12 år hos volvo så jeg har vel prøvd de meste på denne motoren men blir ikke klok på symptomene den gir meg... Kan stempler vere for trange? 89.90.. Har de noe å si at rådelager med samme nr i par har byttet sylinder ved montering?kan de vere rådelager som river seg? De står noen messingtapper i planet på blokka,hva er de? Svinghjul går lett rundt og ingen ulyder i motor,ingen røyk av eksos og starter lett som bare de...MEN... den blir for varm..Jeg mistenker sirkulasjonsvikt men klare ikke å lokalisere problemet..Har forresten byttet om pumpene og for og prøve,åpnet tappekraner på pumpehus mens motor igang og de kommer ut støtvis vann,har dannet meg et inntrykk av at de kan være litt luft i ferskvannspumpa siden de skummer litt av kjølevæsken..har montert transperange slanger stusser på inn og utløp kjøleslynge og har kjent på slanger før og etter opning av termostat,kald sugside intill termostat åpner,så blir den varm men ikke så varm som utløp til slynge..ser vannet bevege seg men kan ikke si at farten på vannmengden er noe å skryte av...Alt bunner å grunner i termostat,har prøvd to helt nye og ingen forskjell..de virker som om kjølevann i topper og blokk ikke kommer fort nok ut til termostat...den åpner grarantert men muligens ikke nok....anyone? Kommentar fra moderator: Slått sammen 2 emner om samme tema.Om man ønsker flere svar så vennligst bruk den opprinnelige tråden, ikke start en ny. Sitér dette innlegget Link to post
tromøy 22 Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 er ingen mekaniker men har skrudd litt på sabb, hadde solgt motoren i deler å kjøpt en ny, blir fort dyrt hvis man skal overhale og det ikke fungerer... du får godt betalt for gode deler og mange selger "overhalte" motorer for en grei penge... men har du tid til å skru og tolmodighet: all ære til deg da, unner ingen motorproblemer!! lykke til Sitér dette innlegget Link to post
alusafe600 Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 hehe..janei..ej gir mej faen ikkje...han skal fungere til slutt..håpte de finnes noen som har hvert borti de samme som meg som har noen erfaringer og komme med.. Sitér dette innlegget Link to post
optimax 150 Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Har selv akkurat åpnet en motor som også var varm, Nederst i blokka, etter at foringene er trekt ut lå det ca 4-5 cm med "gjørme" som delvis dekket over inntaket fra pumpa (som ligger på babord side under manifold/kjøletank. Hvis det er lite sirkulasjon ville jeg åpnet og ut med stempler og foringer og tømt blokka for gjørme... Sitér dette innlegget Link to post
optimax 150 Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Glemte jo å si at du også burde sjekke sila/rista som sitter innenfor termostaten i manifolden. den kan også være grodd igjen og føre til lite sirkulasjon.. Sitér dette innlegget Link to post
alusafe600 Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 takker for tipset optimax...jeg skal bite i de sure eple og sprette sabben engang til...tror de ligger noe i de du sier der..for jeg har ikke sjekket innløpet til blokka.... Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Broderen skrur og har skrudd ganske mye på diverse sabber, har sendt linken til han og bedt om uttalelse ;) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Hei, dersom den stopper og tempen er ca 60 gr er det ikke noe feil rundt sylinderen/toppen, da har vannet blitt mye varmere, 100gr. Likedan er sirkulasjonen ok, når vannet ikke er mere enn 60 gr. Så jeg tror feilen ligger på veiva/trust lagret. Hilsen en Sabb entusiast. Sitér dette innlegget Link to post
alusafe600 Svart 20.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2012 ok jonn..ka kan vere gjort feil på to identiske kvitmetallager på to identiske råder?..å synst de litt for fantastisk at når omløpsrør blir blendet og termostat fjærnet so kjøler den som f..og går på alle belastninger og rpm...noe skurrer..hehe.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2012 Mistenker sylindrene jeg også. Enten som optimax 150 sier at det ligger mye gjørme nederst i kjølekappen, eller (hvis den har vært sjøvannskjølt før)at rust nederst på foringene utvendig presser på og gjør den trangere nede. Prøv en runde Systemrens først, og se om det kommer mye dritt ut. Hjelper ikke dette, er det nok bare å plukke av sylindrene og presse ut foringene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alusafe600 Svart 20.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2012 ja..den har alltid vert ferskvannskjølt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.