Jump to content

Hvordan legge til med 2 motorer?


windyén

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på hvordan legge til riktig med 2 motorer, jeg får best effekt når jeg bruker begge, den ene forover og den andre bak, da kommer hekken etter, men da jeg har noe eldre gear/gass spaker med stor vandring blir det lett store utslag, vurderer hekktrhuster, men føler muligens at det blir litt "overkilled", hva mener dere??

Link to post
Share on other sites

Det samme gjelder for 1 som to motorer.Man legger riktig til med ØVELSE.Kjennskap til og mestre sin egen båt under alle forhold kan bare komme ut fra øvelse og kan aldri erstattes med en ekstra liten propell.

Men siden du har 2 motorer så har du alle gode forutsetninger til og kunne legge til silkemykt og profesjonelt.Men igjenn det krever øvelse.

Link to post
Share on other sites

Bruk heller pengene på å montere elektroniske spaker på motorene dine i stedet for å montere thruster. Det finnest fleire leverandører av ettermontering av elektroniske spaker, men einaste eg har erfaring med, er Volvo Penta sine egne spaker som var ettermontert på VP-motorer som originalt ikkje hadde elektroniske spaker, men det skal gå fint ann å montere desse på andre typer motorer enn VP.

Med elektroniske spaker, så vil du få en overlegen følelseskontroll over gearing og turtallsendringer i forhold til mekaniske spaker som får en del slarke etter nokon års bruk. Eg trur også det vil bli billigere å invistere i dette enn å invistere i thrustere.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

30 - 40 grader inn mot brygga, pent og rolig, idet du skal stoppe, bakker du med motor som er nærmest brygga, da sklir den pent inntil...Dette er en måte å gjøre det på....

 

Lykke til og god sommer!

 

Mvh Rune

Du mener vel omvendt?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Hvordan en gjør det med 2 motorer, har litt å si om du har aksling eller drev. Har du drev så er der forskjell om det er enkel propell eller duopropp. I tillegg vil det være forskjellig fra båt til båt hvordan den reagerer. Prøving, øving og testing er det beste hjelpemiddel. Prøv og se hvordan båten reagerer.

Link to post
Share on other sites

Alt er avhengi om hvilket type skrog det er og hvilke motorer/instalasjon det er. Her er det ingen fasit egentlig! i dem aller fleste tilfeller er det fordeler å ha to motorer ved manøvrerirng. Jeg har bare lagt til med en motor når det snakkes om lystbåt, men har lagt til med to motorer med MTB. der kunne vi ikke bruke vridning fordi dreiemomentet var for stort. den innerste ble brukt når man skulle bakke intil som er det logiske..Vi hadde hverken baug eller hekk thruster, men 3600HK på hver spake dugde bra. Men som det nevnes her er det kun øvelse som gjelder og det å gjøre seg kjendt med egen båt..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Er litt nysgjerrig på dette selv. Har drev med duopropp, og kun en sesong bak meg med dette. Klarer å gå sidelengs men bruker det sjeldent når jeg legger til. Da bruker jeg som regel en motor, bruker strømninger og en liten dash pysevisp ved behov.nFøler jeg har mer kontroll... Men hadde vært moro å kunne triksene... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du må selvfølgelig øve litt, men i utgangspunktet kan vi si at ved lite eller ingen vind bruker du begge motorer parallellt tilsvarende singelinstallasjon. Ved vind fra styrbord bakker du med styrbord motor, du må da legge over roret noe mot styrbord for at ikke båten skal dreie. Jo mer det blåser jo mere motor må du bruke. Må du framover igjen bruker du motsatt motor og motsatt ror. Regn med å koble drevet ut og inn endel og husk at roret virker ikke veldig mye uten motor innkoblet. Når du entrer båsen så legg deg nærmest oppvinds utrigger.

Husk at båten vil dreie rund sitt tyngdepunkt midtskips etsted og siden drevene er montert "i hvert sitt hjørne" vil du ved bruk av styrbord motor og babord ror (og vice versa) dreie båten, mens ved bruk av styrbord motor og styrbord ror (og vice versa) vil propellerkraften virke mere i linje gjennom båtens dreiningspunkt og sånn sett skyve båten diagonalt uten å dreie den. Enkelt ikke sant? :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Det der blir reflekshandlinger etterhvert. Omtrent som sykling. På den annen side, etter DieselDahls forklaring ble jeg straks mer usikker? :wink:

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ved vind fra styrbord bakker du med styrbord motor, du må da legge over roret noe mot styrbord for at ikke båten skal dreie. Jo mer det blåser jo mere motor må du bruke. Må du framover igjen bruker du motsatt motor og motsatt ror.

Ut i fra hvordan jeg ser for meg båten under disse manøvrene vil baugen gå mot babord i begge tilfeller?

Det at vind fra styrbord har en tendens til å dreie båten "om ror/drev" som stikker ned bak på båten forsterker jo også dreining av baugen mot babord?

 

Har prøvd en del, men får ikke paralellforskyving sideveis helt til. Med Axius eller individuelle styring hadde det vært en lek:

axius2250.jpg

 

Til nå får jeg det nesten til med å svinge ganske mye over til ene siden jeg vil, og kjøre tilsvarende motor litt over tomgang. Så kompensere rotasjonen av båten ved å kjøre motsatt motor andre veien og regulere turtallet høyere og lavere en motoren som står litt over tomgang.

Men det skaper ganske stor fart sideveis. Og for å stoppe bevegelsen uten å gå fremover eller bakover må en kjøre alle kontrollene helt motsatt for å stoppe bevegelsen. Da har det lett for å bli ekstremt med ratting og gassing i overgangene som sikkert skaper ganske høy underholdningsfaktor :giggle:

 

Men jeg får vel bare stå på og heller stå for litt av underholdningen en stund til grepene sitter, eller har blitt enklere :blush:

 

 

Rorene er jo ofte sammenkoblet, så skjønte heller ikke beskrivelsen du hadde på slutten..

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Husk at båten vil dreie rund sitt tyngdepunkt midtskips etsted og siden drevene er montert "i hvert sitt hjørne" vil du ved bruk av styrbord motor og babord ror (og vice versa) dreie båten, mens ved bruk av styrbord motor og styrbord ror (og vice versa) vil propellerkraften virke mere i linje gjennom båtens dreiningspunkt og sånn sett skyve båten diagonalt uten å dreie den. Enkelt ikke sant?

Støtter forklaringen 100%. Bare å få det inn i knotten, så supplere med thruster ved ekstra mye vind.

Litt som å kjøre handlevogn hørte jeg en som sa.

 

Derimot med akslinger må helt andre strategier til, da padleeffekten dreier båten nesten uansett hva en foretar seg.......

Skulle hatt vripropeller så kunne thrusterne gått av med pensjon.

 

Jeg må ha godt sig mot kaien for å sige sideveis siste halvmeteren. Dreiningen kontrolleres enkelt med motorene.

Har ikke ror nok til å få dreis på sideveis gange.

 

Å bakke inn i båsen går greit uten thrustere opp til en sidevind på ca 8m/s.

Link to post
Share on other sites

Ut i fra hvordan jeg ser for meg båten under disse manøvrene vil baugen gå mot babord i begge tilfeller?

Det at vind fra styrbord har en tendens til å dreie båten "om ror/drev" som stikker ned bak på båten forsterker jo også dreining av baugen mot babord?

 

Har prøvd en del, men får ikke paralellforskyving sideveis helt til. Med Axius eller individuelle styring hadde det vært en lek:

axius2250.jpg

 

Til nå får jeg det nesten til med å svinge ganske mye over til ene siden jeg vil, og kjøre tilsvarende motor litt over tomgang. Så kompensere rotasjonen av båten ved å kjøre motsatt motor andre veien og regulere turtallet høyere og lavere en motoren som står litt over tomgang.

Men det skaper ganske stor fart sideveis. Og for å stoppe bevegelsen uten å gå fremover eller bakover må en kjøre alle kontrollene helt motsatt for å stoppe bevegelsen. Da har det lett for å bli ekstremt med ratting og gassing i overgangene som sikkert skaper ganske høy underholdningsfaktor :giggle:

 

Men jeg får vel bare stå på og heller stå for litt av underholdningen en stund til grepene sitter, eller har blitt enklere :blush:

 

 

Rorene er jo ofte sammenkoblet, så skjønte heller ikke beskrivelsen du hadde på slutten..

 

Hei Jan

tenker du mest på i elva der vi ligger, så er det øvelse, øvelse, hehe

Der du ligger nå er det å holde nærmest din egen plass til du er med hekken akkurat med siste uteligger, dreva lagt over for å bakke inn på "tomgang" da dreier den ganske raskt, går nok fint, men er unødvendig med noe turtall ihvertfall. Det hender jeg må holde igjen noe med baugpropell`n motsatt vei fordi baug slår litt over der i strømmen. Nå er dt snart tid for øvelse vettu

Link to post
Share on other sites

 

Derimot med akslinger må helt andre strategier til, da padleeffekten dreier båten nesten uansett hva en foretar seg.......

Skulle hatt vripropeller så kunne thrusterne gått av med pensjon.

 

Jeg må ha godt sig mot kaien for å sige sideveis siste halvmeteren. Dreiningen kontrolleres enkelt med motorene.

Har ikke ror nok til å få dreis på sideveis gange.

 

Å bakke inn i båsen går greit uten thrustere opp til en sidevind på ca 8m/s.

Mange akselbåter har propellerene så langt innunder båten at du kan snu på femøringen bare ved hjelp av motorkraft, har ikke prøvd det selv.... Sluregir er kanskje til hjelp ved finmanøvrering? Når det gjelder dreining av baugen er det forskjell fra båt til båt hvor mye ror og gass du må bruke. Jeg foretrekker å bruke så lite som mulig, fint å bare sige inn men iblandt må det gasses. Båten er ikke over 4,5 tonn så den endrer fort retning.

Link to post
Share on other sites

Sikt der du vil ha akterpeilet.

Uten kjøl "sladder" båtene så for min del sikter jeg midt på kaien uten å ratte. Når jeg nærmer meg bakker jeg med ytterste propell og skyver litt med innerste ved behov. Sikkert mange måter å gjøre det på, det beste er nok å trene litt på en ubrukt kai.

Link to post
Share on other sites

Uten kjøl "sladder" båtene så for min del sikter jeg midt på kaien uten å ratte. Når jeg nærmer meg bakker jeg med ytterste propell og skyver litt med innerste ved behov. Sikkert mange måter å gjøre det på, det beste er nok å trene litt på en ubrukt kai.

 

Slik gjør jeg det stort sett også. Hadde bare vært litt stas å kunne legge seg rett utenfor siste ledige longside-plass og gå sidelengs rett inn uten aktertruster :cool:

Link to post
Share on other sites

Men hvordan går dere inn sidelengs på en kontrollert måte? Og hvordan stopper dere den sideveis bevegelse når dere nærmer dere bryggen?

Blir fort mye spaker på en gang :smiley: Synes foreløpig jeg har mer kontroll med å gå "sidelengs" bare med en motor av gangen og pysevisp...

Jeg hadde tidligere 4 spaker og det var ikke noe særlig morro, i praksis ble det til at jeg bare giret og rattet. Men for all del, det gikk greit det også, man var bare litt mer forsiktig med pådraget ettersom det tar tid å gire, skifte hendel, gi pådrag, redusere pådrag, skifte hendel, gire osv. I tillegg kan det vere uheldig om man beveger feil spake noe som kan skje i en stresset situasjon.

Nå har jeg bygget om til elektronisk tospaker og det er nå lettere å bruke litt pådrag om nødvendig, det er det ikke når været er bra. Jeg kan trykke på en knapp og tomgangsturtallet øker noen hundre rpm. Da får man større utslag for hver manøver, kjekt når det er litt vind. Som regel lar jeg drevene stå midtskips når jeg nærmer meg kai som ett utgangspunkt, holder å gi korte støt med hendlene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...