Chris284 Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 I tillegg vil FRAKTKOSTNADEN til Norge også være momsgrunnlag i tillegg til prisen for båten i f.eks. Danmark. Denne fraktkostnaden er nok grei å komme unna, da du "selvsagt" tar turen selv som ferietur. Edit: Før Norsk moms blir beregnet, blir HK avgift beregnet i tillegg til kjøpsprisen. Altså : (kjøpspris + (hk avgift * ant. HK)) * 25% = Endelig Sum. Tollen beregner en fast sum på frakt fra nabolandene om båten taes inn selv på land eller sjøveien, tror det var var 500,- fra Sverige og noe mer fra Danmark. Alternativ regner de drivstoff kostnaden som frakt om den taes sjøveien. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
boati Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Så svaret er nei. Som privat person skal ingen i sverige si du skal betale Svensk mva + Norsk mva når den kommer så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Hei allesammen, Har akkurat kjøpt meg ny båt fra en svensk forhandler. Så svaret er nei. Regelverket er jo greit, men om dette ikke er avtalt i forkant så har vel trådstarter et problem? For at kjøper skal komme unna med kun norsk mva så er han avhengig av at selger sørger for at båten blir solgt for eksport uten svensk mva. Det medfølger litt papirarbeid for selger og om denne ikke er av den medgjørlige sorten sitter Turbo242 litt i en klemme. Og om dette er tilfelle bør selgers navn fremkomme slik at andre er klar over dette firmaets uvilje til eksport til Norge. En bør derfor alltid avklare slike forhold før endelig kontrakt skrives. Sitér dette innlegget Link to post
rffr Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Rekk opp hånda den som ville solgt båt eller annet der 25% av kjøpesummen ble holdt tilbake av kjøper inntil denne kom hjem :). Stort sett samme scenario som diskuteres. Selger har ingen garanti for at kjøper faktisk fortoller inn båten i Norge og sender nødvendig dokumentasjon til selger. Angiveri, og eller sivil inndrivelse av fordringer på tvers av landegrenser er fullt mulig, men ressurskrevende. Så lenge moms er spesifisert på faktura skal det ikke beregnes norsk moms av svensk moms. Noen operer dog med dobbelt sett fakturaer, en med moms og en uten for å forenkle innfortolling. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Rekk opp hånda den som ville solgt båt eller annet der 25% av kjøpesummen ble holdt tilbake av kjøper inntil denne kom hjem :). Stort sett samme scenario som diskuteres. Jeg kjøpte firmaregistert båt fra england hvor det ikke var betalt VAT (engelsk moms). Jeg måtte overføre til megler et beløp, tilsvarende VAT som om en engelsk privatperson som hadde kjøpt båten i UK hadde betalt. Fikk pengene tilbakebetalt når jeg kunne bevise at båten var kommet til Norge (megler var kun opptatt av at båten var fysisk eksportert og trengte ikke norsk MVA kvittering) Sitér dette innlegget Link to post
Turbo242 Svart 1.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Kan med glede fortelle at ting er i boks.. Selgern har oppført seg meget bra, og har beklaget det hele da han rettogslett ikke hadde satt seg godt nok inn i gjeldende regler! www.mojoboats.se kan trygt brukes, om noen kunne tenke seg en slik båt! Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Gratulerer med nybåt. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Så bra :-) Gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
rffr Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 så flott. slapp du å "legge ut" for svensk moms? Bergen: hvordan dokumenterte du at båten var eksportert fra UK og kommet til Norge? Og er forsåvidt enig og har muligens utrykt meg klossete. Selger behøver ikke bevis på norsk moms, men dokumentasjon på at produkt eksportert ut av EU. Og vanligvis for privatperson i Norge forfaller momskravet samtidig med import/grensepassering. Men jeg har lang historie med å ta feil......... mvh Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Bergen: hvordan dokumenterte du at båten var eksportert fra UK og kommet til Norge?. Og vanligvis for privatperson i Norge forfaller momskravet samtidig med import/grensepassering. Megler (Ancasta) som hadde pengene på sin konto opplyste at det var godt nok med en erklæring fra noen i min seilforening så jeg fikk formannen til å bekrefte at båten lå seilforeningens havn samt sendt et bilde som viste det samme. Jeg var også av den oppfatning av at norsk MVA skulle betales øyeblikkelig og var nesten litt bekymret over at jeg ikke hadde med meg kontanter ved oppmøte på Bergen Tollkontor. Men realiteten var at tollkontoret hadde et meget avslappet forhold til dette ettersom jeg i forkant av båtens ankomst hadde sendt en mail om båtens forventede ankomst og informasjon om sannsynlig første havn (hadde leid hentecrew). Det tok over en uke før Tollvesnet hadde bestemt seg for beløpet og jeg kunne komme inn å gjøre opp for meg. Men på den annen side hadde de i mellomtiden saumfart samtlige kontoer og kredittkort som jeg er ansvarlig for og måtte redegjøre for hver eneste transaksjon i forbindelse med utlegg i UK og om dette medførte MVA plikt i Norge. Ikke for å oppfordre til svindel, men om en god venn eller svoger hadde gjort noen transaksjoner i sitt navn i stedet for mitt kunne jeg nok ha spart noen tusenlapper..... Men jeg fikk faktisk tilbakeført VAT garantien før jeg betalte norsk MVA. Men dette bør en ta høyde for at en ikke har anledning til å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
rffr Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Takker for info! Har som privatperson på vei kun tatt inn båt fra Sverige, og betalt moms og avgifter ved grensepassering uten å sjekket alternativer. Ved ankomst sjøveien så har tollvesen vært meget avslappet (stavanger tollvesen er uvillig underlagt Bergen tolldistrikt). Erindrer at det er en enten formell eller uformell to ukers regel ved privatimport som ikke krysser ordinær grense og i tillegg er forhåndsmeldt. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.