Jump to content

Hvordan legge til med 2 motorer?


windyén

Recommended Posts

Hei Jan

tenker du mest på i elva der vi ligger, så er det øvelse, øvelse, hehe

 

Mener selv jeg har vært litt uheldig med plassen helt innerst i forhold til kunnskapen min. Heldigvis blir jeg ikke stresset, så syntes det går greit. Men blir litt vel mange manøvrer i forhold til det jeg vil tro trengs.

I marinaen er jo vind og strøm ofte litt varierende hele tiden også. Så noen fast praksis har jeg ikke tenk på. Men betong-utstikket rett ved den indre plassen vil vel ødelegge for å kunne bruke metoden du nevner?

Er mer når jeg skal tre meg inn mellom andre i havner jeg syntes det blir litt mye spaking. Og der står ofte dregtau i alle forskjellige retninger. Slik at en må starte bakkingen litt lenger ute.

 

Men ser her at det finnes ganske mange metoder. Sesongen starter om 2 uker, så får bare øve litt ved noen tomme brygger. Skulle være nok av de før påske, selv om jeg har hørt været sørpå skulle tilsi at alle burde være ute allerede :cheers:

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Men hvordan går dere inn sidelengs på en kontrollert måte? Og hvordan stopper dere den sideveis bevegelse når dere nærmer dere bryggen?

Blir fort mye spaker på en gang :smiley: Synes foreløpig jeg har mer kontroll med å gå "sidelengs" bare med en motor av gangen og pysevisp...

 

Er enkelt å gå sideveis med drev i kombinasjon med baugthruster. For å gå sideveis til styrbord svinger man maksimalt til babord. Hekken på båten blir da presset mot styrbord, og ved å benytte baugthrusteren samtidig mot styrbord får man en sideveis bevegelse. Dersom båten siger for mye fremover er det bare å reversere samtidig som man svinger maksimalt til styrbord. Jeg har funnet denne metoden enklere å benytte enn å kjøre en motor fremover og den andre i revers.

 

Noen som vet om drevene blir utsatt for krefter som kan være uheldige når et kjøres fremover og et bakker?

Link to post

Ja dette er som skrevet tidligerer her slik jeg gjør det også, men ser i flere tråder at noen når de skal feks legge til med styrbord mot brygge gjør følgende:

De legger hardt mot babord, setter styrbord motor forover, og babord motor bakover samtidig som de bruker vispen mot brygge...

Synes ikke denne løsningen er veldig komfortabel, og lurer på om jeg gjør noe gæærnt :wink:

Link to post

La oss si at man ligger 2 meter fra kaien på styrbord side, man ønsker å gå sidelengs inn mot kaien:

-hvis man da ratter mot babord og gir ett slag fremover med styrbord motor vil man kun svinge hekken inn mot kaien. Altså roterer båten med en liten "sladd" mot klokken.

-hvis man ratter mot babord og gir ett slag fremover med babord motor vil derimot hele båten bli flyttet i retning forover/styrbord uten at baugen roterer, man vil da komme nærmere kaien med både baug og hekk, båten vil også gli noe fremover. Er det trangt slipper man opp og ratter mot styrbord, da trekker man båten akterover med styrbord motor uten at båten roterer.

Link to post

Ahh, da er jeg med igjen. Beskrivelsen er for å "jokke" båten sideveis. Og ikke nødvendigvis bruk av begge motorene samtidig? Er slik jeg har endt opp med å gjøre, men min uerfarenhet tilsier sikkert at det blir en del mer spaking en de erfarne.

 

 

Med beskrivelsen jeg gav i #15 får jeg til en ganske jevn sideveis bevegelse uten å skifte mellom revers/fwd, og ha et ganske jevnt turtall på begge motorene. Problemet at denne metoden gir ganske rask bevegelse sideveis etterhvert, og skal en del spaking til for å stoppe bevegelsen.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

For å gå mot stb: bb forover med noe bb ror, deretter stb akterover med noe stb ror. Med rorutslaget vil man kunne legge skuta strøkent paralelt med kaien.

 

 

La oss si at man ligger 2 meter fra kaien på styrbord side, man ønsker å gå sidelengs inn mot kaien:

-hvis man da ratter mot babord og gir ett slag fremover med styrbord motor vil man kun svinge hekken inn mot kaien. Altså roterer båten med en liten "sladd" mot klokken.

-hvis man ratter mot babord og gir ett slag fremover med babord motor vil derimot hele båten bli flyttet i retning forover/styrbord uten at baugen roterer, man vil da komme nærmere kaien med både baug og hekk, båten vil også gli noe fremover. Er det trangt slipper man opp og ratter mot styrbord, da trekker man båten akterover med styrbord motor uten at båten roterer.

 

Begge disse er ca slik jeg gjør det i dag. Da har jeg sikkert bare missforstått tidligere tråder. Trodde man kunne gi ror, slippe rattet og bare styre båten sidelengs.... :lol::blush:

Redigert av Julie III (see edit history)
Link to post

Her er en som behersker tilleggingen ganske så bra!

 

 

Sige inn midt mot brygga med passende fart, og når tiden er inne; bakk opp med BB propell med passende kraft !

 

Men hva er "passende fart" og når er "tiden inne" for oppbakking og hva er "passende kraft" ???

 

Tror føreren gir en liten "dert" med "vispen" helt på slutten for å stoppe rotasjonen ???

 

Øvelse, øvelse, og atter øvelse, er vel nøkkelordet her !!

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hei, jeg lurer på hvordan legge til riktig med 2 motorer..... men da jeg har noe eldre gear/gass spaker med stor vandring blir det lett store utslag....hva mener dere??

 

Hvis du har like stor treghet som meg anbefaler jeg at du bare bruker den ene motoren når du legger til... skal du legge til longside med SB skuteside inn bruker du kun BB. Legg noe BB vinkel på drevet og et lite støt fremover så er du inne. Har du gitt for mye ror eller power så baugen roterer sakte utover mens hekken går inn - bremser du bare med SB motor med et lite støt bakover - eller juster med pysevisp.

 

Jeg vurderer å hive de "brune" VP gearwire over ripa og kjøpe de "blå" eller "lilla" som er beregnet for krappere radier og lengre strekk - koster det dobbelte med er visstnok meget smoothe. Håper det løser mitt treghetsproblem.

Link to post

Nei, det er mulig der ser for fort ut mn det er det ikkje. Det ser man tydelig på responsen båten gir ved manøvrering.

Det er faktisk meget mulig dette er dead slow.

At han ville gått i kaien om han ha fått tau i begge propellene, ja det skulle bare mangle men kjære vene. For å unngå det må man evt kjøre så sakte man ikkje har styrefart... Det blir som å si man aldri kjører bil på annen måte enn slik man ikkje vil kollidert om man plutselig blir helt bremseløs..

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Vurderer også å skifte til elektronisk styremekanisme, vi får se.... :thumbsup: .

Jeg er ikke skråsikker men flere har vel opplevd at selv om spakene er lette så gir det en tidsforsinkelse som kan være noe guffen. I tillegg har vel noen også opplevd ulempene ved analoge kontrollspaker som ved irr/ dårlig kontakt kan forårsake at giret kobler inn når spaken står i fri. EVC er digitalt og der er det ingen risiko for det men på EDC kan det forekomme. Nå finnes det vel gode mekaniske kabler med svært lite friksjon, men på flybridgebåter er EVC en klar fordel. Foreløpig er jeg godt fornøyd med de gode gamle.....

Link to post

Tidsforsikelsen er justerbar

Det er riktig, i praksis trenger ikke denne å være verre enn mekanisk styring heller. Det er vel ingen som skifter fra forover til revers uten en liten pause i nøytral selv om de har mekanisk spake, på elektroniske spaker kan man gjøre det siden elektronikken selv legger inn denne pausen. De fleste elektroniske spakene bruker også informasjon om pådrag x tid før den beregner tidsforsinkelsen, dette for å unngå skade på giret. I praksis fungerer systemene likt men elektronisk kan føles tregt fordi man ikke selv utfører pausen.

 

Jeg har installert ZF sitt system og der er forsinkelsen satt til 0 sekund, i praksis betyr det at tiden motoren bruker på å bevege vaieren er den totale forsinkelsen, vil tippe på 1 sekund fra forover til akter, da med ett svært kort opphold i nøytral. Like raskt som når jeg hadde vaierstyring med andre ord.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...