Jump to content

Nyoverhalt Sabb 2G går varm og stopper. Feilmontert sirkul. pumpe?


alusafe600

Recommended Posts

er de thrustlager på denne veiva da?den har jo ingen muligheter for og få belastning sideveis..sitter ikke fremste del av veiva i et svært sferisk rullelager og rullelager i andre enden?sitter jo bare et tannhjul i reduksjonsgiret i bakre ende...

Har forsket litt til på dette varme styret...den ene toppen blir faktisk 20 grader varmere en den andre...60 / 80...Går og lurer på om de kan vere noe tull med diesel pumpe eller dyse siden de var hvit avleiringer i flammebildet i toppen...Kan den gå så magert at den stopper pga for stor varmeutvikling???...den går hardt etter at jeg satt i nye stempel med de regnet jeg med den gjorde siden kompresjonen ble betraktig bedre...blir snart sprø !!!!!

Ingen vitale spor etter rivning i sylindrer eller noen merker/rivninger i nedre eller øvre rådelager...alt går lett rundt...

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, har lest tråden igjen, dette er merkelig. Er ferskvannrørene rett koblet, går vannstrømen rette veien? det gjør det sikkert. Dersom du ligger i ro, og kobler inn propellen, i nøytral stilling. vist du da kjører motoren litt hurtig ca 1000-1200 omdr. da vill du framprovosere feilen, litt drastisk kanskje....

Link to post
Share on other sites

ja den åpner...kjenner på slanger og rør at rundt antatt opnings tid er et faktum..varme rør blir kaldere ect...de kan umulig vere so følsomt dette med blokert omløp uten termostat og åpent omløp med termostat i...går ann og sette inn feil vei rent fysisk men termostaten har en tallerken som skal ligge nedtil omløpsrøret...har stusset litt i den termostaten sjønna du..for,noe må stenge omløpsrøre når hovedløpet åpner via termostat...slik termostaten er nå vil fjæren på den nedre delen av termostat og åpne seg når temperaturen stiger..sånn logisk sett burde de vel strengt tatt stenge omløpskretsen når termostaten åpner på 55 gr...vis ikke vil inn siden på pumpa få halvert sirkulasjon via omløp..å dermed dårlig kjøling...e du me på teorien???

Link to post
Share on other sites

Hei,

Dette var eit mystiskt problem. Etter å ha lest gjennom tråden, så er vell alle problem angåande kjølekrets kontrolerte. Eg rekner og med at oljetrykket er ok.

 

For ei god stund sida hadde eg eit liknande problem med min SABB 2H. Riktigt nok så stoppa den ikkje, men vart vel varm. Etter og ha grubla og feilsøkt litt, så kom eg fram til at det var eine dysa som hadde valgt å bli heilt rar. Fekk bytta spiss i dysa, så gjekk motoren fint igjen. Såg at du hadde nevnt det med dysene, og dei kan føre til overopphetning. Men ein nyoverhalt motor er jo meir følsom, med tanke på passninger i sylinder og liknane.

 

Når det er snakk om thrust lager, så ligger det to skiver bak svinghjulet (eit på kvar side av rammelageret) dei er jo omtrent evigt varande på ein slik trykksmurde motor, og eg tviler sterkt på om dei kan stoppe motoren. Samtidigt skal ikkje nye veiv og rammelager skape problem her visst dei har rette mål. Dei går jo i oljebad. Stempela derimot får jo olje som blir slengt opp frå veivlagera, så det kan jo vere eit tips når ein innkjøre og la motoren gå med litt høg tomgang (da får vel stempela og kryssbolten litt meir og bade i). Eller ikkje for lav iallefall.

 

Vanskeligt og tenke seg andre ting som kan vere problemet. Men med tanke på at motoren går når du "overkjøler" så kan jo klaringane i sylinderane ha noko og seie.

 

Du nevnte at du er mekaniker hos Volvo. Be dei lage spesial stempelringar med porøs forkromming og skikkeligt kraftige foringer! I samme slengen får du dei til og bygge om toppane på 2G- en til Common Rail. :giggle:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...