Jan E. Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 (redigert) Hei Jan tenker du mest på i elva der vi ligger, så er det øvelse, øvelse, hehe Mener selv jeg har vært litt uheldig med plassen helt innerst i forhold til kunnskapen min. Heldigvis blir jeg ikke stresset, så syntes det går greit. Men blir litt vel mange manøvrer i forhold til det jeg vil tro trengs. I marinaen er jo vind og strøm ofte litt varierende hele tiden også. Så noen fast praksis har jeg ikke tenk på. Men betong-utstikket rett ved den indre plassen vil vel ødelegge for å kunne bruke metoden du nevner? Er mer når jeg skal tre meg inn mellom andre i havner jeg syntes det blir litt mye spaking. Og der står ofte dregtau i alle forskjellige retninger. Slik at en må starte bakkingen litt lenger ute. Men ser her at det finnes ganske mange metoder. Sesongen starter om 2 uker, så får bare øve litt ved noen tomme brygger. Skulle være nok av de før påske, selv om jeg har hørt været sørpå skulle tilsi at alle burde være ute allerede Redigert 28.Februar.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Nord-Norge Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Men hvordan går dere inn sidelengs på en kontrollert måte? Og hvordan stopper dere den sideveis bevegelse når dere nærmer dere bryggen? Blir fort mye spaker på en gang Synes foreløpig jeg har mer kontroll med å gå "sidelengs" bare med en motor av gangen og pysevisp... Er enkelt å gå sideveis med drev i kombinasjon med baugthruster. For å gå sideveis til styrbord svinger man maksimalt til babord. Hekken på båten blir da presset mot styrbord, og ved å benytte baugthrusteren samtidig mot styrbord får man en sideveis bevegelse. Dersom båten siger for mye fremover er det bare å reversere samtidig som man svinger maksimalt til styrbord. Jeg har funnet denne metoden enklere å benytte enn å kjøre en motor fremover og den andre i revers. Noen som vet om drevene blir utsatt for krefter som kan være uheldige når et kjøres fremover og et bakker? Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Ja dette er som skrevet tidligerer her slik jeg gjør det også, men ser i flere tråder at noen når de skal feks legge til med styrbord mot brygge gjør følgende: De legger hardt mot babord, setter styrbord motor forover, og babord motor bakover samtidig som de bruker vispen mot brygge... Synes ikke denne løsningen er veldig komfortabel, og lurer på om jeg gjør noe gæærnt Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 De legger hardt mot babord, setter styrbord motor forover, og babord motor bakover samtidig som de bruker vispen mot brygge... Hvis du gjør motsatt, så vil ofte vispen bli overflødig. Kan jeg få anbefale å lese innlegg 13 nøye noen ganger til...... Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Kan jeg be om en refrasing av innlegg 13 :) Skjønner ikke logikken i første del (som jeg kommenterte under) Og ser ikke for meg hva som menes med siste del. Forøverig holder jeg trustere utenfor. Siden ikke alle har dette, meg inkludert. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Fjellbonden Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 For å gå mot stb: bb forover med noe bb ror, deretter stb akterover med noe stb ror. Med rorutslaget vil man kunne legge skuta strøkent paralelt med kaien. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 La oss si at man ligger 2 meter fra kaien på styrbord side, man ønsker å gå sidelengs inn mot kaien: -hvis man da ratter mot babord og gir ett slag fremover med styrbord motor vil man kun svinge hekken inn mot kaien. Altså roterer båten med en liten "sladd" mot klokken. -hvis man ratter mot babord og gir ett slag fremover med babord motor vil derimot hele båten bli flyttet i retning forover/styrbord uten at baugen roterer, man vil da komme nærmere kaien med både baug og hekk, båten vil også gli noe fremover. Er det trangt slipper man opp og ratter mot styrbord, da trekker man båten akterover med styrbord motor uten at båten roterer. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 (redigert) Ahh, da er jeg med igjen. Beskrivelsen er for å "jokke" båten sideveis. Og ikke nødvendigvis bruk av begge motorene samtidig? Er slik jeg har endt opp med å gjøre, men min uerfarenhet tilsier sikkert at det blir en del mer spaking en de erfarne. Med beskrivelsen jeg gav i #15 får jeg til en ganske jevn sideveis bevegelse uten å skifte mellom revers/fwd, og ha et ganske jevnt turtall på begge motorene. Problemet at denne metoden gir ganske rask bevegelse sideveis etterhvert, og skal en del spaking til for å stoppe bevegelsen. Redigert 28.Februar.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Julie III Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 (redigert) For å gå mot stb: bb forover med noe bb ror, deretter stb akterover med noe stb ror. Med rorutslaget vil man kunne legge skuta strøkent paralelt med kaien. La oss si at man ligger 2 meter fra kaien på styrbord side, man ønsker å gå sidelengs inn mot kaien: -hvis man da ratter mot babord og gir ett slag fremover med styrbord motor vil man kun svinge hekken inn mot kaien. Altså roterer båten med en liten "sladd" mot klokken. -hvis man ratter mot babord og gir ett slag fremover med babord motor vil derimot hele båten bli flyttet i retning forover/styrbord uten at baugen roterer, man vil da komme nærmere kaien med både baug og hekk, båten vil også gli noe fremover. Er det trangt slipper man opp og ratter mot styrbord, da trekker man båten akterover med styrbord motor uten at båten roterer. Begge disse er ca slik jeg gjør det i dag. Da har jeg sikkert bare missforstått tidligere tråder. Trodde man kunne gi ror, slippe rattet og bare styre båten sidelengs.... Redigert 28.Februar.2012 av Julie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 (redigert) Her er en som behersker tilleggingen ganske så bra! Sige inn midt mot brygga med passende fart, og når tiden er inne; bakk opp med BB propell med passende kraft ! Men hva er "passende fart" og når er "tiden inne" for oppbakking og hva er "passende kraft" ??? Tror føreren gir en liten "dert" med "vispen" helt på slutten for å stoppe rotasjonen ??? Øvelse, øvelse, og atter øvelse, er vel nøkkelordet her !! Redigert 28.Februar.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
DieselDahl Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Hasardiøst spør du meg. Han har ingen ting å gå på. Potensialet for skade på egen båt, folk og andres eiendom er unødvendig høyt. Hvorfor ikke gå inn med skarpere vinkel, mindre fart, roligere bevegelser. Litt uforutsette forhold så går det skikkelig ille. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Han har hakk i baugen, wonder why ... det der er flaks og ikke finmanøvrering. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 For stor fart spør du meg, og for nærme med baugen, iallefall når det er en lav flytebrygge som forsvinner inn under baugen. Det er nok endel forskjell på drev og strak aksling når man manøvrerer inne i havnen. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Helt enig, alt for høy fart. Det er klart at med to motorer skal det mer til for at det går galt grunnet teknisk feil, men får han for eksempel et tau i begge propper i den farten som han holder mot kaia blir hakket i baugen hans betydelig større! Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 29.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2012 Eller kunne det ha vært 2 motorer og vannjet? Sideveis og rundt sin egen akse gor greit. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 29.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2012 Hei, jeg lurer på hvordan legge til riktig med 2 motorer..... men da jeg har noe eldre gear/gass spaker med stor vandring blir det lett store utslag....hva mener dere?? Hvis du har like stor treghet som meg anbefaler jeg at du bare bruker den ene motoren når du legger til... skal du legge til longside med SB skuteside inn bruker du kun BB. Legg noe BB vinkel på drevet og et lite støt fremover så er du inne. Har du gitt for mye ror eller power så baugen roterer sakte utover mens hekken går inn - bremser du bare med SB motor med et lite støt bakover - eller juster med pysevisp. Jeg vurderer å hive de "brune" VP gearwire over ripa og kjøpe de "blå" eller "lilla" som er beregnet for krappere radier og lengre strekk - koster det dobbelte med er visstnok meget smoothe. Håper det løser mitt treghetsproblem. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2012 (redigert) Nei, det er mulig der ser for fort ut mn det er det ikkje. Det ser man tydelig på responsen båten gir ved manøvrering. Det er faktisk meget mulig dette er dead slow. At han ville gått i kaien om han ha fått tau i begge propellene, ja det skulle bare mangle men kjære vene. For å unngå det må man evt kjøre så sakte man ikkje har styrefart... Det blir som å si man aldri kjører bil på annen måte enn slik man ikkje vil kollidert om man plutselig blir helt bremseløs.. Redigert 29.Februar.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2012 De båtene jeg har forsøkt har alle vert uten bremser så jeg foretrekker å gå rolig inn mot kaien, blåser det blir det en annen sak. Har også litt erfaring med å manøvrere båten kun med ett av to drev, da svinger den greit en vei men umulig å svinge andre veien. Sitér dette innlegget Link to post
windyén Svart 1.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Takker for flere gode råd her, det er tydelig at det er flere oppfatninger om hvordan det skal gjøres, men i hovedsak er det vel en ting som gjelder, øving, øving.. Vurderer også å skifte til elektronisk styremekanisme, vi får se.... . Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Her er en solid guide til hvordan du kan lære å manøvrere med to motorer: http://www.yachtsurvey.com/docking.htm Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
DieselDahl Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Vurderer også å skifte til elektronisk styremekanisme, vi får se.... . Jeg er ikke skråsikker men flere har vel opplevd at selv om spakene er lette så gir det en tidsforsinkelse som kan være noe guffen. I tillegg har vel noen også opplevd ulempene ved analoge kontrollspaker som ved irr/ dårlig kontakt kan forårsake at giret kobler inn når spaken står i fri. EVC er digitalt og der er det ingen risiko for det men på EDC kan det forekomme. Nå finnes det vel gode mekaniske kabler med svært lite friksjon, men på flybridgebåter er EVC en klar fordel. Foreløpig er jeg godt fornøyd med de gode gamle..... Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Jeg er ikke skråsikker men flere har vel opplevd at selv om spakene er lette så gir det en tidsforsinkelse som kan være noe guffen. Tidsforsikelsen er justerbar Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Tidsforsikelsen er justerbar Det er riktig, i praksis trenger ikke denne å være verre enn mekanisk styring heller. Det er vel ingen som skifter fra forover til revers uten en liten pause i nøytral selv om de har mekanisk spake, på elektroniske spaker kan man gjøre det siden elektronikken selv legger inn denne pausen. De fleste elektroniske spakene bruker også informasjon om pådrag x tid før den beregner tidsforsinkelsen, dette for å unngå skade på giret. I praksis fungerer systemene likt men elektronisk kan føles tregt fordi man ikke selv utfører pausen. Jeg har installert ZF sitt system og der er forsinkelsen satt til 0 sekund, i praksis betyr det at tiden motoren bruker på å bevege vaieren er den totale forsinkelsen, vil tippe på 1 sekund fra forover til akter, da med ett svært kort opphold i nøytral. Like raskt som når jeg hadde vaierstyring med andre ord. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Skjønnerikkeproblemet. Aktiver joystick. Skyv den dit du vil båten skal gå. Ferdig. Egentlig vil jeg ha to mekaniske vannjeter med fire paker der turtall og skjold styres individuelt. Krever litt mer trening, men morsommere. Enkleste er å bruke spring. Får mest respekt hos meg Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Egentlig vil jeg ha to mekaniske vannjeter med fire paker der turtall og skjold styres individuelt. Har du splittet ror så begynner det å bli gøy, er jo på en man måte det ips gjør bare at man ikke manuellt kan splitte rorene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.