Capella Svart 20.Mars.2012 Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 http://temp.sabb.no/eng/viewfile.aspx?id=67 og litt musikk :) http://www.youtube.com/watch?v=jVt9OREyHWE&feature=related Capella. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alusafe600 Svart 27.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 er de thrustlager på denne veiva da?den har jo ingen muligheter for og få belastning sideveis..sitter ikke fremste del av veiva i et svært sferisk rullelager og rullelager i andre enden?sitter jo bare et tannhjul i reduksjonsgiret i bakre ende... Har forsket litt til på dette varme styret...den ene toppen blir faktisk 20 grader varmere en den andre...60 / 80...Går og lurer på om de kan vere noe tull med diesel pumpe eller dyse siden de var hvit avleiringer i flammebildet i toppen...Kan den gå så magert at den stopper pga for stor varmeutvikling???...den går hardt etter at jeg satt i nye stempel med de regnet jeg med den gjorde siden kompresjonen ble betraktig bedre...blir snart sprø !!!!! Ingen vitale spor etter rivning i sylindrer eller noen merker/rivninger i nedre eller øvre rådelager...alt går lett rundt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Hei igjen, har lest tråden igjen, dette er merkelig. Er ferskvannrørene rett koblet, går vannstrømen rette veien? det gjør det sikkert. Dersom du ligger i ro, og kobler inn propellen, i nøytral stilling. vist du da kjører motoren litt hurtig ca 1000-1200 omdr. da vill du framprovosere feilen, litt drastisk kanskje.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alusafe600 Svart 28.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 ja ligger i bås og kobler inn lett belsatning og 1000 - 1200 omdr...varm,varm,varm... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 (redigert) Prøver meg litt til jeg... Kan du kjenne om termostaten åpner seg? det gjør den vell ikke. de er selføgelig satt inn rette veien, de går vel ikke an å sette de gal vei. Redigert 28.Mars.2012 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alusafe600 Svart 28.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 ja den åpner...kjenner på slanger og rør at rundt antatt opnings tid er et faktum..varme rør blir kaldere ect...de kan umulig vere so følsomt dette med blokert omløp uten termostat og åpent omløp med termostat i...går ann og sette inn feil vei rent fysisk men termostaten har en tallerken som skal ligge nedtil omløpsrøret...har stusset litt i den termostaten sjønna du..for,noe må stenge omløpsrøre når hovedløpet åpner via termostat...slik termostaten er nå vil fjæren på den nedre delen av termostat og åpne seg når temperaturen stiger..sånn logisk sett burde de vel strengt tatt stenge omløpskretsen når termostaten åpner på 55 gr...vis ikke vil inn siden på pumpa få halvert sirkulasjon via omløp..å dermed dårlig kjøling...e du me på teorien??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alusafe600 Svart 28.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 ok...kort sagt...skal termostat STENGE omløpsrøret i de termostat åpner for hovedløpet til kjøleslynge????????????Noe må vel strengt tatt stenge omløpet når kjølevann skal i kjøleslynge.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 (redigert) Ja, alt du sier stemmer med det normale.Så varmvannet kommer ikke til kjølesløyfa. Dette har du sikkert lest fler ganger. https://baatplassen.n...h&attach_id=710 Se side 30, Ferskvannskjøling med utvendig kjølerør Redigert 28.Mars.2012 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alusafe600 Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 får ikke åpnet den..hehe... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Diesel248 Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Hei, Dette var eit mystiskt problem. Etter å ha lest gjennom tråden, så er vell alle problem angåande kjølekrets kontrolerte. Eg rekner og med at oljetrykket er ok. For ei god stund sida hadde eg eit liknande problem med min SABB 2H. Riktigt nok så stoppa den ikkje, men vart vel varm. Etter og ha grubla og feilsøkt litt, så kom eg fram til at det var eine dysa som hadde valgt å bli heilt rar. Fekk bytta spiss i dysa, så gjekk motoren fint igjen. Såg at du hadde nevnt det med dysene, og dei kan føre til overopphetning. Men ein nyoverhalt motor er jo meir følsom, med tanke på passninger i sylinder og liknane. Når det er snakk om thrust lager, så ligger det to skiver bak svinghjulet (eit på kvar side av rammelageret) dei er jo omtrent evigt varande på ein slik trykksmurde motor, og eg tviler sterkt på om dei kan stoppe motoren. Samtidigt skal ikkje nye veiv og rammelager skape problem her visst dei har rette mål. Dei går jo i oljebad. Stempela derimot får jo olje som blir slengt opp frå veivlagera, så det kan jo vere eit tips når ein innkjøre og la motoren gå med litt høg tomgang (da får vel stempela og kryssbolten litt meir og bade i). Eller ikkje for lav iallefall. Vanskeligt og tenke seg andre ting som kan vere problemet. Men med tanke på at motoren går når du "overkjøler" så kan jo klaringane i sylinderane ha noko og seie. Du nevnte at du er mekaniker hos Volvo. Be dei lage spesial stempelringar med porøs forkromming og skikkeligt kraftige foringer! I samme slengen får du dei til og bygge om toppane på 2G- en til Common Rail. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Kan det være stempelringene som er litt for lang, slik at de kniper når de blir varme ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Kan du ha lagt inn toppakningene feil vei? Mener å huske at de ikke er 100% symmetriske..? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.